Faren for at demokratiet åpner for kaos og anarki er grovt undervurdert i dagens vestlige offentlighet som domineres av oppfatningene til folk flest og hva de har lest i avisene sine. Man lever i sin egen kultursfære, slukt av sin egen samtids politiske narrativer eller virkelighetsoppfatninger, fanget av ulike fagmiljøers gruppepress og ute av stand til å sette seg inn i andre sivilisasjoners virkelighet.
Frustrasjonen er stor over supermakten USAs manglende vilje til å lytte til lokal kunnskap som kunne ha motvirket etniske konflikter heller enn å nære opp under dem. Utfordringen er at vestlig kulturkunnskap om etniske motsetninger er for lav, maktarrogansen altfor høy og at respekten for afrikansk spisskompetanse uteblir.
Når de som ikke kan lese og skrive går til stemmeurnene, stemmer de like gjerne på en TV-kjendis eller en fotballstjerne som stiller til presidentvalget enn på en erfaren politiker eller et bærekraftig program for landets beste. De er dessuten de første til å la seg lure av et ofte altfor farget mediebilde som nitidig forenkler virkeligheten til å handle om "de onde mot de gode".
... Eller poeten kan ha en slik urokkelig og sterk tro (eller overtro) på etterlivets lovpriste lykksalighet, at han virkelig tror på at de døde knoklene kan drikke av vinstokkens rot i "paradisets lykkelige hager" ... ;)
Akk, festhøytidens drikksalighet er nok et faktum i mange hjem, litt for mye etanol i litt for mange hjem, - antagelig.
Vil ordensmakten eksempelvis klare å få kontroll på masser av titusener som mener seg forulempet på Muhammeds vegne, dertil mentalt og ideologisk støttet opp av våre samfunnsledere?
For som opplysningstidens filosof, Voltaire, antakelig helt rett påpekte: "De som kan få deg til å tro på det absurde, kan få deg til å utføre det grusomme." Det absurde her er, etter min mening, at det som fremstilles som helligheter, Allah og Muhammed, er så svake at de trenger nidkjært forsvar fra gatas parlament.
I mars 1928, dannet Hassan al-Banna Samfunnet for muslimske brødre, bedre kjent som Det muslimske brorskap. Målet til organisasjonen var å gjenreise samfunnet etter islamske prinsipper. Innen et tiår fantes det en gren i hver provins i Egypt. Al-Bannas bror startet en avdeling i de palestinske områdene i 1935. Og etter tyve år var antallet medlemmer i Brorskapet rundt en halv million bare i Egypt.
Det er en velkjent sak at den samme rekrutteringen til totalitære krefter som vi ser i dagens Europa, foregikk i Bosnia tidlig under andre verdenskrig, om enn på en noe annen måte. Den øverste religiøse lederen i Jerusalem, stormuftien Amin Hajj al-Husseini, hadde allerede tidlig på 1920-tallet uttrykt sitt ønske om total utryddelse av alle jøder. Da Hitler ble valgt inn i det tyske Rikskanselleriet i 1933, sendte al-Husseini derfor dette telegrammet til Hitler: "Jeg ser frem til å utbre Deres ideologi i Midtøsten!" Under 2.verdenskrig oppholdt al-Husseini seg i Tyskland, nærmere bestemt Berlin, i årene 1941 - 45. Han ble god venn av Adolf Hitler. Fra Berlin propaganderte al-Husseini intenst nazismen overfor araberne i Midtøsten, både via radio og ved det skriftelige ord. Åpent parallellførte han Hitler med Muhammed og Koranen med Mein Kampf - en parallellføring med udiskutabelt positivt fortegn fra al-Husseinis side, hvis noen skulle lure på akkurat det.
For Nazi-Tyskland ble samarbeidet med stormuftien, tilhørende en "underlegen rase", legitimert nettopp gjennom et felles jødehat. Som stormuftien skrev i sine memoarer etter krigen: "Vårt grunnleggende krav for å samarbeide med Tyskland var frie hender til å utrydde den siste jøden fra Palestina og den arabiske verden." Føreren Hitler hadde replisert slik på dette kravet: "Jødene er dine."
Derfor dro al-Husseini med Hitlers velsignelse til Bosnia og overtalte religiøse ledere og deres tilhengere i moskeer til å la seg verve til muslimske SS-divisjoner. I tillegg fylte Brorskapets stifter og leder Hassan al-Banna på med soldater fra Midtøsten som også inngikk i egne muslimske SS-bataljoner. Tyskerne sørget også for å utdanne imamer ved to skoler i Tyskland som tjenestegjorde for muslimer i felten.
Tradisjonelle muslimer står på det nederste trinnet, og lever med skyldfølelse fordi de ikke praktiserer islam. På toppen er fundamentalistene, de som dreper kvinner og barn til ære for Koranens gud. De moderate er et sted midt imellom.
En moderat muslim er faktisk farligere enn en fundamentalist, fordi han virker harmløs, og det er umulig å vite når han har tatt et nytt skritt mot toppen. De fleste selvmordsbombere var en gang moderate.
Den eneste loven som blir respektert av muslimer, er islamsk lov, definert av fatwaer, religiøse bestemmelser om et bestemt emne. Fatwaer er ment å skulle lede muslimer når de forsøker å følge Koranen i sine daglige liv, men siden det ikke finnes noen sentral og forenende lovgiver, kan ulike sjeiker utstede ulike fatwaer om den samme saken. Dermed lever alle med forskjellige regler, noen langt strengere enn andre.
