Fra samtalen med John Ajvide Lindquist, mannen som er kjent for sine skrekkromaner:
- Jeg har en drøm, sier han og ser ut som om han har kommet på noe passende.- En vag drøm som ligger og pulserer bak mye av det jeg skriver.
- Å?
- Å spille bass i et danseband.
- ..?
- Du slipper til og med å velge klær, tar bare den ene av de fem kanarigule dressene som er din. Ikke stå i front, ikke være vokalisten, bare spille bass. Og vi synger om det som er viktig. Om kjærlighet og løfter. Alle danser og alle tror på det. Vi også. Jeg også. Og vi smiler mot hverandre når vi spiller. det finnes ikke en ond tanke i hodene våre.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Utdrag fra samtalen med Murakami:
- Alt handler om rytme, sier han. - Er rytmen god, kommer ordene. Bare da kan jeg begynne å lete etter melodier. Jakte på melodi etter melodi. Han sprer fingrene utover bordet.
- Jeg bruker tastaturet som en jazzpianist bruker tangentene. Jeg vet ikke hva som kommer til å skje når jeg skriver. Jeg har ingen planer, begynner med et enkelt bilde: for eksempel en mann som koker spagetti mens han lytter til radioen.
- Det er ikke mye å gå på?
- Nei, men det er nok. Så lenge jeg holder rytmen, stoler på den, må det. Alt jeg har lært om å skrive, kommer fra musikken, fra jazzen.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Samtaler med helt spesielle helt vanlige menn
Jens M. Johansson har intervjuet femten menn. Femten menn som er interessante på hver sin måte. I sine offentlige roller som forfattere, musikere og filmmakere; som personligheter og som privatpersoner.

Som leser får vi små glimt inn i personenes verden, vi oppdager nye sider; irriterende og interessante detaljer. Mange av de intervjuede sliter med ensomhet, med å være synlige og de gir råd om hvordan en løser det mot den offentlige verden (ofte alkohol!). Flere er åpne om sin sårbarhet, om sorg og smerte. Om barndom og egne barn. Og om døde fedre. Og er det en fasit på myten om at mange mannlige kunstnere mistet sine fedre i ung alder?

Flere av samtalene leste jeg to ganger. Jeg ble litt klokere og kjente økt forståelse.

Portrettene sto på trykk i Dagens Næringsliv fra 2004 til 2011. Min største frustrasjon med boka var at noen av samtalene ble for utdaterte, for irrelevante.

Det var uvant at det ikke var bilder av de intervjuede, men jeg likte det. Et bilde kunne ha forstyrret den magien ordene skaper. Det blir mer plass til mine indre bilder uten fotografier.

Johansson skriver i forordet: "Jeg kan lure på hvordan disse stakkars menneskene jeg har portrettert egentlig føler det å bli silt gjennom meg, å ufrivillig bli litt som denne mannen de har snakket med i noen timer på et hotell, i en restaurant, eller under et besøk i deres eget hjem, selv om de var noe helt andre, helt uavhengig av meg. Jeg kan lure på det. Men det plager meg ikke. Det er sånn det er. De er sett gjennom mine øyne. Det er mitt blikk".

Listen over mennene vi blir litt bedre kjent med gjennom Johanssons blikk:
Kjell Askildsen
Jon Fosse
Haruki Murakami
Jan Eggum
Lukas Moodyson
Even Benestad
Tore Renberg
Per Petterson
Jonathan Franzen
Dag Solstad
Lars-Lillo Stenberg
Lars von Trier
Fenris
John Ajvide Lindquist
Karl Ove Knausgård

