Dette er jo trolig også sant. :P Lyden har en slik frekvens at vi skal høre den.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Min erfaring er at journalister gjerne blir gode forfattere av slike bøker. Når det gjelder fiksjonsbøker, er ikke nødvendigvis journalistikkbakgrunnen en fordel, journalistikken "rensker bort" det poetiske i stor grad. Noen journalister er flinke på denne balansen, dog, som Åsne Seierstad eller Svetlana Aleksijevitsj.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Multikulturalisten argumenterer for at kulturer verdimessig er sidestilte og at alle kulturer derfor skal behandles med samme respekt. Ulike kulturer skal blomstre side ved side – tross grunnleggende forskjellige verdisyn. Det oppmuntres til såkalt mangfold, og det advares mot kritikk og underkjenning av kulturelle særtrekk. Tvert om er det gjerne slik at særtrekkene beskyttes under den multikulturelle fanen, selv om særtrekkene er i klar motstrid til menneskerettigheter. Ideologien er således også svært statisk; den er kulturpreserverende, nær sagt uansett hvor negative og umenneskelige kulturtrekkene kan være.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Fundamentalists know they are right because they have read the truth in a holy book, and they know, in advance, that nothing will budge them from their belief. The truth of the holy book is an axiom, not the end product of a process of reasoning. The book is true, and if the evidence seems to contradict it, it is the evidence that must be thrown out, not the book. By contrast, what I, as a scientist, believe (for example, evolution) I believe not because of reading a holy book but because I have studied the evidence.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Nederlandske foreldre lærer døtrene sine å bli selvstendige. Mange, kanskje de fleste muslimske foreldre, oppdrar døtrene sine til å bli føyelige og underdanige. (...)
Muslimske skoler forkaster verdiene de universelle menneskerettighetene bygger på. Alle mennesker er ikke like på en muslimsk skole. I tillegg kan det ikke finnes ytringsfrihet eller samvittighetsfrihet der. Disse skolene utvikler ikke elevenes kreativitet - kunst, drama og musikk. De undertrykker tvert imot barnas kritiske evner som kan lede dem til å stille spørsmål ved troen. De forsømmer fag som er i strid med den islamske læren, for eksempel evolusjon og seksualitet. De lærer barna å pugge ting på rams, uten spørsmål, og de lærer jentene underdanighet. De forsømmer også å sosialisere barna til storsamfunnet.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Det var menn de knapt nok kjente som hentet dem til Nederland for å inngå ekteskap. De ble banket opp til de havnet på sykehus, men kunne ikke be om skilsmisse. Gjorde de det, måtte de forlate Nederland og reise hjem til familien og straffen som ventet dem der.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Indus, som har sitt utspring i isbreene i Tibet, har en ren blåfarge. Kabul, som stammer fra fjellkjeden Sanglakh i Afghanistan, er brun, nesten skitten i fargen. Der Indus sluker Kabul, er den ene siden av elven helt blå, mens den andre er helt grå, og i noen meter har elven to helt distinkte og atskilte farger og identiteter, før elven som ga sitt navn til India, renner videre gjennom fjellandskapet med en ny, blåbrun farge.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Nå vet jeg hva jeg har i vente hvis jeg igjen takker ja til å gå på fjelltur, stå på ski eller andre fysiske aktiviteter. Nordmenn er nesten som supermennesker, så spreke. Og èn ting til, hvis man sier til dem at man ikke kan gå på ski, så forstår ikke nordmenn at det betyr at man virkelig ikke kan gå på ski.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Jeg er bare meg selv og vil heller la være å drikke.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Av og til tror jeg at alkohol er som kontaktlim, uten den går man i sine parallelle verdener.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Nothing changes really about love.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Being there was to mean something it didn't use to mean. Going with the flow. Giving. Some people were giving, other people were not very giving. Barriers between the inside and outside of your head were to be trampled down. Authenticity required it.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg ville tatt kontakt med et antikvariat eller lignende. Kanskje et kristent for de to øverste. Det kan godt hende de har en verdi, også Bjørnson-fortellingene er spennende fordi det virker som de kom ut mens Bjørnson fortsatt levde, så om du finner ut hvilken utgave det er kan verdien stige betraktelig.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg syns noen av bøkene hans som er absurde, men ikke i like stor grad overnaturlige, kan være de beste. For eksempel syns jeg "A Wild Sheep Chase" (heter sikkert "Den ville sauejakten" eller noe på norsk) var morsom.

