Sommeren vi kledde oss nakne

av (forfatter) og Helene Uri (forfatter).

Gyldendal 2007 Heftet

En natt midt i sommerferien ser Stian Mia balansere på et brorekkverk. Hun er fortvilet og full. Stian og Mia kysser hverandre, to verdener kolliderer, og ingenting går som planlagt. Stian vet at han vil ha Mia, men Mia vet at alt som betyr noe, kan kollapse når som helst.

Når en gutt og en jente møtes, har historien alltid to sider. Velskrevet duett om stor kjærlighet og enda større følelser En natt på ferie i Danmark oppdager Stian Mia som balanserer på brorekkverket og kaster opp. De møtes i et syrlig, intenst kyss. Men et oppkastkyss kan føre til mer enn man aner. To verdener kolliderer - hans og hennes - og ingenting går som planlagt. Det blir den beste og verste sommeren på en gang. Stian vet at han vil ha Mia, men Mia vet at alt som betyr noe, kan kollapse når som helst ...Sommeren vi kledde oss nakne har to forfattere, og Stian og Mia fører ordet i hver sine kapitler. Det er blitt en rå, sår og dramatisk beretning om forelskelse, kjærlighet og seksualitet, og om usikkerhet, sårbarhet og sorg.Fra pressen:"Velskrevet duett om stor kjærlighet og enda større følelser" (Adresseavisa)"Sinnssykt rå bok!) (Andreas, 16)Det er en spennende og noen ganger nervepirrende historie om forholdet mellom to unge mennesker som prøver å finne ut hva kjærlighet kan være, og om tillit og ansvar. Med all den risiko det innebærer (Süddeutsche Zeitung)Betagende ungdomsroman om Stian og Mia som prøver å nærme seg og forstå hverandre. Boken passer like godt for begge kjønn, og det er en prestasjon (VG)Om forfatterne:Arne Svingen (f 1967)har vært forfatter på heltid siden 1997, og Helene Uri (f 1964) sluttet nylig i sin forskerstilling på Universitetet i Oslo for å vie seg til forfatterskapet. I alt har de to forfatterne utgitt et 30-talls bøker for barn, ungdom og voksne.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205372979

EAN 9788205372979

Serie Gyldendals beste kjærlighetsromaner for ungdom

-Skalldyraften. Først humrer man litt. så reker man litt rundt, og så krabber man til sengs.

Jeg har opplevd det før. Jeg tror jeg er med, men i stedet stanger jeg i et trelags, lydisolert pleksiglass. Det eneste som på uforklarlig vis slipper igjennom, er de gale ordene.

Hun sier jeg er pen når jeg smiler, jeg veit ikke om det betyr at jeg er stygg ellers, men passer på å strekke ut leppene.

Etterpåklokskap må være fornuftens verste fiende.

Jeg finner henne ved bølgene, hun ligger på en strandmadrass. Jeg forsøker å konsentrere meg om ansiktet, men all den nakne huden kommer i veien. Hun er svakt gyllen, og kroppen krummer seg som svaberg. Huden virker myk og silkefin, bare tanken på å la hånda gli over den gjør meg svimmel. Bikinien skjuler ingenting jeg ikke kan fantasere fram.

En liste over litteratur om forelskelse og kjærlighet i tenårings/ung voksen -alderen.

Forslag til litteratur om temaet innenfor hvilken som helst sjanger mottas gjerne! Det finnes mange romaner, men hva med dikt, tegneserier o.l.? Og litt mer innslag av de virkelige klassiske historiene, som unge fremdeles vil kunne ha glede av i dag ville også vært fint...

Bøker fre min ungdomstid, men også ungdomsbøker jeg leser nå.

• "Frosten kom tidlig" av Arne Svingen
  • "Sammen er vi en og en" av Sverre Henmo
  • "Han bare falt" av Kjersti Scheen
  • "Alt jeg vil er å kysse deg" av Charlotte Glaser Munch
  • "Skindeep" av Toeckey Jones
  • "Det er mitt liv" av Katarina von Bredow
  • "Bare ikke deg" av Katarina von Bredow