[Statsministeren:]
-Venner, her er vi samlet i realitetenes tegn.
En mann av vårt folk har satt et grenseskjell i historien,
verden er etter dette ikke den samme. (..)
Pause.

Dette er ikke nytt. Igrunnen vet vi det alle.
Den såkalte maktbalansen er ikke permanent.
Den dekker et hvileløst kappløp om over-makten.
Og nå er kappløpet avgjort.
Overmakten er vår!
Brakende applaus.

Noen vil kalle meg kynisk. Det tar jeg med knusende ro. (..)
Men la nå det være klart: vi vet, og de andre vet det --
vår Mars-ferd har meget bestemte politiske konsekvenser.

Med den får vårt Folkesystem den strategiske dominans.
Pause.

Vårt folk er et fredens folk. Vi ønsker ikke å krumme ett hår
på de andres dessverre noe skurvete hoder --
(såkalt "munterhet")

vi ønsker bare å leve vårt liv i frihet og trygghet,
se kornet og druene gro, reise fabrikker og skoler,
se folkets skapende krefter blomstre i arbeid og lek.
Vi tror på menneskets frihet, tror på dens lykkeevne,
vi tror på at denne evne kan gjøre verden til én.

Hvis vi hadde fått bestemme, var verden for lenge siden
en eneste fredens have. Hva annet er det vi vil?
(stormende applaus.)

Men det fins krefter i verden som åpenbart vil noe annet.
Som målbevisst undergraver vår innsats for verdensfreden.
Krefter som ikke ønsker at vi og systemet skal leve,
provokatoriske krefter som drømmer om aggresjon.
Fredens og frihetens fiender - - Jeg taler også til dem!

Inntrengende.
Verden kan bare bli én
hvis det hersker én vilje i verden!

La frasene fare! La realitetene tale!
All politikk er kamp, og kampen om hva? Om makt! ( . . )

og virkeligheten formes! Idag mer enn noensinne
har mennesket plikt til å gripe målbevisst formende inn.

Veldige krefter forløses, med utsikt til katastrofe, ( .. )
vår verden har ikke tid eller råd
til splittelse lenger,
den bli én, enten den vil eller ei!
Voldsom applaus. ( . . )

Makten som kreves for å forene verden ligger i våre hender --
og der skal den bli!
Fra nå av vil Folkesystemet avgjøre verdens fremtid :
under dets makt og vilje skal verden omsider bli én!

( . . )

Staten og Folkesystemet hilser og hylder Dem
som den største av sine sønner
og utroper Dem til "Rommets Helt Nummer En".

( . . . . )

[Adam:]
Jeg takker for all den ære . . .
..Det står meg selvfølgelig klart at det ikke er meg personlig,
men min funksjon som pilot .. all den virak gjelder.
Andre enn meg kunne bemannet (..) ..det er i det hele tatt klart
at den tid er forbi da den enkeltes innsats spilte en rolle.

( .. ) et skapende kollektiv, den enkelte forsker er som en celle
i organismen,
meningsløs, funksjonsløs uten som del av et hele
hvis lover og liv bestemmer den enkeltes . . . (..)

Og dette vilkår må godtas enten man vil eller ei.
Pause.

Det samme i politikken.
( snur seg til Statsministeren. )
Jeg ber deres Excellense tilgi meg .. men Deres egen tale
motiverer det her . . .
( Statsministeren nikker velvillig. )

Staten er ikke lenger en harmløs 'contrat social' inngått av
enkle naturbarn ...
Staten, som Vitenskapen, lever sitt egenliv,
handler organisk og lovmessig, følger sin egen vilje --
-også her kan den enkelte brukes, men teller ikke.

Han kan ikke endre Staten mot Statens egen vilje,
men Staten kan knuse ham, ..
hvis han på et eneste punkt vil leve sitt eget liv ...
han skal fungere i Staten,
leve organisk i Staten!

Til gjengjeld velsigner Staten ham med de tusen goder
som Staten og Staten alene kan gi ham i overflod!

Pause. Statsministeren, som under denne siste del av talen
har sett antydningsvis betenkt ut, benytter anledningen og
begynner å klappe.
På et sekund stiger applausen til en torden.

_

( sitert tekst )

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Under okkupasjonen i Norge falt det ingen inn å kalle det tyske
politi for "rettferdigheten".
Når den som har makten, setter det onde i system og blir til
"skrekk for den som gjør hva godt er, "
da er det ikke lenger snakk om noen øvrighet i bibelsk mening.

At det kan gå slik, vet Bibelen og regner med at det til slutt
bli på det viset.

Jo mer ondskapen mobiliserer ressurser til selve kraftprøven
mot Gud, jo mer det mørkner mot den store verdenskatastrofen,

desto mer korrumpert kommer samfunnet til å bli.

I Joh.Åpenbarings bok møter vi dermed en statsmakt som helt
og holdent er blitt et redskap i djevelens hånd.
Den forfølger evangeliet, tar livet av rettens talsmenn,

og lar seg tilbe som Gud.

En slik statsmakt er man selvfølgelig ikke skyldig noen lydighet.
Den er ikke av Gud.
Den tjener ikke Guds siktemål.

Guds ordning er da kommet i hendene på djevelen. En slik stat
skal derfor møtes med et bestemt Nei --
en bestemt motstand og standhaftighet,
som heller går i døden enn bøyer seg for vold og trusel.

_

Hvor går så grensen? Når glir staten over i satans hånd ?
..blir noe ondt som ubetinget må møtes med motstand?

..staten blir satanisk når den tjener uretten, dreper Guds
talsmenn og forfølger dem som gjør det som rett er.
Det er det ene kjennemerket. Dertil dette at den krever en
dyrkelse som en guddom. Den setter seg i Guds sted.

