Fant feilen "ravn e bæreren" nå. Den tok kaka. :P
Tidligere hadde han vært overbevist om at det fantes punkter i livet der det meste lot seg forvandle, et drama eller en lykke som antok form av et prisme som man kunne gå gjennom som en lysstråle og forvandles til en annen. Ikke bare retningen inn i framtida ville endres, men også det man kom fra, fortida.
ISIL sprang direkte ut av al-Qaida i Irak som en følge av vår invasjon. Dette er et eksempel på en utilsiktet konsekvens. Og det er grunnen til at vi som regel bør sikte før vi skyter.
President Barack Obama, mars 2015
På overflaten handler sunni- og shia-konflikten om en kamp om islam. På et dypere plan handler den ikke bare om religion, men også om makt.
Det er absurd å snakke om å møtes på halvveien i eget land, det er omtrent som om noen må male om stua fordi en gjest ikke liker hvitt. Alle vil inn i en selvsikker, stolt kultur, ingen vil integrere seg i multikultipjatt. Alle ser opp til folk med selvtillit, innenfor grenser, selvsagt - det gjelder også når det gjelder land, folk, kulturer. Folk har jo flyktet fra feilslåtte samfunn, hvorfor skal vi tilpasse oss deres kultur?
Norge har ikke noe å lære av islam. Jeg er ateist selv, og er negativ til alle religioner. Vanlige vestlige mennesker er overlegne Koranen og islam. Hva skal vi lære - moralsk, vitenskapelig, sosialt? Islam har en utrolig primitiv gudsforestilling. Moderne samfunn har kommet lenger enn til pisking for alkoholinntak, steining for utroskap, dødsstraff for frafall, kappe hender for tyveri. Dette er reaksjonært, bakstreversk. Nei, ser ikke noen berikelse, overhodet ikke.
Jeg kobler islam til andre totalitære ideologier, som nazisme og kommunisme. Jeg er ikke konspiratorisk, ikke i det hele tatt. Men ideologier styrer folk. Og det er absurd å tro på en gud som i ord og handling er mer primitiv enn et hvilket som helst moderne menneske i dag, slik mange muslimer gjør. Antisemittismen har en svært lang og fæl historie, mens ideen om islamofobi bygger på en tanke om at noe kan skje med muslimer i stort omfang. Islamofobien er hypotetisk. Holocaust er empiri, og jødisk. Og muslimene har sannelig sine egne "korstog", de har drevet med aggressiv krigføring mot andre, og de har stått bak omfattende slavehandel, de tok hele Nord-Afrika og det vi i dag kaller Midtøsten, med makt og koloniserte hele området. Er det noen som forlanger at de skal trekke seg ut av disse områdene?
Disse evinnelige særskrivingsfeilene...
Dette er dessverre noe som har irritert meg i samtlige av bøkene i denne serien. Jeg skreiv en sint post om det etter å ha lest den første boka og fikk en utrolig fin melding av forfatteren i etterkant, hvor hun ba om at jeg skulle si fra når jeg fant feil så de kunne rettes opp i senere versjoner.
Nå har jeg merket feilene i Kindlen min, som notater. Problemet da er at de "fyller opp" hele "My Clippings"-fila mi. Jeg har lest ca. halvparten av boka og funnet omtrent 40 særskrivingsfeil. Noen steder gjentas samme feilen to ganger (for eksempel "vindus karmen" første gang Hirka er hos Seeren til umpiri). Noen av feilene gir heller ikke mening, som i at de ikke er to "naturlige" ord som bare ikke har blitt satt sammen, for eksempel "irette settelse" og "fing rene". Dessuten "skål ormet", men jeg mistenker at det egentlig skulle stått "skålformet" der.
Jeg syns det er greit med forfattere som sliter med dysleksi eller andre ting, det er ikke forfatteren som er problemet, men manglende korrekturlesing, som for meg framstår som noe uprofesjonelt fra forlagets side.
Jeg leser eboka fra ebok.no, så jeg vet ikke om dette problemet kun finnes i e-versjonen eller i papirboka. Er det bare jeg som har irritert meg over dette?
Muslimene er islams første offer. På mine reiser i Orienten har jeg mange ganger sett at fanatismen kommer fra et fåtall av farlige menn som terroriserer de andre til å holde fast på den religiøse tradisjonen. Å befri muslimen fra religionen hans er den beste tjenesten man kan gjøre ham.
E. Renan
I Pakistan i dag finnes det ikke lenger respekt for kvinner, og forbrytelser mot dem har økt dramatisk. De hevder at de har "islamisert" oss.
Hvordan kan du islamisere folk som allerede er muslimer? Helt siden Zia ga makt til mullaene, virker det som om en hvilken som helst mann mener han kan ta tak i en hvilken som helst kvinne og rive henne i filler.
Fru Farkander Iqbal, politiinspektør, Lahore, Pakistan.
