Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Boka handler mye om en gruppe mennesker, deres relasjoner og gjøremål. I stor grad går prat rundt dette på bekostning av kriminalgåten og oppklaringen. Derfor synes jeg lenge at dette var en krimbok i lettvekterklassen, men da den overraskende slutten åpenbarte seg, falt sakene bedre på plass. Da fikk jeg også svar på hvorfor det av og til dukket opp passasjer der en ”jeg-person” førte ordet, en person som etter alt å dømme var morderen.
Sentralt i boka står familien Göransson, bestående av faren Hans, moren Cornelia og datteren Astrid (6 år). Hans har skaffet seg en ung kone som han både forakter og grovt mishandler i skjul. Det har gått så langt at Cornelia har forlangt skilsmisse da bokas handling starter. Familien bor i et stort fint hus som nå skal legges ut for salg. Det er visning i huser, og morgenen etter blir Hans funnet drept i senga si. Man antar at morderen må ha gjemt seg i huset etter visningen og så utført mordet i løpet av natten. Datteren Astrid sier at det var en mann inne på rommet hennes den natten. Med mindre det nå ikke……. er kona Cornelia som står bak det hele…..
Cornelia har én eneste venn og fortrolig her i verden, og det er trebarnsmoren Josefin. Hennes sønn Anton er bestevenn med Astrid. Det er til Josefin Cornelia søker når livet føles vanskelig. Josefin er gift med Andreas. Et relativt lykkelig ekteskap, tror hun selv, inntil Andreas en dag kommer og forteller at han er blitt forelsket i en annen. Josefins søster er politietterforsker. Det er gun som fører an i etterforskningen rundt ”visningsmordet”. Emmas kjæreste er Kristoffer. De to bor foreløpig hver for seg, men nå venter de barn og planlegger å flytte sammen. Emma har tidligere vært sammen med Hugo. Han vil ikke godta at forholdet mellom dem er slutt og oppsøker Emma i tide og utide. Kristoffer er eiendomsmegler. Ofte dukker Hugo opp på visningene hans og kommer med kommentarer og spørsmål som har som mål å ødelegge for salget. Kristoffer kjenner også til meglerhuset som Hans engasjerte før han ble drept. Han karakteriserer sjefen her, Benjamin, som et ”råttent egg”. Så skjer det at Benjamin og hans kvinnelige assestent blir funnet drept i et annet hus der det også har pågått visning. Politiet konkluderer med at Benjamin må ha drept assistenten sin og deretter tatt livet av seg selv.
Før dette skjer har politiet med Emma i spissen satt Cornelia i varetekt – utvilsomt på svært sviktende grunnlag. Men hva skal nå skje med astrid? Den godhjertede Astrid lover å ta seg av henne inntil videre. Men etter mordet på eiendomsmeglerne som skjedde mens Cornelia satt inne, faller grunnlaget for å holde på henne bort. Det blir et gledelig gjensyn mellom mor og datter.
Da Josefin er befridd for oppgaven med å ivareta Astrid, legger hun ut på en joggetur. Hun kommer forbi kolonihagen der Kristoffer har en hytte. Hun observerer at det er noen der inne og går sev inn og finner Hugo der. Han er i ferd med å tenne på huset, et nytt trekk i rivaliseringen hans overfor Kristoffer. Josefin prøver å stoppe Hugo, men blir selv slått ned Hun våkner nede i en liten trang jordkjeller. Det er umulig å komme seg ut derfra ved egen hjelp. Heldigvis blir hun funnet før det er for seint.
I aller siste kapittel kommer den overraskende løsningen. Morderen er ikke den ”gale” Hugo, som man skulle tro, men derimot Kristoffer. Dette lover dårlig og det kommende barnet deres.
På meg virker handlingen her ganske så sjablongmessig. Det gjelder både handling og personer. Vi møter mennesker i boka som er beskrevet på en lite troverdig måte. Bl.a. får Cornelia tildelt en forsvarer fullstendig blottet for engasjement i klientens sak. Dette må vel være overdrevet – uten sidestykke i virkelighetens verden.
