At kirken ikke har akseptert meg som homofil har vært like vanskelig for meg, som om min egen familie ikke skulle ha akseptert meg. Om du treffer noen som har blitt utstøtt fra sin egen familie fordi de er homofile, så sier du vel ikke: Kan du ikke bare lage deg din egen familie, eller finne en ny?
Når jeg reiser ute og reiser med fly bruker jeg å ha med meg bare en 1 bok. Jeg bruker ikke å lese ute ei bok på en flytur med unntak av seriebøker. Ellers pakker jeg ikke masse bøker i bagasjen når jeg kan låne på biblioteket eller kan handle på bokhandel. Men det blir krise om jeg ikke har noe å lese i hele tatt. Jeg bruker å si å reise uten ei bok når du er ute på reise er som å reise uten visakortet eller mobilen.
Glitter og glamour, grådighet og gys. I denne boka får vi et gløtt bak forhengene til filmbransjen, og det er ikke noe pent syn, noe Coelho skildrer på en forbilledlig, men dog litt langdryg måte. Plottet er flott, historien gjennomtenkt og krydret av bittersøte betraktninger på hvor galt verden bærer av sted.
Jeg liker samfunnsrefseren Coelho som vi kan skimte bak de ulike karakterene.
Boka er vanskelig å beskrive, - litt belærende til tider, men høyaktuell når det gjelder temaer som skjønnhetshysteri, grådighet og menneskets drivkrefter.
Det som trekker ned er at historien er langdryg. Spenning mot slutten, det er jo tross alt en slags krimroman også, men den kunne med fordel vært litt mer komprimert uten at budskapet blir utydelig: vær deg selv! Terningkast fem, Coelho drar det hele i land denne gangen også.
Helt enig med deg, ei fantastisk modig dame! Høyaktuellt verk i disse dager også, mtp det som har skjedd i den arabiske våren og det som nå skjer i Tyrkia.
En ti år gammel bok, kan den være aktuell i dag? Mitt svar til det er: absolutt. Denne modige damen, som taler presteskapet i mot, og som innser at revolusjonen i 1979 førte til et annet samfunnssystem, mye verre enn det allerede ekstisterende. Hennes historie er formidlet med varme og innsikt, både i fortelling og analyse av såvel politiske systemer som eget privatliv. Ebadi har kommet med flere bøker, men det har ikke lyktes meg å finne disse på norsk. Det siste jeg vet er at hun nå enten befinner seg i London eller New York, - hun var nødt til å forlate Iran og søke tilflukt.
For all del, les boka om Shirin Ebadi og trekk sammenligninger til det som har skjedd jfr. "den arabiske våren" der folk forsøker å protestere mot religionens klamme grep om kulturliv, ytringsfrihet og hverdagsliv.
Høyaktuell i disse dager med tanke på det som skjer i Tyrkia. Likhetstrekkene med det som skjedde i Iran er slående likt det den tyrkiske befolkningen nå opplever. Så var det denne terningen da, som triller avgårde, nesten helt av seg selv og lander på... tja, la meg nå se... en veldig, veldig god firer. Eneste grunn til at den ikke fikk en femmer er fordi at sånn ble det i dag. Jeg kan være streng sånn.....
Fikk den i gave nettopp. Gleder meg til å ta fatt.
Selv om jeg aldri sa et ord til om Auschwitz til min familie, drømte jeg forsatt om leiren. Når man har levd gjennom et slikt helvete, slipper det aldri taket. Slik lukten av krematoriene henger igjen bakerst i nesen min, henger drømmene om Auschewitz igjen bakerst i sinnet, tross alle mine anstrengelser for å skyve dem vekk. Uttalige ganger har jeg drømt om den siste gangen jeg så mor, far og Marta. Ansiktene deres hjemsøkte meg opp gjennom årene.
Jeg lot fingrene gli over fjeset hennes, studerte ansiktstrekkene i all sin nyfødte perfeksjon, og så min fars høye panne, min egen smale hake og min mors smil. Og for første gang innså jeg at uansett hvor alene vi er i våre egne liv, er vi alltid forbundet med våre forfedre. Kroppene våre bærer på minnene om dem som kom før oss, både i utseendet vi arver, og i særtrekk som er etset inn i vår sjel.
Jeg har lidd mange tap i livet mitt. Jeg kan telle dem som perler på en rosenkrans. Hver perle har sin helt egen farge.
Hodet mitt er fullt av drømmer. Hjertet er fullt av spøkelser.
Luft og minner. Jeg presser dem dypt inn i hjertet.
Spøkelset hennes er omsider hjemme nå. For det er det som skjer når vi til sist kommer tilbake til dem vi elsker, men har forlatt. Når vi til sist kommer tilbake til dem vi aldri har kunnet glemme.
Hvis man virkelig elsker, bobler det så sterkt fram at det flommer over hvis man forsøker å demme det opp. Til og med i atskillelsen, til og med i døden, beveger og forvandler kjærligheten seg. Den lever i minnet, i en berøring, en lukt, et sukk. Den forsøker å etterlate seg et avtrykk, som en fossil i sanden, et blad brent ned i stekende asfalt.
Det var slike dager Amalia Kalte <<spøkelsedager>>. Når man i andre menneskers skygge så de menneskene man hadde mistet og lett etter.
Det er to tilfeller av hudkontakt du husker resten av ditt liv: første gang du blir forelsket - og den personen holder deg i hånden - og første gang barnet ditt griper tak i fingeren din. I begge tilfellene er du knyttet til den andre for evig tid.
Alle mennesker har et minnebilde eller en erindring de holder helt for seg selv. Som de pakker opp som en skjult godtepose om natten. På den andre siden ligger drømmenes dal.
Jeg har alltid trodd på mystiske krefter. Man kan ikke studere unnfangelsen eller praktisere som fødselslege uten å bli slått av ærefrykt for menneskekroppens evne til å skape nytt liv. På medisinstudiet lærer vi at alt som er essensielt for livet, eksisterer langs kroppens midtlinje. Det samme kan sies om kjærligheten. Sinnet, hjertet, livmoren. Disse tre organene er kjedet sammen i en hellig dans.
Bøkene har vært mine bestevenner.
[...] I personen skjebnen har bestemt at man skal elske, hører man lyden av dem som ennå ikke er født.
Menneskekroppen er delvis vitenskap, delvis kunst.