Likevel er jeg nok ganske enig - har lest en 3-4 Murakami-bøker, og de er ekstremt forglemmelige. Murakami er en sånn forfatter som "pynter seg med ord" og har veldig poetiske vendinger, men selve innholdet er ikke like bra. Det jeg ofte liker hos Murakami, er karakterer - han har et bredt spekter av karakterer som også utfordrer våre egne tanker om hva som er normalt (eller moralsk), og det liker jeg. Det jeg ofte ikke liker, er hvordan han virker å skrive ting som ikke gir noen mening for å framstå "mystisk", hvordan han har så mange unøstede tråder i alle bøkene sine.

SÅ: Hvis Murakami hadde skrevet/laget karakterer for bedre forfattere, tror jeg det kunne være bra. Selv syns jeg ofte Murakami starter bra, før det roter seg bort i overnaturlig absurditet og mystikk som ikke tilfører historien noe. Jeg elsker fantasy og sci-fi, men liker IKKE Murakami spesielt godt, selv om det er elementer av noe jeg liker i alle bøkene hans. Det er mulig det er symbolikken hans som ikke fungerer for meg.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Veldig trist. "To Kill A Mockingbird" er en av de bøkene som virkelig har truffet meg og blitt med meg lenge etter at jeg hadde lest den ferdig. En tidvis lavmælt, men likevel utrolig slagkraftig bok. Hvor mørk den egentlig er, skjønner man når man finner ut hva som EGENTLIG skjedde med Mayella Ewell. En nesten håpløs bok, om verdens urettferdighet, samtidig som boka også gir tro på at mennesker kan være gode og rettferdige (de må bare bestemme seg for det).

Takk, Lee!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

JEG SER

Søndagsstillhet. Snø. Jeg ser
en skjære i piletreet ved elvebredden:
en antydning av en fugl
artistisk risset med kull
på den lyse vinterhimmelen.
Og treets pikelige spinkle greiner
fint kniplet av rim, elvisen
gjennomstukket av glisne sivstrå
langs strendene.
Og fjernt i sør
skogen
ennå med en blank kjølvannsstripe av sol
over de borteste høgdene.

Jeg ser.
Og vet at jeg ser.
Så enkelt blir en lykke til.

Godt sagt! (12) Varsle Svar

JEG HAR ALLTID SPURT

Jeg har stått aleine
og sett mot stjernene om kvelden.
Jeg har løftet mitt skogmanns-ansikt
Derfor var jeg aldri med
der neveslag i bordet
satte punktum bak menns meninger.

Jeg har alltid spurt.
Jeg har aldri svart.
Jeg har heller aldri
hørt andre svare. - -

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Rå finsk slektskrønike fra debutant!

Tommi Kinnunen (f. 1973) er en finsk forfatter som til daglig arbeider som lektor i Åbo. Han debuterte med romanen "Der fire veier møtes" i 2014. Forfatteren har mottatt den finske bokhandlerprisen og den finske journalistprisen for årets roman i 2014, og boka har dessuten vært nominert til Finlandia-prisen.

I bokas åpningsscene er året 1996, og Lahja ligger for døden. Det er hun som forteller historien. Hos seg har hun sønnen Johannes og svigerdatteren Kaarina, som hun aldri ble dus med, til tross for at de har bodd i samme hus i førti år. Det er definitivt ikke Kaarinas skyld. I glimt ser hun tilbake på sitt eget levde liv.

"Han var en god mann, Onni. Verken drakk eller slo. Ble ikke stum etter krigen, svettet ikke senga gjennomvåt. Kjempet ikke ved Kiestinki og Syväri i søvne. Etter krigen fant han på alt mulig. Da han hadde fått opp nye hus, begynte han å lage møbler og fylte de tomme rommene hos folk. Og når det var bord og seng og skjenk i alle rom, fant han på å knytte garn.