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Her går det for seg, og det til gangs! I rekordtempo blir vi ført gjennom den ene groteske hendelsen etter den andre. Her er det en råhet som serveres både i innhold og form Egentlig handler boka om to ulike sett forbrytelser med to ulike politietterforskere i hovedrollen. Den ene saken som etterforskes av Fabian Risk og hans team i Helsingborg, dreier seg i bunn og grunn om identitetstyverier og drap. På dansk grunn i Helsingør er Danja Hougaard den som vil komme til bunns i saken rundt grotesk lemlestelse av fattige, hjemløse mennesker som forvoldes av maskekledde personer med smileyfjes. Egentlig har, så vidt jeg kan se, de to sakene ingenting med hverandre å gjøre, bortsett fra at Fabians sønn blir innblandet i ungdomsgjengen som står bak den danske krimsaken.
Boka starter med en episode der kriminalsjefen i Helsingborg forfølger en råkjørende bil som ender med å tippe utfor kaikanten. En død mann blir hentet opp, merkelig nok uten vesentlige skader på kroppen, til tross for at han ikke hadde bilbelte. Men obduksjonen avdekker nye overraskelser. Mannen må ha vært død lenge før denne kjøreturen. I mellomtiden må kroppen hans vært nedfrosset. Den døde mannen, Peter Bruse, viser seg å ha vært en steinrik millionær. Men hvorfor hadde ingen savnet ham i månedene siden drapet må ha blitt begått? Også andre rikinger ser ut til å være forsvunnet. Felles for dem er at de rett før hadde meldt førerkortet sitt tapt og bedt om et nytt. Hadde disse nye førerkortene blitt plukket opp av morderen som brukte dem til å skaffe seg ny identitet?
Politiet kommer over flere nedgravde lik som også ser ut til å ha noe med denne saken å gjøre. Så tikker det inn til Fabian et tips om et tvillingpar – en mann og en kvinne som fra fødselen av har levd utenfor samfunnet, helt uregistrert. Det er disse som er drapspersonene. De har overtatt, ikke bare identiteten, men også hele formuen til sine ofre.
Midt under denne etterforskningen oppdager Fabian at kona hans Sonja er i ferd med å gli fra ham. Sonja er kunstner og har i den senere tid arbeidet mye sammen med den rike kunstsamleren Alex White. Sonja ber om skilsmisse fra Fabian, men før det kommer så langt, blir White det nye offeret for morderen. Heller ikke Fabians barn spares her. Datteren Matilda driver sammen med en venninne en slags åndemaning, og sønnen Theodor lar seg gjennom forelskelsen i en jente lokke inn i en sadistisk ungdomsgjeng. Den gjengen jaktes på av den danske politikvinnen Danja. Hun har blitt uvenn med sjefen sin og er blitt degradert til trafikkpoliti og må derfor utføre etterforskningen i smug.
Noen velkomponert kr iminalroman er dette etter min mening ikke blitt. Til det favner den altfor vidt og er altfor utspekulert til å ha noe felles med virkeligheten.
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Dette er en bok om et stort internasjonalt forbryterkartell som har sine forgreininger også til Oslo, og som har ganske så originale og finurlige arbeidsmetoder. Her drives det bl.a. også med prostitusjon og narkotika. Sentralt i boka står politietterforskeren Charlie Robertsen. Han er uredd og utradisjonell og setter seg ofte utover instruksene sine, noe som fører til at han i løpet av oppklaringen blir suspendert fra sin stilling. En viktig plass i handlingen har også et av ofrene for forbryterligaen, den russiske jenta Kamile. Gjennom hennes historie får vi en konkretisering og menneskeliggjøring av det som utspiller seg.
Handlingen starter med et likfunn i en søppelkonteiner oppe ve Sognsvann. Her ligger liket av en kvinne, iført politiuniform. Hun har store kunstferdig utførte tatoveringer på begge brystene. Kort tid etter skjer det et selvmord på Lillestrøm togstasjon. En mann kaster seg foran flytoget i fart. Denne mannen viser seg å være en kjent politiker ved navn Steinar Jansen. Politiet finner en bunke fotografier som stammer fra mannen der bl.a. ordet SKVADRON er skrevet. Merkelig nok vil det etter hvert vise seg at det er en sammenheng mellom disse to sakene.
