Gjennom nettet kunne det skimtes en masse av jord, gress, øyne og noen blå lepper. En hullete strømpebukse stakk ut mellom brennesler og smørblomster. Og så så hun hånden, den lå vridd med den jordete håndflaten opp. De hvite designneglene hadde sorte renner nederst.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Ja, og Haldis Moren Vesaas' store kjærlighet i eldre år. Hun var 77 og han 10 år yngre da forholdet utviklet seg.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Ja, og de hadde det visst ganske heftig på sine gamle dager. Herlig, ikke sant? Jeg synes diktet er ganske beskrivende, og veldig fint.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

BØLGERNE

Kjærlighet fødes -

Det er to bølger som trodsende møtes,

brister med sølvkam i solen og glødes

til EN på det ødselige hav.

Kvinden og mannen -

Bølger, som knuses til skum av hinanden,

skilles og velter sig døde mot stranden

på livets det ødslige hav.

NILS COLLETT VOGT

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Skolestart var lesedebuttid for meg også. Men allerede fra 2.klasse kan jeg huske at jeg tok fram bøkene med en gang jeg kom hjem fra skolen, alltid en bok som fristet mer enn leksene. Siden har det gått slag i slag.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Nesten som "kjernedebatten"

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Må si den opprinnelige tråden har tatt en ny og overraskende vending, fra bokdebut til vaffelrøre

Godt sagt! (2) Varsle Svar

O, takrenne,
Du
Min barndoms første musikkinstrument,
Du gråaktige blikk-makaroni-stang,
Hele frem etasjer lang,
Under din pratsomme, buldrene munn,
Vokser på frostklare dager,
Et skinnende isskjegg frem-
Og det blir gratis is for gatas små

(sitat - Aleksander Tsjak)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

En hyllest til Akerselva og miljøet rundt denne

Alenemoren Agnete sliter mer enn de fleste. Sønnen Alex betyr alt for henne, men dette er likevel ikke til hinder for at hun tyr til virkelighetsflukt inn i rusens verden (beskrevet som "smågodt" og "Skjulabånn") når tilværelsen blir for vanskelig. Når det er nødvendig, omskriver hun virkeligheten slik at sviket hennes mot sønnen skal bli til å leve med. For er det noe hun ikke orker å forholde seg til, så er det at hun egentlig ikke holder mål som mor og at "folk som tar fra andre folk" (dvs. Barnevernet) kan komme til å forsyne seg med det siste fine hun eier og har, nemlig sønnen ... Ikke en gang blomstene i hagen får hun ha i fred, for dem spiser sneglene og rådyrene opp for henne. Og slik har hun i grunnen hatt det i hele sitt liv. Ingenting av det som betyr noe, blir hos henne ...

Mens Agnete kaver og sliter, blir vi med henne langs Akerselva hvor vi er innom Hønse-Lovisas Hus, Fabrikkjentene, fossen og andre gjenkjennelige steder. Vi introduseres for den ene "vennen" etter den andre - den ene like skibbrudden eller verre enn Agnete selv. Enkelte av dem prøver dog å minne henne om at hun faktisk har en sønn, og hjelper henne de gangene hun glemmer å hente Alex i barnehagen. På den måten holdes "folk som tar fra andre folk" på armelengs avstand. Men både hjelperne og Agnete skjønner at dette ikke kan fortsette slik i det uendelige.

Mange spøkelser fra fortiden truer med å ta innersvingen på Agnete. Vi aner en tragisk barndom med en far som drakk, og som har laget dype sår i henne. Og hvem er nå denne "du-har-ikke-sagt-navnet-hans-på-xx-dager-og-det-må-da-telle-for noe"? Hva er det som skjer dersom hun sier navnet høyt? Inni mellom er det ikke enkelt å skille drøm og fantasier fra virkelighet, men noen av spørsmålene som oppsto underveis, finner sine svar etter hvert ...

"Fortellingen om Kong Ødipus slutter på forskjellige måter. Han tar sitt eget liv, eller sitt og konas liv, eller stikker ut øynene sine, eller stikker ut hele familiens øyne, og/eller dreper dem alle. Samme story, hauger av versjoner.

Og Nora. Nora gikk. Så likte ikke folk at Nora gikk, så Ibsen måtte lage en ny versjon, der Nora ikke gikk, eller kanskje hun gikk og kom tilbake, du husker ikke helt. Men to versjoner.

