På lik linje med voksne er barn avhengige av kunnskap for å forstå den verden de lever i. Kunnskap vi som voksne har ansvar for å gi. Barn er derfor prisgitt at kunnskapen de får, er tilpasset alderen og de evnemessige forutsetningene de har for å gjøre seg nytte av den. Dette understerken viktigheten av at de voksne må sette grenser der det er nødvendig, og forskåne barna fra belastninger som hører hjemme i den voksne problemverdenen.
Å ta grep i en situasjon hvor du i utgangspunktet føler deg maktesløs, krever ikke bare styrke, det krever også god innsikt i egne begrensninger. Noen ganger kan det å ta opp kampen mor et system som er enkeltindividet overlegent, føre til en enda større grad av maktesløshet.
Økt innsikt og informasjon gjør oss ofte bedre i stand til å tåle utfordringer. Da Stine ble drept, mistet ikke bare Ada sin datter, hun mistet også retten og mulighetene til å bestemme over henes skjebne. Kontrollen ble flyttet fra henne som mor og over til staten Norge. Plutselig var det ikke lenger mammaen, men et system, som skulle ta beslutninger på vegne av Stine. For mange etterlatte er det nettopp denne dreiningen mot som er kilden til både kontrolltapet og maktesløsheten de ofte føler.
Vi måtte sitte musestille med smerter som rev og slet i kroppen. Og rett overfor oss satt gjerningsmennene. De hadde fått gode skinnstoler og hadde vannkaraffel og glass på bordet foran seg. De fikk utdelt skrivesaker og fikk til og med servert vann i glassene av sine forsvarere. "Her er det noe som er galt", tenkte jeg i mitt stille sinn. "Hva med oss ?. Det er jo ikke vi som har gjort noe galt. Hvorfor blir ikke vi ivaretatt på samme måten?"
For uansett hvilken last du bærer med deg i livet, er den innsatsen du selv legger ned i egen mestring, det som bringer deg gjennom dine lidelser. Meningen kommer ikke bare av seg selv.
Selv om jeg ennå ikke har kommet til en konklusjon på hva meningen med livet er, kan jeg i alle fall med sikkerhet slå fast en ting: Livet kan bli meningsfullt for oss igjen, selv for oss som har opplevd det mest meningsløse et menneske kan oppleve. Vi må bare bestemme oss for det.
Når et barn, like etter at et dødsbudskap er formidlet, spør om det kan få gå ut og leke, kan det vel så gjerne være et utrykk for at det trenger å ta inn det som har skjedd litt etter litt, som at de ikke forstår omfanget av hendelsen.
Negativ tenkning er en del av det å være et tenkende menneske, og målet er derfor først og fremst å reflektere rundt hva det innebærer å tenke slik en gjør. Det viktigste er altså ikke utelukkende å tenke positivt kun for positivitetens skyld, men snarere å forstå grunnen til at vi tenker negativt.
De fleste gjør vårt beste ut fra de forutsetninger vi har. Men det er ikke alltid godt nok. Og hvis man neglisjerer sitt barn fordi man er så nedtynget av egne problemer, så må man innrømme det. så voksen må man være.
Det var noe med disse håndskrevne brevene, disse personlige hilsnene og beretningene skrevet med sirlig håndskrift, som fremdeles fantes et helt liv etterpå, i motsetning til våre meldinger og e - poster, som blir slettet eller forsvinner i et hav av annen informasjon.
Kvinnene inspirerer oss alltid til å skape mesterverker, og de hindrer oss alltid i å utføre dem.
Oscar Wilde
Intet snøfnugg faller noen gang på feil sted.
Zen
Logikk vil ta deg fra A til B. Fantasien kan ta deg hvor som helst.
Albert Einstein
Lær av gårsdagen, lev for i dag, håp for morgendagen.
Albert Einstein
Høsten er klar, den vet hva den vil. Den lukker det som var, og den gjør det med de vakreste farger.
Humør kan skifte så brått. Man kan aldri være helt forberedt, verken på sitt eget eller andres humør. Men man kan prøve å ligge i forkant.
Hun er redd mørket, derfor lukker hun øynene. Da blir det hennes mørke, ingen andres.
MINNENE
Ta det med deg !
Det minste av grønt som har hendt deg,
kan redde livet ditt en dag,
i vinterlandet.
Et strå bare,
et blankt, lite strå.
fra sommeren i fjor,
frosset fast i fonna,
kan hindre skredets
tusen drepende tonn i
å styrte utfor.
HANS BØRLI
JANUARVÅRENS FORBANNELSE
Hvis våren kom i januar
ville vi fått en trist juni
med visne roser
under en sliten himmel.
Hvis alle fugler sang hele natten.
ville vi fått triste dager
med hese kvekk
fra trøtte struper.
Hvis barnet aldri gråt,
ville vi fått en trist verden
med tause utbrente stemmer
som aldri hadde lært å protestere.
Hvis jeg i går var
fullkomment lykkelig
ville dagen i dag
vært uutholdelig trist.
A. Lauveng
KRISESENTERET FOR DIKT
Krisesenteret for dikt, vær så god.
- Det er eit dikt som ringer, hallo.
Kva kan eg hjelpa deg med, lyriske bror ?
- Eg er så lei meg, eg manglar eit ord.
Berre eit ord er vel ikkje så gale ?
- Men eg vert mobba av dikt som er normale.
Snu diktet til, sjå ei anna retning.
- Men i tillegg til ordet, eg manglar ei setning.
Prøv no å bli eit meir positivt dikt.
- Ja trur du at eg finn att det ordet på sikt ?
Ja, klart, kjære venn, du får att setning og ord.
- Ja, men kva med det verset eg mista i fjor ?
Uff, eit år utan vers, det er nokså lenge.
- Ja, det var ein forfattar som strauk ut poenget.
Du må vite at forfattarar kan gå over lik-
- Ja, men det var vel litt stygt å valdta meg slik ?
Du er litt forkommen, men det ordnar seg nok.
- Men eg står aldri i ei bok, eg står att på ei blokk.
Sei ikkje det, om ideen er god.
- Men eg er langt unna bok, slik eg har det no.
Men eg skal hjelpa deg litt, då vert du nok bra.
- Eg trur neppe det går, men takk skal du ha.
Du får ein heilt ny forfatter, no vert du nok fin.
- Ja send ein heilt ny forfattar, som har drukke litt vin.
Jon Fosse