I boka er det noen actionfylte episoder, gjerne i forbindelse med pågripelser. Men mye oppklares gjennom de rette folkene. Her har Charlie et fortrinn. Han har fremdeles god kontakt med den unge mannen Kim som Charlie en gang var en slags støttekontakt for. Nå har Kim en fot inne i forbryterverden og fungerer ofte som en informant for Charlie. Kim hører til blant de ansatte på den høyst tvilsomme sportsbaren Lizard. Etter noen gjentjenester setter Kim Charlie i kontakt med en annen ung mann, ukraineren Chriss Ustinov. Han blir holdt nærmest som en slave av sjefene på Lizard. Charlie er interessert i å få vite så mye som mulig om folkene som er tilknyttet denne baren. Også andre ”spesialister”. Har Charlie møter med. Det gjelder den internasjonale FN-diplomaten Ravnaas. Han forteller en del om internasjonale forbryterkartell. Et av fotoene fra Steinar Jansen viser denne sammen med Ravnaas. Diplomaten forklarer at de har vært studiekamerater. Ravnaas er for øvrig far til politiadvokaten Josephine.
Et nytt kvinnelik dukker opp. Denne gangen gjelder det en svært ung jente. Også hun er utstyrt med påfallende store tatoveringer. Denne jenta blir funnet på taket av Operaen. Hun ligger vendt mor Barcode-kvartalet. Kan dette bety noe? Charlie kontakter folk som driver med tatovering. (En av dem er nettopp flyttet inn i naboleiligheten hans). Ingen har sett noen liknende tatoveringer. De virker svært gjennomarbeidet som om de skulle romme en beskjed.
Siden ”Barcode” har dukket opp, tar Charlie også kontakt med en stipendiat ved universitetet, Sofia. Han trenger informasjon om strekkoder. Sofia går inn for oppgaven med liv og lyst. Utsnitt fra tatoveringene likner virkelig på butikkenes strekkoder. De må inneholde en kode. Det viser seg til slutt at strekkodene kan leses av med en app knyttet til telefonen på Lizard. Jenta man fant ved Sognsvann, hadde konpromiterende opplysninger om politikeren. Han var fanget etter å ha hatt kontakt med prostituerte, kanskje uten egen vitende og vilje. Mannen som står bak det hele er Ravnaas sev. Som narkoman er han lett blitt kartellets bytte, og han har videreformidlet kontaktene sine. Selv politiadvokaten Josephine er blitt trukket inn i det.
Mia, Charlies partner og venninne, er ekstra hardt ute i boka. Hun blir skutt to ganger. Siste gangen er det svært alvorlig. Uviss hvordan det kommer til å gå.
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Dette er en bok om noe så brennaktuelt og høyst alvorlig som ISIL og deres terroraksjoner. Men likevel satt sammen på en noe lettvinn måte, synes jeg. I hvert fall er de viktigste personene beskrevet som stereotyper og virker ganske så trivielle. Hovedpersonen er rikmannssønnen Omar Shakir, 28 år. Han er snill og hederlig, men likevel svak og lettskremt. Den andre hovedpersonen er faren hans, Habib Shakir, på overflaten en mektig og respektert advokat. Han er streng muslim, men også godtroende, nesten naiv når det gjelder sin egen sønn.
Handlingen starter da Omar vender tilbake fra økonomistudier i London. Her har han vært i 5 år. Han har møtt mannen John som han har forelsket seg dypt og inderlig i, noe som faren hans aldri må få vite. Omar er sikker på at som streng og rettroende muslim, vil hans far ikke gå av veien for å ta livet av ham dersom han får nyss om sønnens seksuelle legning. John har forbindelser til amerikansk etterretning og overtaler sin forelskede partner til å gi sin støtte til dem.