Og hva med Rødhette? Du bare spør. Ble hun spist, eller ble hun ikke spist?

Og Griselda, mange versjoner. Folkeeie, slike historier, alle har tegningsrett på slutten. Og hva bryr de seg, disse versjonsmakerne, historievinklerne, om at de bestemmer over liv og død?

  • Kanskje Walter tok barna, skilte seg fra Griselda, og leverte barna tilbake.

  • Kanskje Walter tok barna, skilte seg fra Griselda, og beholdt barna.

  • Kanskje Griselda ble sittende igjen alene med litt smågodt, Skjulabånn og en TV som flimret og surret og nistirret på henne.

  • Kanskje hun aldri så noen av dem igjen." (side 164)

Forfatteren har på smussomslaget uttalt at hun både som lektor og privatperson har truffet utallige mennesker i utallige sammenhenger, og at hun aldri har sluttet å undre seg over alt det besynderlige mennesker tenker, sier og gjør. Som en del av undringen har hun skrevet denne boka, som er hennes debutroman. Fra før av har hun imidlertid publisert noveller, reiseskildringer og småtekster, så det er ikke en uerfaren forfatter vi står overfor.

Fortellerstilen i "En klegg i klisjéenes dal" er nokså særegen, idet forfatteren har valgt å skrive på det jeg oppfatter som "dramatisk presens". Ikke bare det - vi introduseres også for en forteller som omtaler Agnete som "du".

"Fabrikkjentene furter i dag. Alex valgte Tina for deg i morges, hun som så ofte blir glemt. Teksten på sokkelen leser du mens du klapper det du må, sier "Hei!" til Ellen og nikker til Veversken. Kulemagen hennes er borte nå, sånn kan det gå, tenker du, og subber deg tungt bortover stien.

Nesten på toppen tar du en hvil på gresset, finner frem Skjulabånn og sitter en stund og tenker og døser i den sene solen." (side 146)

Vi er hele tiden til stede her og nå i hovedpersonens liv, selv om hun selv beveger seg frem og tilbake i tid. Denne fortellerstilen var litt uvant i begynnelsen, men dette vendte jeg meg fort til. Fremfor alt er dette et meget originalt fortellergrep, som er meget krevende, men som forfatteren behersker til fulle. Hun skriver glitrende, og tittelen til tross (med henvisninger til klisjéer) - her er det ikke mange klisjéer av den billige og lettvinte typen. I den grad klisjéer benyttes, fremstår dette som et bevisst litterært grep. For øvrig vil jeg berømme forfatteren for hennes respektfulle fremstilling av et lite knippe av Akerselvas mange skjebner. Man skal ikke skue hunden på hårene, og bak tilsynelatende triste menneskeskjebner skjuler det seg mang en hverdagshelt som gjør så godt de kan, ut fra sine forutsetninger. Ikke uten grunn ender jeg med å gi denne romanen terningkast fem! Og jeg håper virkelig at det kommer flere bøker fra denne forfatterens hånd!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Deler dine synspunkter om denne boken. Interessant og rystende lesning. Interessant på den måten at boken har tilført meg ny kunnskap og bedre innsikt i hva som faktisk foregikk i rettsystemet i denne saken, og all den uforutsigbarhet og uprofesjonalitet som dominerte prossessen. Jeg er sjokkert. En sterk bok på flere måter ( i flere lag), men først og fremst der forfatteren beskriver Martine i den private konteksten og lar leseren ta del i nære og familiære situasjoner. Det er ikke vanskelig å forstå det savn og den smerte foreldre, søsken og venner har opplevd etter drapet. Marianne Vikås har på en solid og troverdig måte tatt leseren med inn i en verden hvor makt, penger og politikk står i høysetet og hindrer en rettferdig dom. Jeg håper sterk og inderlig at rettferdigheten vil seire til slutt.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Martine kommer ikke til å bli den siste norske borgeren som rammes av en slik urett, har Odd Petter Magnussen uttalt ved en rekke anledninger. Å forhindre at andre familier i fremtiden skal dras inn i det samme valuumet som han selv befinner seg i, har vært mye av drivkraften for å kjempe videre. Han fikk rett

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Utrolig fint dikt. Har ved flere anledninger brukt det på kort/hilsner til venninner

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Er medlem i "Bokklubben nye bøker". I går lå Unni Lindells siste " Djevelkysset" i postkassen min. Den har, jevnt over, fått gode kritikker. Derfor ble den ikke avbestilt. Forventningen er høy.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

FERDAMINNE FRÅ SOMMEREN 1985

Vi har fått rom i 2.etasje.