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Utdrag er hentet fra da Alex er tretten:
Jeg vendte blikket mitt bluferdig ti centimeter nordover. Boken het Sirenene på Titan. Det var en av Mr. Petersons Kurt Vonnegut bøker, og jeg hadde trukket den ut fra den tredje hyllen i bokhyllen, hvor det var minst femten eller tjue andre, alle stilt pent opp i en ryddig rad.
"Det er en rar tittel på en bok," sa jeg og svelget. "Kommer de damene til å bli arrestert?"
Mr. Peterson visste ikke hva jeg i helvete snakket om.
"De har ikke mye klær på seg," påpekte jeg
"Hva er poenget ditt?" spurte han
"Så jeg tenkte kanskje sirenene er for dem."
Mr. Peterson rynket brynene.
"Jeg tror politiet har lov til å arrestere deg for å ha på for lite klær," forklarte jeg.
Forståelse spredte seg over Mr. Petersons ansikt
"Nei, gutt. Ikke sirener som i politisirener. Sirener som i Homer."
Jeg rynket brynene "Simpson?"

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Hva ville du gjort om du ble stoppet på grensen med en stor bunke pengesedler, 113 gram marihuana og asken til en avdød?

Et utrolig sammentreff er en ung gutts dannelsesreise ved hjelp av en vietnamveteran, lesingen av bøkene til Kurt Vonnegut og en vanskelig beslutning.

Det er også en historie om et underlig vennskap fortalt med vennlighet, varme og humor.

Samt ett innlegg i debatten om assistert dødshjelp. Bør en selv får velge når en skal dø?

Alex (også kalt Lex, etter Lex Luther siden han er tilnærmet skallet) er en ung gutt som ved et utrolige sammentreff overlever et møte med en meteoritt. Han får epileptiske anfall etter hendelsen og blir mobbet på skolen.

Disse opplevelsene gjør han innadvendt. Alex er en nerd med en stahet og nysgjerrighet som irriterer og morer. Han er både naiv og bedrevitende. Samt fascinerende tro mot seg selv.

Isaac Peterson er en ensom enkemann. Noen år inn i vennskapet med Alex får han diagnosen PSP og beskjeden om at han fort vil miste evnen til å snakke og etterhvert bevege seg. Alex og Mr Peterson tar et valg som vil endre alt.

Irritasjon: Når Frankenstein brukes om monsteret og ikke skaperen. Argh!

Et utrolig sammentreff oser av leseglede og nysgjerrighet etter kunnskap. Jeg lærte mer om ulike ting som hjernen, hasjdyrking og astronomi.

Jeg er glad for at jeg fikk være med på reisen til Alex og Mr Peterson.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

En mye bedre opplevelse :)
Jeg er snart ferdig med If you find me ....

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ingen ting kan være så rolig og så uendelig som et langt vintermørke, det fortsetter og fortsetter, det er som å leve i en tunnel der mørket stundom fordyper seg til natt og stundom blir dagskumring, man er avskjermet fra alt, beskyttet og mer ensom enn ellers

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Handlingen foregår i en liten finsk kystlandsby. Det er vinter og frosten smyger seg inn i teksten og under huden.

Enken Anna bor alene i et stort hus, Søsknene Kati og Mats deler et rom over matbutikken. Etterhvert bor Kati og Mats i Annas hus.

Kati har ansvaret for sin bror Mats. Hun gjør alt for å glede han, men hun kjenner ikke glede selv. Kati er innesluttet og mutt. Mats er et barn i voksen forkledning.

Den ærlige bedrageren er for meg en historie om ensomhet og fraværet av intimitet. Samt om ansvaret som kommer med å være intim, ved å innlede vennskap. Og om bevisstgjøringen av egne handlinger når en ikke lenger er alene.

Det handler også om å være annerledes. Som Kati. Og Mats. Om å være utenfor fellesskapet. Å være utenfor er så mye mer synlig i et lite samfunn. Det er ingen som liker Kati. Hun er ikke lett å kjenne vennlighet for. Anna prøver.

Tove Janson skriver godt om de ulike båndene vi mennesker knytter, både de praktiske og de basert på følelser. Jeg liker samtalene mellom Anna og Mats om eventyrbøker. Hvordan bøkene skaper rom for fortrolighet og nærhet mellom de to.