Omars far er for tiden bosatt på Mallorca sammen med sin nye kone, Ada, som har konvertert til islam. Faren forsøker å finne en kone til Omar, men denne prøver så godt han kan å stritte imot. Derimot aksepterer han en jobb som faren tilbyr ham. Hans første oppgave er å lage en analyse av børsnoterte hotellkjeder. Dette skal merkelig nok gjøres i et lokale der andre sitter og driver med telefonsalg.
I all hemmelighet blir Omar innkalt til samtale med Johns kontakt på Mallorca, Rich Coleman, som arbeider for CIA. Denne forteller at etterretningsorganisasjonen er på jakt etter en mann med tilnavnet ”Oksen”. Man mistenker at dette er Habib Shakir, altså Omars far. Han skal være hovedmannen når det gjelder å skaffe penger til terrororganisasjonen ISIL. En finurlig framgangsmåte brukes. Store mengder aksjer i en bestemt bransje blir shortet. Så gjennomføres et terrorangrep et sted innenfor denne bransjen. Tilbake sitter aktører som kan håve inn store fortjenester, og i disse tilfellene går disse pengene direkte til ISIS der de finansierer nye terrorangrep. En kvinne kalt Samantha er passasjer på en cruisebåt i Karibia. Cruiset ender med at flerfoldige passasjerer blir forgiftet. Etter at Omar har overrakt sin hotellanalyse til faren, blir et nytt terrorangrep gjennomført på flere av de nevnte hotellene i Hong Kong. På nytt er det kvinnen Samantha som står bak gjennomføringen. Nå har man fått bevis for at Oksen virkelig er Habib Shakir. Neste oppgave faren gir Omar er å kartlegge børsnoterte supermarkeder i Paris.
Rich har fått Omar til å overvåke faren og gjennomsøke kontorene hans. Omar er ikke særlig villig, men når Rich truer med bildebevis på hans omgang med John, tør ikke Omar annet. Rich utstyrer Omar med en mobiltelefon som gjør opptak av alle samtaler. Det er vanskelig for CIA å ellers ha oversikt over Habibs planer og kontakter. Mannen skyr nemlig alt som har med sporbar elektronikk å gjøre. Nå vil Habib ha med sin sønn på en forretningsreise som går til New York, Belize og Jeddah. Underveis oppdager han spiontelefonen som Omar har. Han konfiskerer den. Omar er redd for at innholdet skal avsløres, han vil bare komme seg vekk, men hvor? Han vender seg til Stine Lindh ,Adas kusine i Oslo. Hun er produsent av dokumentarfilmer og er interessert i hans historie.
Det blir oppdaget at noen kopierer shorthandelen til Oksen. Hvor har de fått opplysninger fra? Etter hvert avsløres det at det er Rich og John som er ute for å berike seg selv, basert på opplysninger fra Omar. Han blir nå altså skviset fra to kanter. Omar flykter via omveier til Norge. Stine og mannen hennes Stein finner en dekkleilighet til ham. Men både ISIL (representert bl.a. ved Samantha) og CIA ved Rich kommer etter og starter overvåking av Stine, Stein og senere Stines kompanjong Henrik. Under jakten blir både Stein og Henrik drept. Stine har filmet og laget intervjuer med Omar. Rich får tak i noe av materialet og truer om konsekvensene dersom det blir publisert. Omar må trekke tilbake alt han har sagt til Stine.
Habib oppsøker John i London. Han får til sin lettelse høre at Omar ikke har vært delaktig I kopi-shorthandelen. John forteller heller ikke om kjærlighetsforholdet (som fra hans side bare var en honningfelle). En kamp på liv og død utspiller seg mellom Habib og John. Vel tilbake fra Norge blir Omar pålagt av faren å gifte seg og bosette seg i Amman. Stine arver Henriks formue. Hun drømmer om at hun en dag skal kunne publisere det lagrede filmmaterialet.
Boka er fengslende skrevet, proppet med dramatiske episoder. Alle handlingstrådene føyer seg sammen på logisk vis Men det spørs om ikke handlingen her langt overgår det som er sannsynlig. For eksempel, kan det virkelig tenkes at terroraksjoner finansieres gjennom aksjekjøp?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Hva er det ”gode liv”? Dette er et av temaene denne boka dreier seg om. Å vende det trivielle ryggen og følge sine lyster og sin lidenskap? /OBS! Dette snur seg til sin motpol i denne boka.) Et annet alternativ som vises er å kvitte seg med alt overflødig og med et minimum av eiendeler leve i utkanten av samfunnet.
