Jeg jobber med juss og ledelse, og i den grad dette innvirker på mine bokvalg må det være to ting:
Jeg er svak for bøker om rettsoppgjør
Jeg har dårlig med lesetid, og forsøker så godt det lar seg gjøre å treffe 100 % blink hver gang jeg plukker opp en ny bok - rene, såkalte "tidtrøyte-bøker", som jeg garantert ellers både ville ha lest og hatt en viss glede av - tar jeg meg derfor lite tid til.
Fint. Også den utgåva av Ackroyds biografi som eg les, er forkorta, men livet til Dickens var jo ikkje så veldig dramatisk, så eg lèt det bli med den biografien som eg har. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister (sagt med litt sjølvironi - eg har for mange bøker i handa om gongen ...).
Dette er eit eksempel på korleis eg kunne tenkje meg å utforme leseplanen for nesten dei samla verka av Charles Dickens (diskusjonstrådane er ikkje oppretta ennå) - det blir inga påmelding, ingen kontroll - berre rein glede over å lese, registrere tankar og gode uttrykk og dele dei med andre (men altså: synspunkt på framlegg til datoar?:
Peter Ackroyd: Dickens (35 kap. og etterskrift)
Diskusjonstråd
Diskusjonstråd for The Posthumous Papers of the Pickwick Club (1836–1837)
(57 kap.) Ferdig 30.9.2011
Diskusjonstråd for Oliver Twist (1837–1838)
(53 kap.) Ferdig 31.10.2011
Diskusjonstråd for Nicholas Nickleby (1838–1839)
(65 kap.) Ferdig 30.11.2011
Diskusjonstråd for A Christmas Carol (1843) (5 kap.) Ferdig 2.1.2012
Diskusjonstråd for The Old Curiosity Shop (1840–1841)
(73 kap.) Ferdig 10.1.2012
Diskusjonstråd for Barnaby Rudge (1840–1841)
(81 kap.) Ferdig 20.2.2012
Diskusjonstråd for Martin Chuzzlewit (1843–1844)
(54 kap.) Ferdig 20.3.2012
Diskusjonstråd for Dombey and Son (1847–1848)
(62 kap.) Ferdig 30.4.
Diskusjonstråd for David Copperfield (1849–1850)
(64 kap.) Ferdig 31.5.2012
Diskusjonstråd for Bleak House (1853)
(65 kap.) Ferdig 10.7.2012
Diskusjonstråd for Hard Times (1854)
(37 kap.) Ferdig 10.8.2012
Diskusjonstråd for Little Dorrit (1857)
(70 kap.) Ferdig 20.9.2012
Diskusjonstråd for A Tale of Two Cities (1859)
(45 kap.) Ferdig 31.10.2012
Diskusjonstråd for Great Expectations (1861)
(57 kap.) Ferdig 5.12.2013
Diskusjonstråd for Our Mutual Friend (1865)
(68 kap.) Ferdig 10.1.2013
Diskusjonstråd for The Mystery of Edwin Drood (1870, ufullført)
(22 kap.) Ferdig 7.2.2012 (Dickens’ 201-årsdag)
Godt sagt! Jeg ville sagt: hvor tynn kan en bok være før genren roman utgår og vi snakker om en novelle? Spørsmålet om hvor tykk en bok kan være, er i alle fall for meg fullstendig uinteressant!
Då møttest vi igjen - over interesse for det keltiske. Men når du skriv om den "ariske/indoeuropeiske" tradisjonen kan eg ikkje følgje deg: Som du vel veit, tyder skråstrek "eller", og i språkvitskapen er ariske språk på linje med keltiske språk ei underordna grein av den indoeuropeiske språkfamilien. Ariske språk omfattar m.a. assami, bengali, gujarati, hindi, kashmiri, marathi, nepali, oriya, panjabi, sindhi, singhalesisk, urdu - og romanés og romani. Sjølv har eg tenkt å gå laus på sanskrit i løpet av hausten.
Så interessant om segling vestover frå Irland - kom Brendan til det kontinentet som seinare fekk namnet Amerika? Å nei, ferda er helst allegorisk, ei reise på det indre planet ...
Det er derfor vi gjentar igjen og igjen at det å være opptatt av penger, må komme nederst på ranglisten, for av alle de tre ting som ethvert menneske er opptatt av, kommer omsorgen (med ærlige midler) for penger på siste og tredjeplass, omsorgen for kroppen inntar plasen i midten, og på førsteplass kommer omsorgen for sjelen.
Eg har samla ein del sitat frå Peer Gynt i original språkdrakt her.
Denne MÅ jeg ha!!!!!!
Inspirert av en pågående diskusjon om jødenes lidelser, måtte jeg bare ha boka "Jødehat - antisemittismens historie fra antikken til i dag" av Trond Berg Eriksen m.fl. da jeg kom over den i går.
Disciplene
[...]
O, Fred paa Jorden, som i Himlen!
Eg oppfattar "vanskelig tid" som underdriving. Historia om drap, gasskammer og tortur er godt dokumentert når det gjeld både jødar og andre.
Jeg reagerer på samme måte som MiaMaria nedenfor. Det var vel aldri Benkows hensikt å gi en fyllestgjørende redegjørelse for absolutt hele problemkomplekset. Derimot skriver han sin egen historie og den alene. Det må det da være lov til, uten at dette skal kritiseres sønder og sammen. Som leser har jeg ikke forveninger om at alle bøker som er skrevet om spesielle emner skal gi alle svar. Det er derfor jeg - og garantert flere med meg - søker mange kilder når jeg/vi prøver å oppdatere oss på et område. En flik her og en flik der, og så danner man seg sitt eget bilde til slutt, i samsvar med det man måtte ha av egne verdier, preferanser etc. Noen ganger når jeg leser innlegg på dette nettstedet, og da i særdeleshet innlegg som berører ulike kulturkonflikter el.l., får jeg nesten inntrykk av at enkelte forventer at alt som kommer frem i denne type bøker, skal stå seg mot all verdens forskning - som om det var hovedfagsoppgaver eller doktoravhandlinger det handlet om. Jeg ønsker ikke å lese en doktoravhandling når jeg leser denne type bøker - jeg ønsker å lese om menneskene! Og da må man ta det for det de er: subjektive, selvopplevde saker!
Helt til slutt: Jeg får nesten inntrykk av at du ikke tror på jødenes lidelser i det hele tatt ...
Er nok ein god del i Bokkilden (under Cervantes, kanskje) + Morten Claussen her
ATHENEREN: [...] En fremragende oppdragelse av de unge - og samtidig av en selv! - består ikke i formaninger. Dersom vi vil formane en annen, må vi vise at også vi selv følger disse formaningene i vår egen livsførsel.
Det nyttar ikkje å spenna ut nettet så alle fuglane ser det.
(Ordt 1, 17)
Høyr etter når far din formanar deg, son, og gløym ikkje det som mor di har lært deg!
(Ordt 1, 8)
Every man is the builder of a temple, called his body, to the god he warships, after a style purely his own, nor can he get off by hammering marble instead.
I believe that water is the only drink for a wise man; wine is not so noble a liquor; and think of dashing the hopes of a morning with a cup of warm coffee, or of an evening with a dish of tea! Ah, how low I fall when I am tempted by them!
FRØKEN HESSEL
[...] Mændene river mangt og meget isønder omkring sig for at komme til lykken.