Gråsonene mellom godt og ondt er rammen rundt historien. Kati lurer Anna for husrom og penger; trygghet for broren. Anna lurer Kati for selskap. Hvem er den egentlige bedrageren? Les selv da vel!

Et interessant undertema er balansegangen mellom å være autentisk og å tekkes andre. Anna maler detaljerte vakre bilder av skogbunnen. Forlaget hennes har fått henne til å legge til blomstrete kaniner i bildene. Annas bilder blir utgitt som barnebøker og det blir laget plastfigurer av kaninene.(Jeg valgte å overse koblingen til Janssons eget liv da jeg leste boka).

Et minus med boken er den noe gammelmodig oversettelsen. Den gjør at noen av setningene blir for lange og noen ord litt latterlige (som - for meg - stundom i utdraget).

Den ærlige bedrageren er min første voksenbok av Tove Jansson - og jeg er glad for at jeg leste denne lille stille romanen. Boken er en vakker og varsom fortelling om et umulig vennskap.

Omslagskaninen har jeg kopiert og hengt opp på veggen i blå ramme.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg gikk på butikken for å kjøpe middag. Da jeg kom hjem hadde jeg kjøpt en bok isteden. Sånt skjer.

Det er mange bøker som står i kø for å bli lest her mellom bokstablene. Men jeg har savnet Skarphedin Olsen så jeg lot han snike helt forrest i køen. Så da ble det knekkebrød til middag mens jeg leste Pergamentet.

Og det var et godt gjensyn* med Olsen og hans nevø Fredric Drum. Jeg ble sittende vet kjøkkenbordet til jeg var ferdig med boken.

Kryptologen Linus blir funnet myrdet og sporene leder mot hans kone Livia. Flere menn blir funnet drept. Alle med samme våpen. Det viser seg at alle de drepte har forsket på Voynich -manuskriptet. En kardinal følger med fra sidelinjen. I middelalderen oppdaget en munk en bok som ikke kunne brennes. Kan Skaphedins skarpsindighet løse mordmysteriet?
Boka er en underholdende lek mer enn en spenningshistorie. Som leser skjønner en fort hvem skurkene er, men det gjør ingenting. Nygårdshaugs krimbøker flommer over av fortellerglede, et sprudlende språk, gåter og ikke minst mat og vin. Jeg har gitt opp å prøve å like Stiltonost, men det var som om jeg kjente ostestanken under lesingen. Stiltonost og billig rødvin.

Det er mye humor i Pergamentet. Jeg både fniste og lo høyt.
Nygårdshaug har lagt inn litt Dan Brown (en forfatter av spektakulær litteratur heter David Broomfield i boka) parodi med gale geistlige og manuskripter som ikke må dekodes. Selvfølgelig er kryptologi og koder en del av historien.
Nygårdshaug bruker den populære oppskriften med å blande vitenskapelige og historiske fakta med mytologiske og religiøse påfunn. Heldigvis ispedd en dose tull og tøys.

Slutten er et nikk mot Tom Egelands romaner

Bokens pergament, Voynich-manuskriptet, finnes i virkeligheten, men ingen har klart å tyde det ekte pergamentet enda.

En dag - snart - skal jeg lese alle bøkene om Drum og Olsen på nytt. Og jeg håper at Nygårdshaug skriver enda en bok med disse to.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Den sommeren Devlin Jones var 21 fikk han sommerjobb på fornøyelsesparken Joyland. Han fikk nye venner, Tom og Erin som han både bodde og arbeidet sammen med. En kveld så Tom et gjenferd i The House of Horrors. De fant ut at en ung kvinne ble myrdet i en av spøkelsestogvognene noen år tidligere. Morderen ble omtalt som The Funhouse Killer. Erin hjalp han med å samle informasjon om tidligere uoppklarte mordsaker på unge kvinner. Ved sesongslutt dro vennene tilbake til sine studiesteder. Devlin ble værende på Joyland som en del av vaktmestercrewet. Han var besatt av tanken på å selv se spøkelset i The House of Horrors. Han ble også kjent med Annie og hennes syke sønn Mike. Begge får stor innvirkning på hans liv og jakten på The Funhouse Killer.