Sentralt i boka står en familie på fire, mor Ingrid (lærer), Far Jan (avdelingsdirektør i et departement) og de to sønnene deres som nå er blitt rundt 20 år. Guttene bor fremdeles hjemme selv om de omtrent har sluttet å snakke med foreldrene.
Ingris som selv tidlig ble foreldreløs og er oppvokst hos besteforeldre, har alltid vært sterkt samvittighetsfull og pliktoppfyllende. Men nå føler hun at livet nærmest har gått i stå for henne. Jans liv har derimot fått et nytt oppsving. På jobben er han rykket opp til sjef, og han som aldri før har vært utro, har havnet i seng med Hanne, en ung, nytilsatt kvinne på jobben. Forholdet utvikler seg. Han opplever samværet med Hanne som spennende og morsomt, men er også plaget med dårlig samvittighet. Han holder det hele skjult for Ingrid. Hanne som er en rastløs sjel, er i utgangspunktet ikke ute etter noe fast forhold. Derfor forsøker de begge gang på gang å bryte med hverandre, men klarer det ikke. Da Hanne reiser på ferie med sin mor, forsøker hun å kutte all kontakt med Jan. Dette resulterer i at så snart hun er kommet tilbake, står han på døra og hamrer i full desperasjon. Og så er det i gang igjen! Det ender med at Jan bestemmer seg for å flytte ut fra familien – i hvert fall for en tid, som han sier til Ingrid
For henne kommer det hele (som har foregått bak ryggen hennes i mer enn et år) som et stort sjokk. Jan som hadde ventet en scene, opplever ikke det. Rolig og kaldt ber hun ham pelle seg vekk. Utad ser hun ut til å takle det bra, men innad er alt i opprør. Verst er det at huset deres ligger på svigerforeldrenes tomt, og stadig vekk kommer svigermoren innom. Det blir vanskelig å få sove om natten, men så flytter hun madrassen ut i bilen og opplever at nå sover hun bedre enn noensinne. Ingrid bestemmer at hun ikke vil ha noe mer med Jan å gjøre. Sammen med Hanne flytter han tilbake til hjemmet der de to sønnene fremdeles bor.
Mot slutten av boka får vi et innblikk i hvordan det går med personene. Hanne er nå blitt gravid – en situasjon som hun takler dårlig. Mesteparten av dagen blir hun liggende i sengen og klage. Hun er slett ikke lenger den elskerinnen som Jan ble kjent med. Husarbeidet overlates til jan som etter hvert blir svært sliten av det hele. Han er nå blitt lokket inn i et nytt forhold – denne gangen til en jevnaldrende kollega, Julie.
Ingrid på sin side har tatt bilen og begitt seg på reise rundt om i Europa. Her lever hun fra hånd til munn, snylter på offentlige bekvemmeligheter og har kanskje funnet fasiten på ”det gode liv”.
Til tross for en ikke særlig lykkelig utgang for noen av partene, er dette en morsom bok, fortalt med mye vidd. Samtidig speiler den tidsånden og noe av handlingsettet til menneskene i vårt overflodsamfunn.
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
I de siste årene har det vært flere forfattere som i romanform har skrevet om sin egen oppvekst, og det i svært kritisk ordelag. Ofte ligger problemet i forholdet mellom foreldrene eller hos en av dem. Slik er det også hos Tove Nilsen. Hun problematiserer forholdet foreldrene sine i mellom, den sterke og ofte harde moren som regjerer i huset og den unnvikende og festglade faren som må ut av hjemmet for å finne seg selv, Faren kom som liten til Norge fra Tyskland etter 1. verdenskrig.