"Hvorfor jeg ikke er muslim" er trolig en av de viktigste høydepunktene i religionskritikk.
Den er veldig analytisk skrevet, og er fylt opp med sekundærlitteratur, men Ibn Warraq oppnår sitt mål:
Å dissekere Islam fullstendig (og også noen biter av kristendommen og jødedommen). Dens relevans i dag kan ikke ignoreres, og noen av delene er faktisk meget urovekkende (nemlig den virkelige konsekvensen av jihad og hvordan en islamsk stat fungerer i seg selv, og hvordan den truer resten av verden).
Selv om kapitlene 10 og 11 kanskje kan virke noe langtekkelige, er de likevel nødvendige, for her får man viktig bakgrunnsstoff om islams historie, - så vil andre kapitler (spesielt kapitel 8. Arabisk imperialisme, islamsk kolonisering og kapitel 14. Kvinner og islam) gjøre opp for det, og boka som helhet svikter aldri i å holde fast på interessen.
På baksiden av omslaget på mitt eksemplar av boka (utgitt i 2003) står skrevet følgende sitat av Ibn Warraq :
"Denne boka er først og fremst en hevdelse av min rett til å kritisere hva som helst i islam – til og med til å være blasfemisk, begå feil, og til å være satirisk og spottende.
(...) Muslimer og ikke-muslimer har rett til å foreta en kritisk undersøkelse av islams kilder, historie og dogmer. Uten kritikk vil islam fortsette å kvele tanker, menneskerettigheter, individualitet og sannhet."
Alt i alt en overbevisende og viktig bok å lese for alle som er født inn i den muslimske verden og for alle islam-skeptikere.
Norges og Europas jøder er kanarifuglene i gruvene våre. Hvis de en dag slutter å synge, da er alt tapt.
Lesesirkel 15/16
Når går vi i gang med neste bok? Eller kanskje rettere sagt prosessen med å finne neste bok?
Jeg gleder meg til å komme igang igjen.
Islams mytologi må ses som et resultat av Arabias kultur på Muhammeds tid, som i islam omtales som jahiliyya, "hedenskapens tid". Muhammed var altså et produkt av sin tid. Derfor skal han ha hatt følgende forklaring på hvorfor man må pusse nesen: "Når dere våkner, skal dere pusse nesen tre ganger. For djevelen overnatter i menneskenes nesebor."
Det var også i Pakistan jeg lærte hvordan man skal nøytralisere eventuelle smittsomme sykdommer og bakterier dersom en flue lander i suppen eller teen din. Da dypper du den helt under, plukker den opp og fjerner den. Dette fordi en av vingene bærer sykdommen, den andre vingen er bærer av kuren. En lærdom direkte fra Muhammed.
Denne "vitenskapen" fra Arabia for 1400 år siden kan man således lese om på norske nettsider nå i vår tid, som hos Islamsk Kultursenter Nordland, under temaet "Islam og vitenskap":
"Hvis noen av dere erfarer å få en flue i drikken deres, dypp den før dere fjerner den. Fordi en av vingene bærer sykdommen og den andre motgiften."
Men Medina-islam er enda farligere enn nazismen, som eksiliraneren og den danske professoren i islam, Mehdi Mozaffari, sier det. Fellestrekk mellom Medina-islam, nazismen, fascismen og kommunismen er troen på overmennesker, den totalitære ideologien og jødehatet. Medina-islam har en dimensjon de tre andre ikke hadde: den religiøse. "Det gjør den enda farligere. Stalin, Hitler og Mussolini skulle motivere sine beslutninger ut fra alminnelige menneskelige resonnementer: Folk skulle mobiliseres til krig for jordiske ting. Men islamismen (Medina-islam) behøver ikke å resonnere, den bygger på en religiøs plikt. Lojaliteten gjelder ikke en stat eller en fører, men Allah."
"Mange politikere forstår tematikken, men de er altfor redde for å ta i den fordi de frykter å bli stemplet som islamofobe eller anti-muslim". Ahmed mener løsningen må være denne: "Jo mer politikere står opp mot islamistisk politikk, jo mer vil islamister forstå at de ikke er velkomne. Av politikere og av muslimske samfunn."
Denne tilstanden som er skapt, denne virkelige islamofobien - angsten for å ta et ærlig blikk på islam - minner meg om en privat samtale med en dansk statsråd i København i 2003. Vedkommende formulerte seg slik: "Når tror du at vi kan si det som det er, at det er islam som skaper integreringsproblem?"
Hva blir konsekvensene hvis Norge og Europa velger bort den kritiske fornuften overfor Europas nye religion; at vi i redsel for trusler og vold velger en åndelig kapitulasjon overfor ureformert islam?
Å påstå at de som kritiserer islam kritiserer muslimer som sådan, anser jeg for å være et knep for å stilne rasjonell og legitim islamkritikk, noe som må sies å være helt i strid med opplysningsånden vår.