Han tok seg av barna. Og var glad i dem, i Helena også. Han lekte alltid med dem." (side 14)

I neste kapittel kastes vi tilbake til 1895, den gangen Lahjas mor Maria var en ung kvinne, og nyutdannet jordmor. Ute på landsbygda prøver folk i det lengste å unngå unødvendige utgifter til jordmor, så når Maria først tilkalles, er det gjerne for sent. I alle fall for barnet. Her gjelder det å være hardfør, for noen ganger må hun i verste fall skjære ut døde barn som har satt seg fast i morens underliv.

Etter hvert får Maria datteren Lahja, og i de tider var dette noe som ikke gikk upåaktet hen. Lahja var "lausungen", og lenge svevde Lahja i den villfarelse at dette betydde at hun var helt spesiell.

"Maria er glad for at hun ikke skaffet seg mann. Et barn har hun riktignok. Men hun grøsser ved tanken på at noen skulle ha noe å si over henne, at en istervom skulle bestige henne så ofte han lystet, og i det hele tatt bestemme hva de skulle gjøre, og når. At hun skulle gå to skritt bak mannen på bygdeveien som det sømmet seg kristenfolk. Hun la merke til at de samme tankene hadde festet seg hos dattera, og var redd for at hun også skulle bli enslig, men så hadde Lahja funnet Onni. Og en godlynt mann var han, annet kunne en ikke si." (side 63)

Onni er en god mann. Ikke bare gifter han seg med Lahja selv om også hun har et utenomekteskapelig barn, men han verken drikker eller slår, og han er dessuten usedvanlig barnekjær og flink med hendene sine. Det er bare en ting Lahja ikke skjønner, og det er hvorfor han etter hvert ikke vil ha noe å gjøre med henne som kvinne. Hun lengter seg nesten syk etter et kjærtegn eller en berøring, men det kommer ikke ... Og på midten av 1900-tallet kunne man ikke klage til omgivelsene over at ektemannen oppførte seg som en likeverdig kompis, ikke som en ektemann som begjærte sin kone, slik andre menn gjorde ... Man snakket ganske enkelt ikke om seksuallivet - eller mangel på sådan - med andre mennesker.

Lahja er fotograf, og som sin mor en fri og selvstendig kvinne. De eneste mennene i deres liv er Lahjas ektemann Onni og deres sønn Johannes. Johannes gifter seg etter hvert med Kaarina, og det livet som blir henne til del i dette kjærlighetsløse huset, der svigermoren aldri blir dus med henne, krever en ryggrad det er få forunt å ha. For Lahja blir etter hvert en bitter kvinne, slik kvinner som lever uten kjærlighet gjerne blir.

"Fire år har hun bodd i dette kronglete og gledesløse huset. Allerede da hun flyttet inn, visste hun at hun ikke likte det. Det var uforholdsmessig stort, til tross for at det var oppført i den verste krisetida, og svigermor glemte ikke å fortelle at det var det største trehuset i bygda. Blant de andre bygningene var det bare kirka som var høyere. Kaarina syntes huset vitnet om en lyst til å vise seg fram, men beboerne stengte seg likevel inne bak tykke, brune gardiner straks det begynte å gry av dag. Den låste ytterdøra hadde ingen dørklokke." (side 159)

Det er mange måter å fortelle en slektshistorie på. Noen forfattere velger å fortelle historien(e) kronologisk, mens andre hopper frem og tilbake i tid. Kinnunen har valgt en litt annen vri. Han forteller historien om Maria fra 1895 til 1955, Lahjas historie fra 1911 til 1977, Kaarinas historie fra 1964 til 1996 og til slutt Onnis historie fra 1930 til 1959. Alle har sine helt spesielle historier å fortelle, og selv om de alle har levd tett på hverandre, er det som om de har levd sine helt egne, separate liv. Mens det første kapittelet i boka er ført i pennen av Lahja i jeg-form, og det siste kapittelet av Kaarina i jeg-form, er samtlige andre kapitler fortalt i tredjeperson entall. Det gjør noe med opplevelsen av intensitet.