Hovedhandlingen i boka er lagt til 1990-årene. Datteren som nå er voksen (og småbarnsmor) lar seg noe motvillig bli med faren på en tur til hjemstedet hans i Sachsen. Det er kort tid etter murens fall, og menneskene der er fremdeles sterkt preget av DDR-tiden. På turen viser faren seg for datteren fra en helt ny side. Han prater i vei på språket som en gang var hans morsmål. Han er langt mer sosial enn hva datteren er vant med. Her har han mange venner som setter stor pris på ham.
Bokas forteller er den godt voksne Tove Nilsen. Det virker som om hun først nå er i stand til å reflektere over fortiden og familieforholdene med det mål for øyet å riktig forstå dem. Mot slutten av boka inntrer en dramatisk hendelse. Barndomshjemmet til fortelleren der faren fremdeles bor, blir herjet av brann. Faren blir funnet bevisstløs i sengen og brakt til sykehus der ingen vil tro han kan overleve. Men til slutt på mirakuløst vis ser det ut til at han gjør det likevel.
Jeg synes boka besto av veldig mye prat og lite konkret handling. Tove Nilsen hopper mye i tid og stadig fra det ene temaet til det andre. Hun trekker inn ting (personer og opplevelser) som virker helt på siden, uten åpenbar sammenheng med bokas egentlige handling.
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Nok en bok om (det som nå har blitt) firkløveret som holder til i kjelleren på politigården i København. Her løser Carl, Assad, Gordon og Rose saker som de andre avdelingene høyere opp i huset for lengst har gitt opp. Det spesielle denne gangen er at en av sakene har utspring i egne rekker, nemlig i mysteriet rundt Rose.
I det hele befatter avdeling-Q seg her med hele fem saker som i utgangspunktet virker helt forskjellige, men som likevel på et merkelig vis viser seg å henge sammen. Det gjelder bilmord, ran på et diskotek, mordet på en punkerjente, to kvinner som til forskjellige tider er blitt overfalt og drept og til slutt traumet som holder på å helt ta knekken på Rose. Personene (skurkene) vi i størst grad følger her er Anneli, en sosialarbeider som det har gått helt over styr for samt tre ungjenter som har basert tilværelsen på å være trygdemisbrukere. Den ene av dem, Michelle, tropper opp på sosialkontoret sammen med kjæresten sin, Patrick, og krever penger for å kunne reise på ferie, men saksbehandleren Anneli gjennomskuer henne. Michelle har nemlig hevet støtte til en leilighet samtidig som hun har bodd hjemme hos kjæresten Patrick. Dessuten unndrar Michelle seg jobbene som sosialkontoret finner til henne. En annen jente er Jazmine som ha valgt å gå gravid til enhver tid for så å
Bortadoptere ungene så snart de kommer. En tredje jente er Denise, barnebarnet til en brutal nazist. Anneli har etter mangfoldige år i jobben gått grundig lei av slike kasus, og da hun i tillegg helt uventet får en kreftdiagnose, tørner dt helt for henne. Heretter vil hun bruke livet sitt på å utrydde misbrukerne hun har vært i kontakt med. Det vil hun gjøre ved å stjele en bil, kjøre den utvalgte personen ned og så stikke av. Michelle skal være det første offeret. Men det går ikke helt som planlagt,. Michelle blir bare skadet og kommer seg relativt fort. Senere da Anneli har fått andre drap på samvittigheten, støter hun og bilen på nytt på Michelle, og denne gangen lykkes hun.
Men før det kommer så langt, har de tre jentene, har de tre jentene, Denise, Jazmine og Michelle, funnet ut at de trenger penger og at de derfor vil begå et ran på kontoret i diskoteket der Patrick (som nå har blitt ex’en til Michelle) jobber som dørvakt. De kommer seg unna med et stort utbytte, men blir overrasket av en islandsk punkerjente som de ofte har vært i tottene på. De ser seg nødt til å drepe jente. De tre må nå gå i dekning, og det gjør de i leiligheten til Denises bestemor. Hun er nemlig nylig blitt funnet drept i en park, noe som allerede er blitt en sak for Carl & co, siden dette drapet har store likhetspunkter med et annet drap på en kvinne, begått mange år tidligere. At dette viser seg å stemme, kommer fram da avdeling Q finner fram til og får snakket med den lenge forsvunne faren til Denise. Men før det kommer så langt, har altså de tre flyttet sammen i leiligheten til den drepte bestemoren.