Devlin lærer om vennskap, seg selv og om å forholde seg til savn og død den sommeren. Og om å slippe taket og ta farvel.

Joyland er en nostalgisk skildring om å være ung, en reise i en gutts liv sommer'n 1973. Omslaget lovet meg pulp horror. Det fikk jeg ikke. Jeg ønsket meg mer av mordmysteriet. Men en fin, varm og melankolsk oppvekstskildring fra 70- tallet er helt greit. Stephen King er god på det også. Han er en dyktig historieforteller.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Den er mildere enn Kingskrekk med spøkelser, men en fin historie. Håper du liker boka

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Tror du på gjenferd?

Vinterfolket handler om sorg så sterk at en er villig til å gjøre alt for å få sin kjære tilbake til livet.
Vi følger Saras smertefulle galskap etter datteren Gerties død på tidlig 1800- tallet. I nåtid blir vi kjent med Ruthie og hennes forvirring etter morens forsvinning og oppdagelsen av Saras dagbok. Og samtidig møter vi Katherine som jobber seg gjennom sorgen etter at mannen døde. I bygda West Fall har barn forsvunnet i årevis og det har skapt en urban legende om et gjenferd som dreper. Og det fins et rykte om en oppskrift på hvordan en kan vekke de døde. Historien veksler sømløst mellom de ulike personene og tidsepokene, og veves godt sammen.

Ruthie er min favoritt, en bra skrevet heltinne. Hennes tenåringstrassighet og lengsel ut fra bygda er gjenkjennelig. Hun må ta noen tøffe valg og erfarer uhyggelige hemmeligheter underveis i historien. Hun interesser meg som karakter, og jeg kjenner sympati. Jeg heier på Ruthie!

Historien er uten store fakter, men med sterke underliggende følelser. Det er ingen direkte ekle scener, men intensiteten kjennes fysisk. Jeg kjente på smertefølelsen under lesingen, på kulden fra både vinteren og fraværet av den en elsker. Jeg liker at boken er stille og har en nærmest skjør stemning.

Det er en renhet i språket som kler romanens snødekte landskap. Ordene faller lik snøkrystaller mot bakken, i en jevn fin rytme.

Historien har et par twister som jeg ikke forutså og jeg holdt pusten en gang. Boka er ingen kommende klassiker, men en fin fortelling om spøkelser og savn.
Jeg koste meg med Vinterfolket.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jeg bladde meg gjennom de første sidene av boka, irriterte meg over hvor lite i teksten som hang sammen. Og så - uten å ta pause - oppdaget jeg at jeg nærmet meg slutten på boka. Timene hadde forsvunnet; jeg var forsvunnet inn i historien. Jeg hadde lest over 250 sider uten å bli rastløs. Også en ungdomsroman da!

Jellicoe Road tok meg med på en overraskende nydelig reise om de ukene som endrer alt for Taylor.

Boka handler om å bli forlatt - og om å bli funnet, om drømmer som knuses - og om håp. Om hvordan en kan lære å overleve med savn og sorg, men også om den legende kjærligheten.

Det er en ungdomsbok så den inneholder vennskap, tenåringsdrama og forvirrende følelser. Litt klining og musikk. Det kjennes ekte. Gjenkjennelig. Som en voksen leser var det vanskelig å ikke blande inn egne minner fra ungdomstiden under lesingen.

Noen scener, som når Taylor treffer igjen en venn fra Sydney, er smertefulle. Historien fra fortiden med Webb, Narnie, Tate, Jude og Fitz har mange triste elementer. Men boka tipper ikke over til å bli sentimental eller for klissete

Historien er ikke original. Men det er noe med måten Marchetta skriver på som gjør fortellingen frisk og fanget meg. Språket flyter fint og det er en rytme i historien som gjør personene levende. Det er en godhet mellom linjene. Som valmuene på omslaget (les boka så skjønner du!)

