Kanskje det også kunne vært en idé her å ha en mulighet for en personlig rangering etter hvilke forfattere som står en nærmest (med portretter naturligvis, for å tilfredsstille vår forfengelighet), og videre, hvis det lar seg gjøre, at det også står opplyst hvor mange og hvilke bøker man har lest av disse forfatterne.
F.eks:
På 1970-tallet ga psykiater og forfatter Heinar Kipphardt ut boka "März".
Romanen bygger på autentisk materiale fra en schizofren pasient.
Den schizofrene pasienten März har begått selvmord. Hans psykiater finner etterlatte dagbøker, dikt og sanger. Arbeidet med dette materialet blir både en opprulling av März' historie og en opprørende selvransakelse for legen.
Det begynner å bli noen år siden jeg leste boka, men jeg tror den passer godt inn i den kategorien du etterspør. ISBN 82-530-0973-9
Var det snakk om en gang i tiden at vi skulle få en egen bolke på profilsidene kalt "[Et eller annet navn] sine favorittforfattere"? Snakk eller ei, det kan da ikke være annet enn en god idé! ;-)
Books— oh! no. I am sure we never read the same, or not with the same feelings.
Look like the innocent flower,
But be the serpent under it.
Now I must give one smirk, and then we may be rational again.
I leave it to be settled by whomsoever it may concern, whether the tendency of this work be altogether to recommend parental tyranny, or reward filial disobedience.
Oppfølgeren til "The Fifth Child", "Ben, in the World" anbefales også!
Alle de gode svarene du hittil har fått vil holde deg beskjeftiget med spennende reiser innen den klassiske litteraturen i flere år fremover. Til tross for dette vil jeg gjerne forlenge reisen din med flere forslag:
Alexander Kiellands "Gift" fra 1883. En roman med kritikk mot datidens konvensjoner.
"Vredens Druer" av John Steinbeck.
"Larmen og Vreden" av William Faulkner.
"Things Fall Apart" by Chinua Achebe.
"Cry - the Beloved Country" by Alan Paton
"Fluenes Herre" av William Golding.
The Little Prince" by Antoine de Saint-Exupery,
Og av nyere dato - Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet".
God tur!
[...]
Da kam eine junge Schäferin
Mit leichtem Schritt und muntrem Sinn
Daher, daher,
Die Wiese her, und sang.
Ach! denkt das Veilchen, wär ich nur
Die schönste Blume der Natur,
[...]
O! from this time forth,
My thoughts be bloody, or be nothing worth!
I made him know his name should be Friday, which was the day I sav'd his life; I call'd him so for the memory of the time; I likewise taught him to say Master
Smak tror jeg ikke har noe med saken å gjøre, med mindre da, naturligvis, man ikke er født med en instinktiv avsky mot alt som pirrer forestillingsevnen, f.eks. metaforer. Det er vel mer et spørsmål om mestring og genuinitet. Jeg mener, kan man ikke like både den nøkterne Hemingway og den svulstige Homer på samme tid? Et rått og kortfattet språk (den kritikerne faller pladask for) blir jo ikke mer enn et "fotballspråk" hvis stilen ikke er gjennomført og dermed føles tilgjort, og en tung bildebruk hvor metaforene hverken treffer eller er oppfinnsomme, ja det fungerer ikke dét heller. Ingenting gleder meg mer enn en vellykket metafor! Og ingenting gjør meg mer forbitret enn en fuktig en.
Charles Bukowski har gitt meg flere leseopplevelser -
en av dem var med diktet "Bluebird".
BLUEBIRD
there's a bluebird in my heart that
wants to get out
but I'm too tough for him,
I say, stay in there, I'm not going
to let anybody see
you.
there's a bluebird in my heart that
wants to get out
but I pour whiskey on him and inhale
cigarette smoke
and the whores and the bartenders
and the grocery clerks
never know that
he's
in there.
there's a bluebird in my heart that
wants to get out
but I'm too tough for him,
I say,
stay down, do you want to mess
me up?
you want to screw up the
works?
you want to blow my book sales in
Europe?
there's a bluebird in my heart that
wants to get out
but I'm too clever, I only let him out
at night sometimes
when everybody's asleep.
I say, I know that you're there,
so don't be
sad.
then I put him back,
but he's singing a little
in there, I haven't quite let him
die
and we sleep together like
that
with our
secret pact
and it's nice enough to
make a man
weep, but I don't
weep, do
you?
Likesom skipperen sitter i båten og stoler på sin svake farkost på det rasende havet, det som uten grenser mot noen side hylende hever sine bølgebjerg og lar dem falle, på samme måte sitter det enkelte menneske rolig i en verden av lidelser, støttet til principium individuationis, og stoler på det.
I denne høyeste fare for viljen nærmer kunsten seg som en god fé med sin trylledrikk. Hun alene klarer bøye disse tanker på det ekle, det forferdelige eller absurde ved tilværelsen, om i forestillinger vi orker holde ut. Slik får vi da det opphøyde, som den kunstneriske temming av det forferdende.
Nåvel. Kanskje løsningen på gåten ligger i dine egne ord: "Men ellers synes jeg ikke han er leseverdig for folk som meg". Hamsun er åpenbart ikke for alle og enhver, og har man – som du gir uttrykk for – klassifisert ham som "den gamle nazisten" og dessuten er i den tro at det er hans eget underbevisste sjeleliv han skriver om og ikke romankarakterenes, altså at alle bøkene hans er selvbiografiske, ja, da har man et rimelig dårlig utgangspunkt. Litteratur skal ikke brukes til noe (blander man kunst og nytte forsvinner kunsten), den skal fortæres og forstås, og jeg vil driste meg til å påstå at språket spiller en viktigere rolle enn en direkte nytteverdi.
Jeg tror at "The Immortal Life of Henrietta Lacks" av Rebecca Skloot - overgår det meste innen denne sjangeren.
http://www.aftenposten.no/nyheter/article3735166.ece
Do not, as some ungracious pastors do,
Show me the steep and thorny way to heaven,
Whiles, like a puff'd and reckless libertine,
Himself the primrose path of dalliance treads.
And recks not his own rede.
Vi omtaler nå en av de mest gåtefulle skikkelsene i litteraturen, hehe, så jeg våger ikke gi noe bastant svar. Jeg har dog hørt Moby Dick tolket som et symbol på alt menneskeheten kjemper mot, alt fra det ukjente, til naturen, til skjebnen, til djevelen og til selveste Gud. Kanskje ikke ond, men ihvertfall en fiende. En linje: «The White Whale swam before him as the monomaniac incarnation of all those malicious agencies which some deep men feel eating in them.» . . .
Det vakre med romanen er at den kan bety så mangt. Noen mener endog at Ahab er skurken, skjønt jeg kom til å se på ham mer som en tragisk helt. ;-)