Den verden jeg kjente til var sakte i ferd med å smuldre opp, og en annen verden kom til syne, en verden jeg så vidt hadde begynt å forstå. Hver gang jeg traff Shin Beth, lærte jeg noe nytt. Noe nytt om mitt liv, og om andre. Det var ikke hjernesløvende repetisjoner, sult og mangel på søvn. Det israelerne lærte meg virket mer logisk og virkelig enn noe jeg hadde hørt fra mitt eget folk.
Min far hadde aldri lært meg noe av dette, for han hadde alltid vært i fengsel. Og for å være ærlig tviler jeg på at han kunne ha lært meg dette uansett, for han kjente ikke til så mye av det selv.
Igjen og igjen sang Leonard Cohen:
They sentenced me to twenty years of boredom
For trying to change the system from within
I'm coming now, I'm coming to reward them
First we take Manhattan, then we take Berlin
Min far hadde aldri lært meg å hate, men jeg visste ikke hvordan jeg skulle unngå å føle det jeg følte. Selv om han slåss imot okkupasjonen med nidkjærhet, og selv om jeg ikke tror han ville ha nølt med å gi ordre om å bombe Israel om han hadde hatt bomber, snakket han aldri imot jødene, slik en del av lederne i Hamas gjorde. Han var mer interessert i Koranens gud enn i politikk. Det var Allah som hadde gitt oss ansvaret for å utrydde jødene, og det tvilte ikke min far på, selv om han personlig ikke hadde noe imot dem.
Visse rettigheter som islam avskaffet, hørte med til kvinnenes naturlige rettigheter, og disse hadde tidligere gitt henne større handlingsmuligheter og frihet. Den hedenske araberkvinnen i gammel tid hadde personlig frihet og kunne selv velge hvem hun skulle gifte seg med, hun så etter eller ventet på en ektemann som hun fant tiltalende både av intellektuelle og andre årsaker.
Ved kalifens hoff der kongelig gunst var nok til å beskytte de festglade mot de påbudte åtti piskeslagene, strømmet vinen fritt i selskapene. Men vanlige arabere nektet også å gi slipp på vinen til tross for risikoen for fengselsstraff. Vi kan sitere Abu Mihjan, som ble satt i fengsel og senere sendt i eksil av kalif Omar i islams tidlige tid fordi han ikke ville slutte å lovprise vinen:
Gi meg vin å drikke, min venn, selv om jeg
godt vet hva Gud har åpenbart om vin.
Gi meg ren vin til å øke mine synder med,
for bare når vinen drikkes ublandet, blir synden fullbrakt.
Selv om vin er blitt sjelden, og selv om vi
er blitt fratatt den og selv om islam og trusselen
om straff har skilt oss fra den -
likevel drikker jeg den tidlig om morgenen
i dype slurker, jeg drikker den ublandet og av og til
blir jeg lystig og drikker den blandet med vann.
På hodet mitt står en pike som synger,
og mens hun synger, flørter hun.
Noen ganger synger hun høyt, andre ganger
lavt, og nynner som fluer i hagen.
Abu Mihjan kunne ikke engang orke tanken på å være uten vin når han var død, så han diktet følgende vers:
Når jeg dør, begrav meg ved siden av en vinstokk
slik at mine knokler kan suge i seg av dens safter etter døden.
Ikke begrav meg på slettene, for da er jeg redd for
at jeg ikke kan nyte vin når jeg er død.
STRAFF FRA GUD
Koranen foreskriver straffemetoder som bare kan beskrives som barbariske. En relativist som forsvarer de inhumane skikkene som Koranen påbyr ved å hevde at dette var normal skikk og bruk på den tiden, blir rystet over å se den fryktelige gjenopplivelsen av de fleste av dem i det angivelig mer opplyste tjuende århundre. Koranen er Guds ord - gyldig til alle tider.
FRYKTENS ETIKK
Jeg tror religion i hovedsak er basert på frykt. Det er delvis frykten for det ukjente og delvis ... ønsket om å føle at du har en slags storebror som vil hjelpe deg i alle problemer og tvister. Frykten er grunnlaget for det hele - frykt for det ukjente, frykt for nederlag, frykt for å dø. Frykten er grusomhetens far, og derfor er det ikke rart om grusomhet og religion har gått hånd i hånd.
- Bertrand Russell, Hvorfor jeg ikke er kristen
Om religion i sin alminnelighet og særlig om islam
Man får ofte høre at det er veldig galt å angripe religionen fordi religion gjør mennesker gode. Jeg har hørt det. Jeg har ikke sett noe til det.
- Bertrand Russel, Hvorfor jeg ikke er kristen
De to du nevner i parantesen er i en annen serie :)
Sitat fra deg:
"De fleste vet vel hva Hege Storhaug står for uten å lese den."
Hva er det du mener at Hege Storhaug "står for"?
Hvis du mener det at hun kjemper for de undertrykkede, de svakeste, for frihetsverdiene våre, ytringsfriheten vår og friheten fra religiøsitet, mot patriarkalske samfunn og undertrykkelse, kjønnslemlesting og tvangsgifting av kvinner, - og nå for hele vårt demokratiske system i Europa, med de frihetsverdiene vi har kjempet for å oppnå, med likeverd og menneskerettigheter,
- ja, da lurer jeg jo på hva du eventuelt mener kan være negativt med "å stå for" alle de tingene jeg nettopp nevnte?
For jeg har forstått det slik at du mener at det Hege Storhaug står for må være noe veldig negativt?
Eller har jeg misforstått totalt?