Nå vil tilfeldighetene at denne leiligheten er naboleiligheten til Rose. Hun har en tid vært borte fra jobb, innlagt på psykiatrisk klinikk. Men så drar hun derfra og hjem og blir overfalt av nabojentene. De svimeslår henne og binder henne fast til toalettetni den okkuperte leiligheten. Her blir hun liggende lenge. Først på slutten av boka blir hun funnet av Carl og Assad og brakt til akutten på sykehus. Det som i årevis har plaget Rose, er farens død på stålvalseverket der også Rose en tid jobbet. Faren herset voldsomt med datteren Rose som den gang var en ungjente. De andre arbeiderne så det og led med henne. Så skjer det en ulykke, Roses far får kroppen sin helt knust, Rose har siden følt at det var hennes skyld. Men Carl og Assad tvinger fram en tilståelse fra de ansvarlige arbeiderne som hadde gått sammen om et komplott Nå som Rose er blitt fratatt skylden, kan dette kanskje redde henne,
Anneli har fortsatt drapstoktet sitt. Hun gjør kål på Denise og Jazmine. Til slutt må hun selv bøte med livet. Mens politiet forfølger henne, utløser hun ved hjelp av en håndgranat en voldsom eksplosjon der hun selv går opp i luften og daler ned igjen som kjøttslintrer.
Selv om det er mye som skjer i boka, er det også lange partier med mer stillstand, for eksempel mye samtale som egentlig ikke sier noe nytt. Carls mange forsøk på å korrigere Assads språk har etter hvert blitt gjentatt så mange ganger at det ikke er morsomt lenger Det samme gjelder også sammenstøtene med sjefer som Lars Bjørn. Nytt denne gangen er forviklingene rundt et TV-team som til stadighet går i veien for Carl & co
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
I starten var jeg litt fascinert over innholdet. Jeg undret på hvordan alt som skjedde kunne henge sammen. Men så midtveis i boka kommer tydelige hint om løsningen, og deretter flater det hele ut.
Handlingen starter en stormfull kveld da hovedpersonen, den unge læreren Cass Anderson, er på vei hjem. Hun tar en snarvei som går gjennom en øde skogstrekning. Dette til tross for at mannen hennes, Matthew, har advart henne mot å kjøre her. Nesten hjemme oppdager hun en bil som står stille i veikanten. Bak rattet skimter hun en kvinne. Cass stanser et øyeblikk bilen sin, men går ikke ut i uværet. Hvis kvinen trengte hjelp, burde hun ha signalisert, tenker Cass.
Neste morgen får Cass vite at en kvinne i bil har blitt drept. Hun får vite navnet på kvinnen og skjønner at det er en hun har møtt og til og med vært på kafé sammen med. Cass får en enorm skyldfølelse. Hadde hun kontaktet kvinnen i bilen, hadde vedkommende kanskje ikke blitt drept. Cass begynner å få stumme telefonoppringninger som alltid kommer når mannen hennes ikke er hjemme. Når hun forteller ham om det, bortforklarer han det bare.
Cass vil installere t alarmsystem i huset for å kunne føle seg tryggere. Men da mannen fra alarmselskapet kommer, blir hun mer usikker. Litt etter får hun se at hun har bestilt det hele, noe hun slett ikke husker. Hun føler at hun stadig glemmer ting. Moren hennes fikk i sin tid diagnosen ”tidlig demens” allerede i 40-årsalderen. Er det samme i ferd med å skje henne?
Begge foreldrene til Cass er døde. De var en velstående familie, og nå har Cass arvet alt. Cass har en god venninne Rachel, helt fra barndommen har denne vært knyttet til Cass’ familie. Fremdeles treffes ofte Cass og Rachel, og Cass betror seg gjerne til venninnen. Cass sover dårlig om natten, særlig når Matthew er bortreist på jobb. Hun oppsøker legen og får piller. De gjør henne sløv, og ofte blir hun liggende i senga til langt utover dagen. Det begynner å komme varer i posten som hun ikke husker at hun har bestilt. En dag oppdager hun en stor, blodig kniv på kjøkkenet, akkurat maken til drapskniven som har vært avbildet i avisen. Hun roper på Matthew, men da han skal se etter, er det bare en alminnelig liten kniv som ligger der.