Romanen har mange lag. På den ene siden har vi forholdet mellom mor og datter, Maria og Lahja. Så har vi ekteskapet mellom Lahja og Onni, hvis hemmeligheter avsløres litt etter litt. Og så har vi forholdet mellom svigermoren Lahja og svigerdatteren Kaarina - der Lahja lever opp til myten om svigermoren fra helvete. Det var vondt å lese, samtidig som jeg beundret forfatterens evne til å få frem sympatien for Lahja selv når hun er på sitt verste. For hun lengter seg jo syk etter en kjærlighet hun aldri får, og dette gjør henne lite snill.

Det er mange tabuer som preger denne familien. Alt det usagte som ligger der, men som ingen kan snakke om. Vi lesere får et helt annet innblikk i det som foregår enn hva som er mulig for enkeltpersonene, fordi vi gjennom forfatterens fortellergrep kommer tett på og dermed får noe mer innsikt i beveggrunnene til familiemedlemmene. Hvorfor søker Onni hele tiden ut av huset? Hvorfor er Lahja så bitter og vanskelig å ha med å gjøre? Hvordan overlever Kaarina å bo i dette huset? Hva er det som gjør dem til den de er? Hvor forløsende det måtte være om noen brøt tausheten! Men antakelig ville det vært farlig, siden tausheten, fortielsen av alle tabuene og rollene hver enkelt er tildelt, nettopp er det som holder reisverket i familien oppe. Et skjørt reisverk, men dog et reisverk.

Det er ikke ofte jeg kjenner meg så til de grader berørt som jeg ble av å lese denne historien. At romanen er rå gjør at den lever opp til myten om det typisk finske. Men selv om også denne historien handler om en jordmor, og det sånn sett er nærliggende å trekke noen paralleller til finske Katja Kettu og hennes roman "Jordmora", ønsker jeg å understreke at der stopper også de fleste likheter. I "Jordmora" kan vi lese om eksplosiv kjærlighet, mens kjærligheten stort sett er totalt fraværende i "Der fire veier møtes". Kjærligheten gjør på et vis slitet til å holde ut tross alt, mens det er en stor gåte hva som får menneskene i herværende bok til å ønske å leve videre. Kanskje er de ytre rammene tilstrekkelig, selv om substansen er så fraværende at det er til å gråte av? Livene deres tåler ikke dagslys, og antakelig er det derfor de forskanser seg i det store huset, der ingen utenforstående slipper inn ...

Denne boka anbefaler jeg på det varmeste! Fortsetter det slik i neste bok, kan jeg føye nok en forfatter til min liste over favoritter.

Og for de som har frydet seg over denne boka, kan jeg røpe at fortsettelsen av fortellingen i "Der fire veier møtes" allerede er utgitt i Finland! Boka heter "Lopotti". Det er med andre ord bare å glede seg!

Godt sagt! (5) Varsle Svar

DET LILLE LYSET

Det lille lyset,
ditt eget brennende sinn,
blender deg:
Den som går
med løkt i mørket,
han ser ikke stjernene.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Allan answered that in a purely physical sense he was lost, since he had no control of where he stood, but that didn't mean he was spiritually lost. Allan had always reasoned about religion that if you couldn't know for sure then there was no point in going around guessing.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Sist sett

Aurora WeberBjørg L.Hilde Merete GjessingRisRosOgKlagingLinda NyrudSigrid Blytt TøsdalMona AarebrotToveTanteMamieAnniken RøilEllen E. MartolBård StøreKirsten LundEivind  VaksvikReadninggirl30Ingunn SHegeRonnyJohn LarsenMarteAnne ÅmoEli HagelundBente L.GunillaTatiana WesserlingLeseberta_23Fride LindsethMads Leonard HolvikRufsetufsaHelena ETove Obrestad WøienLars Johann MiljeAnneWangHeidi BBRandiAFrode Øglænd  MalminJarmo LarsenKristinAnn Helen Ealpakka