Da er det vel ingen vits

i å ta heisen?

Sei ikkje det.

Vi tar alltid heisen,

opp og ned.

Innestengde i den vesle boksen

blir vi med eitt

så inderleg to-eine

at vi alltid må kysse kvarandre

så snart heisen set seg i gang.

Korleis det er inni deg

den blunken det varer

veit eg ikkje.

Men inni meg boblar kvar gong

ei lita spenning:

Rekk vi det?

Rekk vi det før heisen stansar

og vi må ut?

Og jamen rekk vi det

gong etter gong etter gong.

Vi tar alltid heisen

HALLDIS MOREN VESAAS

På sine eldre dager hadde Moren Vesaas et kjæresteforhold til Gisle Straume. Det var da dette diktet ble skrevet.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Folk er så trette, så utmattet,
de krangler og raser for småting,
de blir hverandres bødler',
og glemmer hvem de virkelige
bødlene er....

(Sitat - Dostojevskij)

Godt sagt! (5) Varsle Svar

En feministisk pamflett fra 1975

Lillemor og hennes ektemann Harald Berge nærmer seg begge 50 år, og sammen har de fire barn - to jenter og to gutter. Lillemor oppga i sin tid muligheten for egen yrkeskarriere til fordel for mann og barn. I tillegg har de et gedigent hus som legger beslag på all hennes tid. Hun er ordensmenneske til tusen, og det krever sin kvinne å holde hus og hage i orden. Dessuten har hun en aldrende og dement mor på sykehjem, som hun forsøker å få besøkt minst to ganger pr. uke.

Først ut til å runde 50 år er Harald. Lillemor forbereder et fantastisk selskap for ham. De har invitert over 30 gjester og feiringen skal foregå hjemme. Så pass har de faktisk plass til. Dessuten har Lillemor satt seg fore å lage all maten selv. Hun har til og med skrevet en fantastisk tale til ektemannen - en tale hun har jobbet med i flere dager. Så forløper også selskapet som forutsatt - perfekt ned til minste detalj! Mens hun selv opplever det hele som et maratonløp det er om å gjøre å fullføre, uten at hun klarer å nyte øyeblikket som sådan ...

Lillemor har "alt" og blir misunt av sine venninner. Ikke bare har hun en staut ektemann, men i tillegg har hun et vakkert hus fylt til randen med vakre ting - et hus som er omgitt av en stor hage. Dessuten har hun fire flotte barn. Hvem kan i grunnen ønske seg mer? Ingen ser den kjærlighetslengtende kvinnen som blir møtt med en nokså kald skulder fra ektemannen hver kveld. Han er konstant sliten. Ingen ser kvinnen som er alt annet enn lykkelig, men i stedet føler at ingen legger merke til alt hun faktisk gjør for alle andre. Fordi hun er i ferd med å surne og bli bitter pga. dette, kommer hennes sukk og klaging i veien for at andre kan klare å ta i mot det hun har å gi. Hun har gjort seg selv til martyr - og opplever at ingen ser den hun egentlig er.

Så nærmer Lillemors 50 årsdag seg. Lillemor ønsker at dette skal bli en like så fin dag som den hun ga sin mann. Vel, så ser hun gjennom fingrene på at mannen hennes og barna har valgt å bestille mat fra et firma ... Men da den ene gjesten etter den andre melder avbud, alle med mer eller mindre "gode" grunner, skjønner hun at hennes eget selskap kommer til å bli en blek skygge av det selskapet hun ga sin mann. Ikke at hun hadde ambisjoner om at de skulle bli over 30 gjester, men noe mer enn 20 i alle fall ... Og så blir de knapt 10. Så kommer den "store dagen". Det hele forløper helt greit, inntil hun under desserten skjønner at mannen hennes ikke engang har forberedt noen tale til henne, men i stedet lirer av seg en masse vås som kunne ha passet til hvem som helst og som ikke sier det minste om henne, Lillemor ... Da er det også nok, og det er også da Lillemor får "et lite sammenbrudd", som egentlig ikke er annet enn at hun er snydens full. Og det hele er en reaksjon på at nå orker hun ikke mer av det som til da har vært hennes liv.

