Godt tenkt. Jeg tenkte noe av det samme, i hvert fall om barna. I begynnelsen tror jeg nok det var en overlevelsesmekanisme og hun hadde en periode med mareritt hvor hun ble forfulgt av mennesker, men så kom hun seg visst over det. Jeg synes at slutten var litt følelsesløs, 'the next day I resumed my usual work'. Men i begynnelsen av boka leser vi jo at hun ligger søvnløs om nettene etter at Lynx døde, i angst for menn med øks rundt husveggene, og at hun har det veldig ille. Er det hukommelsen hennes som fortrenger hvor ille det egentlig var?
Veldig enig med deg! :D
Jeg har kommet til side 60! Jeg tar fullstendig time-out og leser'n i badekaret! Tror jeg fortsetter med det :)
Med overhengende fare for overtolkning, her er mine tanker så langt...:
Jeg synes boka kan leses som et bilde på utvikling av sivilisasjonen. Her "temmes" husdyr, jorden dyrkes og vår heltinne blir - i likhet med de første bofaste jordbruksmenneskene - bundet til jorden og husdyrene sine. Veidekulturen tar slutt. Er det endog en fortelling av bibelske dimensjoner; vår heltinne har nesten glemt sitt eget navn, men jeg tenker kanskje hun heter Eva.. Og lusker det kanskje en slags Adam der ute? En tvilsom Adam som sniker langs vinduene om natten med øks bak på ryggen..?
Jeg synes også det er interessant med dyreperspektivet i denne boka. Siste Aftenposten Innsikt har en artikkel om "Å eie en katt" og det står blant annet at "Domestiseringen av katter startet for cirka 9000 år siden. Med én gang mennesket bosatte seg, begynte vi også å holde dem som husdyr, særlig ettersom de holdt gnagere borte fra korn- og matlagre." Og dessuten at "Mens vi i dag stort sett ser på kveg som produsenter av melk og kjøtt, var én av grunnene til at menneskene i sin tid satte i gang domestisering at man mente de kunne kommunisere direkte med menneskenes sjel. Det ordløse forholdet menneskene hadde med dyr ble verdsatt, og man respekterte dyrene for deres egen skyld og ikke fordi de gav oss smør eller pels eller mat". I The Wall sier hovedpersonen omtrent slik: "jeg trenger katten mer enn den trenger meg".
Og så Mysteriet da; Veggen. Som skiller liv og død. Som religioner skapes av.
"A scientist, a specialist in weapons of destruction, would probably have discovered more than I have, but it wouldn't have been much use to him. For all this knowledge, he could do no different from myself; wait, and try to stay alive."
Nettopp.
Så fra meg som er ny i lesesirkelen - når kan vi begynne å diskutere boka - er det først etter 19. februar eller blir det satt etapper?
Takk, lurt med et bilde av hunden! Boka mi har endelig ankommet fra Adlibris. Har begynt å lese og den er god - og ganske foruroligende..
Personlig mener jeg sannheten - selv om den er aldri så smertefull - alltid fungerer best.
Livet er som en rekke fallende dominobrikker - alt henger sammen med alt. Folk sier at man kan legge bort fortiden sin, men det kan man ikke, for den er en del av den man er, og den man blir til.
Ingen mennesker levde et plettfri liv, uansett hvordan de valgte presentere seg for omverdenen. Før eller senere ville tilfeldigheter og sammentreff rote det til for alle.
[...]de fleste barn elsker foreldrene sine betingelsesløst, uansett hva de har gjort eller ikke gjort.
Bok bestilt (på engelsk) fra Adlibris her!
Dystopi er gøy! :D
Jeg har stemt i Doodlen din.
Om høsten vinter under brune, frosne blad. Hun smiler, vet hun snart skal skjule alt det sommer ga.
Om våren sover sommer i en knopp, et fløyelshi.
Og puta er et spindelvev med sommerskatter i.
I kulda sover våren under pledd av frossen jord.
Han puster liv i dype røtter, frø og alt som gror.
"I have always imagined that Paradise would be a kind of library.” Jorge Luis Borges.
Haha, så bra (stod på forsida av bookporn.tumblr.com).
Nå trekker jeg opp denne gamle tråden igjen, fordi jeg fant noe som besvarer noen av mine egne spørsmål:
Dagsavisen refererte i dag til den årlige oversikten "Musikk, litteratur og visuell kunst i tall" som nå nettopp har blitt sluppet for 2015 (link). Og her er det masse tall, vettu! Side 55 og 56 viser at sakprosa utgjorde 20% av omsetningen av litteratur i 2015, mens skjønnlitteratur utgjorde 26% av omsetningen. (Fagbøker/lærebøker og skolebøker er egne kategorier utenom, og utgjør tilsammen 25%).
Det ble utgitt 1207 nye titler og utgaver innen sakprosa, mens det ble utgitt 1327 nye titler og utgaver innen skjønnlitteratur. 1% økt omsetning av sakprosa sammenlignet med året før, og 2% reduksjon i omsetning av skjønnlitteratur. (Den store "vinneren" er forøvrig skolebøker, med en årlig økning på 11%, samt billigbøker (+8%) og lydbøker (+7%)).
Dermed er det, som jeg mistenkte, ikke særskilt stor forskjell i salg av skjønnlitteratur sammenlignet med sakprosa. Sakprosa er populært og viktig!
Jeg slår gjerne et slag for Johan Ajvide Lindqvists "Papirvegger"! Selv om de kanskje er mer i "uvirkelig horror"-sjangeren. God fantasi er det i alle fall... :)
Tusen takk!