Iran våkner

en beretning om revolusjon og håp

av (forfatter), Azadeh Moaveni (medforfatter) og Carsten Carlsen (oversetter).

Damm 2007 Heftet

Ebadi forteller her om sin oppvekst i Teheran, sin utdannelse og sin suksess som Irans mest fremtredende kvinnelige jurist. Hun forteller om idealene til den islamske revolusjonen i 1979, og sin dype frustrasjon over den veien Iran har gått under det ekstreme prestestyret.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204137340

EAN 9788204137340

Omtalt sted Iran

Omtalt person Shirin Ebadi

En ti år gammel bok, kan den være aktuell i dag? Mitt svar til det er: absolutt. Denne modige damen, som taler presteskapet i mot, og som innser at revolusjonen i 1979 førte til et annet samfunnssystem, mye verre enn det allerede ekstisterende. Hennes historie er formidlet med varme og innsikt, både i fortelling og analyse av såvel politiske systemer som eget privatliv. Ebadi har kommet med flere bøker, men det har ikke lyktes meg å finne disse på norsk. Det siste jeg vet er at hun nå enten befinner seg i London eller New York, - hun var nødt til å forlate Iran og søke tilflukt.
For all del, les boka om Shirin Ebadi og trekk sammenligninger til det som har skjedd jfr. "den arabiske våren" der folk forsøker å protestere mot religionens klamme grep om kulturliv, ytringsfrihet og hverdagsliv.
Høyaktuell i disse dager med tanke på det som skjer i Tyrkia. Likhetstrekkene med det som skjedde i Iran er slående likt det den tyrkiske befolkningen nå opplever. Så var det denne terningen da, som triller avgårde, nesten helt av seg selv og lander på... tja, la meg nå se... en veldig, veldig god firer. Eneste grunn til at den ikke fikk en femmer er fordi at sånn ble det i dag. Jeg kan være streng sånn.....

I dag på Dagsrevyen fikk vite at kvinner ikke har lov til å synge offentlig i Iran. Den iranske kunstneren sa at de kunne ikke gi opp å håpe på endring. Da kom jeg til å tenke på boken skrevet av Ebadi, og innlegget jeg skrev i januar 2013. Link til innlegget

Iran. Kvinnesak, fredspris

Det er ikke religionen som binder kvinner fast, men de selektive postulatene fra dem som ønsker dem kuet.

Folk hadde ingen forståelse av hva et valg handlet om, og derfor forstod de lite da de ble hanket inn for å stemme under den islamske republikkens valg.

(…) det skrevne ordet er det sterkeste våpenet vi har å beskytte oss med, både mot enhver tids tyranner og mot våre egne tradisjoner.

På den tiden virket det ikke rart eller overdrevet, denne oppblåste entusiasmen for martyriet og dødens estetikk.

Kan jeg slå fjoråret?

• "Kvinne blant krigsherrer - Afghanistans modigste stemme" av Malalai Joya
  • "Spikerskrift - Aqa Akbars nedtegnelser" av Kader Abdolah
  • "Å lese Lolita i Teheran - en historie om kjærlighet, bøker og revolusjon" av Azar Nafisi
  • "Jorden skal gråte - USAs historie med indianernes øyne" av James Wilson
  • "En overflødig kvinne" av Rabih Alameddine