Taylor er en troverdig hovedperson. Hun er moody tenåring, en forvirret ung kvinne - og en tøff heltinne. Hun er både sårbar og sterk. Som leser forstår jeg de valgene hun tar og hun utvikler seg gjennom historien. Jeg ble engasjert i hennes historie.

Noe av det beste jeg vet er å bli overrasket positivt som leser. Jellicoe Road klarte det

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Show me a man or a woman alone and I'll show you a saint. Give me two and they'll fall in love. Give me three and they'll invent the charming thing we call 'society'. Give me four and they'll build a pyramid. Give me five and they'll make one an outcast. Give me six and they'll reinvent prejudice. Give me seven and in seven years they'll reinvent warfare. Man may have been made in the image of God, but human society was made in the image of His opposite number, and is always trying to get back home.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Hun hadde grepet armen min og slapp ikke taket. Jeg ble uvel på tanken på at jeg om litt måtte gi slipp på henne. Helena. Det het hun. Helena Weiss.
"Ikke glem det" sa hun
Jeg lyttet til fottrinnene våre, og andres. Jeg ville si noe vakkert, noe vittig, eller i det minste noe originalt, men jeg klarte ikke å komme på noe.
"Jeg glemmer deg ikke"

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Gutt møter jente. Gutt mister jente. Gutt gjør ting han ikke ønsker for å møte jenta igjen. Og mister henne. Vil de treffes igjen?

Latteren og døden er en kjærlighetshistorie med en tysk fangeleir som bakteppe. Boka har noen sterke scener, men boka er ikke for trist eller tunglest. Webeling har klart å skrive lett om et tungt tema. Språket flyter fint. Settingen virker autentisk.

Historien handler om hvordan mennesker kan vise varme, vennlighet og vennskap under umenneskelige forhold. Om hvordan latteren kan få oss til å glemme og kan være et samlende element. Om om Chaplins landstrykerrolle som et universelt komisk symbol. Jeg felt good etter å ha lest boka, så på den måten er det en feel-good roman.

Historien satt også i gang tankeprosesser om hvor ondskapsfulle mennesker kan være mot andre mennesker, og hva vi er villige til å gjøre for kjærligheten

Latteren og døden er utenfor mine faste litterære sjangere, men historien grep meg. Jeg er fornøyd med at jeg tok sjansen og leste denne historien.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Etterpåklokskap må være fornuftens verste fiende.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Noen gutter bruker hele livet på å finne ut hvordan jentehjernen er skrudd sammen, men jeg sverga for lenge siden at jeg ikke skulle bli en av de evig søkende. Antakelig er det som med store oppfinnelser, en dag våkner man opp og har løsningen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg forsøker alltid å planlegge livet mitt i detalj, men hjernen min har ikke sjakkspillerens evne til å forutse motspillerens trekk, og så blir det til at jeg banner, drar hele regla.

Godt sagt! (2) Varsle Svar
  • No proper princess would come out looking for dragons, Woraug objected.
  • Well I'm not a proper princess then! Cimorene snapped. I make cherries jubillee and I volunteer for dragons, and I conjugate Latin verbs-- or at least I would if anyone would let me. So there!
Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Vanja SolemdalKirsten LundLailaEivind  VaksvikPer LundKaren RamsvikG LBenteRisRosOgKlagingMalinn HjortlandToneNorahJulie StensethPi_MesonTanteMamieBookiacSynnøve H HoelEli HagelundStig TRune U. FurbergReidun VærnesMonica CarlsenMarit MogstadReadninggirl30Jarmo LarsenTone SundlandHilde Merete GjessingEllen E. MartolSigrid NygaardSolveigTorill RevheimHeidiTine SundalTurid KjendliePiippokattaDaffy EnglundmarithcStine SevilhaugV. HulbackLars Mæhlum