Så en dag da hun har vært sammen med Rachel på kafé, blir den sistnevnte frastjålet mobiltelefonen sin. En ærlig person avleverer den til Cass etter at Rachel har gått. Tilfeldighetene gjør at hun åpner den og finner massevis av SMS’er sendt mellom Rachel og Matthew. Her kommer det fram at alt som har skjedd, har vært planlagt og styrt av de to. De vil ta knekken på Cass for å få tilgang til formuen hennes.
Nå snur alt seg. Cass er på jakt etter bevis på ugjerningene. Ute i en bod finner hun kniven, drapsvåpenet. Politiet kan her finne Rachels fingeravtrykk. Rachel og den drepte kvinnen var ansatt på samme arbeidsplass og store uoverensstemmelser dem imellom hadde oppstått.
Den vendingen som handlingen gjør her, finner jeg lite troverdig. Er det rimelig at en nervesvak kvinne snur om på et blunk innleder et selvstendig oppklarings- og hevnraid mot de to menneskene som hun hittil har vært så avhengig av? Alt i alt har vi her en svært enkel og oversiktlig handling. Det er få personer med og ett klart motiv. Ikke særlig originalt! Det forekommer meg at jeg også tidligere har lest krimbøker der en skrekkslagen hovedperson plutselig mot slutten snur om til det motsatte.
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?
Fra første stund merker man seg uttrykksmåten her. Setningene eller deler av setningene gjentas hele veien. Fortelleren vil ha fram at det er noe vanskelig, noe som sitter langt inne, noe delvis fortrengt som nå skal fortelles.
Dette er en familiehistorie, en vanskelig familiehistorie. Den handler om de aldrende godt formuende foreldrene og deres fire middelaldrende barn, sønnen Bård og de tre døtrene Bergljot (som er fortelleren), Astrid og Åsa. De to eldste barna har for lengst kuttet all kontakt med så å si resten av familien. Mens de to yngste har et greit forhold til foreldrene. Men så kommer det fram at familien to hytter skal overføres til Astrid og Åsa og bare til dem. Nå våkner protesten i de to andre, særlig i Bård. Bergljot (som egentlig gir blaffen i hyttene) er ikke sen med å stille seg på brorens side. Etter hvert kommer det fram Bårds og Bergljots motvilje mot foreldrene skriver seg fra opplevelser helt tilbake i barndommen. Bård opplevde at faren brydde seg lite om ham, ga ham heller juling enn ros. Bergljot på sin side fikk en tid all oppmerksomhet og kjærlighet fra faren. I ettertid har hun skjønt at dette var iblandet seksuelt misbruk. Først etter hun har gått i terapi har hun forstått og erkjent dette. Faren selv framstilles som ekstremt autoritær og helt uten vilje til å innrømme noen skyld Moren på sin side virker heller lett hysterisk og svært opptatt av å verne om familiens fasade.
Så skjer det at faren ganske brått dør. Dette fører til at resten av familien må samles. Under et møte om arveoppgjøret kommer Bergljot med en lengre utredning. Hun beskylder moren for å ha lukket øyne for det som skjedde da hun var barn. Hun er sikker på at moren visste om overgrepene. Som vanlig er moren nær ved å bryte sammen under Bergljot enetale, men blir trøstet og hjulpet av de to yngste døtrene.
Det har kostet Bergljot mye å bli klar til denne konfrontasjonen. Hun har gått i terapi i en årrekke. Hun har også noen gode venner som støtter og oppmuntrer henne. Mot slutten av boka kan man få inntrykk av at det verste for Bergljot ikke var det faren gjorde mot henne, men det at hun i dag ikke blir trodd av de andre i familien.
Bokelskere.no skal være et vennlig og åpent møtested for bokelskere.
Er denne teksten i strid med denne enkle retningslinjen?