"Bare et lite sammenbrudd" utkom i 1975 - i selveste kvinneåret - og boka må forstås nærmest som en feministisk pamflett. Ebba Haslund har i denne romanen beskrevet det som var et typisk kvinneliv for kvinner flest den gangen, kanskje med unntak av at ikke alle var så velbemidlet som familien Berge. Husmorrollen har vel egentlig aldri vært særlig glamorøs, i alle fall ikke i nyere tid, og her beskrives den oppofrende kvinnen som gir alt, og som får så lite tilbake. Alle barna hun valgte å sette til verden, og som stort sett har kranglet siden, ja ikke en gang da de ble voksne sluttet de å krangle seg i mellom - det er hva hun har "ofret" seg for. Og når selv ikke ektemannen vil ha hennes nærhet i ektesenga - hva er egentlig igjen av livet hennes, ekteskapet?

Har denne boka egentlig noe å fortelle dagens kvinner? I motsetning til den gangen har dagens kvinner flere valg - blant annet til å velge seg en yrkeskarriere. Døtrene av Ebba Haslunds Lillemor falt riktignok mellom to stoler - med det meste av ansvaret for mann, barn og heim i tillegg til yrkeskarriere - men mye har heldigvis utviklet seg i en mer positiv retning siden. Mennene har kommet mer på banen i hjemmet, slik at det i alle fall er færre såkalt dobbeltarbeidende kvinner i dag. Husmorrollens beskaffenhet er imidlertid nokså lik den som ble Lillemor til del i "Bare et lite sammenbrudd", idet det knapt finnes en mer utakknemlig rolle i den forstand at arbeidet kun verdsettes når det er synlig at den er uteblitt. Sånn sett er boka selv i dag en tankevekker i forhold til hva det innebærer å bli husmor på heltid gjennom et helt liv. I boka får vi også innblikk i en av Lillemors venninners skjebne - Helene som opplever å bli forlatt av sin ektemann til fordel for en yngre kvinne, og som blir stående fullstendig på bar bakke. Hun får ikke bare et lite sammenbrudd - hun får et stort et.

"Bare et lite sammenbrudd" er meget godt skrevet, og fremstillingen av Lillemor er full av snert og humor. Som når Lillemor beskrives som familiens "lynavleder", og som gjør det som står i hennes makt for å bevare den familiære hygge når flere av familiemedlemmene er i ferd med å havne i klinsj. Jeg moret meg med denne boka, selv om den har et dypere alvor i seg. Det er mye gjenkjennelse i forhold til generasjonen før meg! Jeg synes boka fortjener terningkast fem!

Godt sagt! (7) Varsle Svar
  • synet av Kartago opphisset barbarene. De beundret byen, de forbannet den, de hadde på en gang lyst til å ødelegge den og bo i den.
Godt sagt! (2) Varsle Svar

Da jeg var i Reykjavík var Laxness gått bort, så jeg fikk ikke den sjansen.
Jeg var med på en tur og ble vist huset hvor han en gang bodde, utenfor Reykjavik.

Jeg har lest en del av bøkene hans med stor glede. Har latt meg begeistre over hans beskrivelser av islandsk miljø og mennesker.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Min mann og jeg gikk opp stedene fra "angels and demons" av Dan Brown for noen år siden. Utrolig morsomt og interessant. Boken holder et eksplosivt tempo gjennom Roma og er utrolig spennende. Steder som kan nevnes, utenom Peterskirken, Petersplassen og flere lokale steder i Vatikanet, er bla. Piazza Navona med "fontana dei Quattro Fiumi", Piazza Barberini, kjente broer, kirker, steder. Ved å lese denne vil du, utover det rent geografiske, få spennende lesetimer. Etter mitt skjønn er dette Browns beste. Lykke til og god tur til Roma.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Jeg er enig med deg, men jeg bytter ut Shakespear med Charles Dickens.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Astrid Terese Bjorland SkjeggerudAnn Helen EToveTorill RevheimBeate KristinEster SDemeterMonica CarlsenPiippokattaJan Arne NygaardIrakkKirsten LundHarald KRune U. FurbergalpakkaHelge-Mikal HartvedtTove Obrestad WøienJan-Olav SelforsGeir SundetBeathe Solbergingar hKjell F TislevollTherese HolmJohn LarsenAvaDolly DuckEli HagelundJarmo LarsenNinaGunillaTore OlsenReadninggirl30Ingeborg GTor-Arne JensenBård StøreOleHanneTanteMamieAkima MontgomeryIngvild S