Det er ingen tvil om at statsmakten i vår tid mer enn en gang
har vært ved den grensen.
I historien kan man vel knapt finne samfunn som slik har lignet
Antikrists apokalyptiske rike, som de totalitære stater.

Deres propaganda, deres bevisste og konsekvente anvendelse av
løgnen, deres hårreisende metoder mot sine formente fiender,
og deres fullkomne forakt for menneskers liv og lykke

har skapt et samfunnssystem hvor uretten nesten har vært normalen
og voldsbruk er satt i system.
De har heller ikke vært langt ifra å kreve dyrkelse som total
guddomsmakt.

Likevel har dette ennå ikke vært drevet ut i sin totale konsekvens:
Ikke alle funksjoner i samfunnet er helt trådt inn i den djevelske
tjeneste. Man har funnet bruddstykker igjen av gammel kristen
rettsordning. Det var grunnen til at det var mulig å by motstand
i de okkuperte land, og til og med i Hitlers Tyskland.
Når staten en gang blir styrt av antikrists makt, er ikke motstand
mulig lenger. Da taler Bibelen om martyrium eller flukt,
ørkenkirkens tid, der kristenheten lever videre i katakombene. ..

Vanskeligere er det å dra grensen og vite veien når staten delvis
viser seg som rett øvrighet og opprettholder rett og orden, men i
endel saker handler imot Guds vilje. ..
..først på det punkt der loven kolliderer med Gud, har man rett og
plikt til å trosse loven. Da gjelder den apostoliske regel at man
skal lyde Gud mer enn mennesker.
_

( av Bo Giertz, katolsk-luthersk biskop 1979 )

( fulltekst nb.no > )

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Rasjonalisme og Romantikk er to store RR som skurrer
i ørene på den som har åpnet dem for Sannhetens dype stemme.

Rasjonalisten er seg selv nok og gjør tilværelsen like liten
som han selv er, eller like skråsikker.
Rasjonalisten måler himmelen med metermål,
åndens verden har for ham ingen hemmelighet.

Romantikeren derimot fristes av sin sans for tilværelsens
mysterium, til å innhylle alt i et stemningsmettet halvmørke
og la rett og urett, sannhet og falskhet,
det riktige og uvitenheten flyte sammen.
Han gjør smaken og følelsen til den høyeste dommer.

Lyset elsker han som bengalsk belysning, men tåler ikke å bli
utsatt for solskinnet eller röntgenstrålene.

Intet kan være mer misvisende enn å sidestille en romantisk
eller mystisk stemning med det dype innblikk, den intuisjon
som forskeren, i likhet med dikteren og kunstneren kan benådes
med når han har arbeidet strengest og mest ærlig, og synes
at han står ved sin evnes grense.

Forskeren øver seg i selvforsakelse. En dag åpner et utsyn
seg for ham: en distinksjon, en hypotese gir klare linjer --
det hele ordner seg til et system.
Men ved nærmere eftersyn dukker det opp en rekke kjensgjerninger.
Skal den respekt for virkeligheten, den aldri hvilende analyse
som er forskningens regel, tvinge ham til å oppgi den klarhet
han hadde vunnet og se seg om etter andre, riktigere synspunkter?

Eller skal de besværlige kjensgjerninger, slik det i alminnelighet
skjer, passes inn i den forlokkende forklaring man har funnet -
eller i en i øyeblikket moderne anskuelse?

Slik skjer stadig i min videnskap. En mengde oppskrytte
arbeider er kun et gitt stoff som tvinges inn i et gjengs
skjematisk billede. Det gjelder ikke å lese ut av tekstene
hvordan det virkelig forholder seg, tvertimot gjelder det å lese
inn i tekstene en oppfatning som på visse hold er anerkjent
som den riktige. Formodentlig hadde en betydelig forsker
skapt oppfatningen for å rette på en tidligere ensidighet.

Den moderne hypotese inneholder et visst korn av sannhet.
Men etterplaprerne bare fortsetter.
Hypoteser og yndlingsteorier gjør uten videre vold
på kjensgjerningene.
I dette ligger en fristelse til moralsk fall.

Også vitenskapen har sine strebere. En ærgjerrig og lite
nøyeregnende forsker kan med skarpsindighet og iver, lett nok
bli en smule berømt for en tid
uten å ha den fjerneste forestilling om vitenskapenes
egentlige vesen.

Rettroenhet i form av lojalitet overfor det parti man gjør seg
til for,
helst med eselspark til dem som foretrekker selvstendighet
og dypere respekt for emnet, tildekker mange feil og skavanker.

Fagviten kan bli forvrengt til en grovere eller finere karikatur.

_

( Nathan Söderblom, 1946 - - tekst nb.no )

Godt sagt! (0) Varsle Svar

"møte livets makter våpenløs" - men selv om Karin Boye
oppfatter kristendommen som meningsløs kamp, som en
meningsløs motstand .. så ble den for meg en livsvei
av helt motsatt art.
Først da jeg la ned alle våpen og slo ned alle murer
jeg hadde bygget om mitt selv,
kunne jeg åpne meg for den sterkere livsmakt --
Kristus -- hvis innslag i skrøpeligere menneskesinn
jeg tidligere hadde studert, uten selv å kunne oppleve.

For med det jordskred som rev grunnen bort under
føttene på meg, stod jeg plutselig på sikker grunn.
Med vilje velger jeg en så paradoksal selvmotsigende
formulering. Mitt liv fikk plutselig en sammenheng,
en trygghet, et innhold, et fast punkt, en ledelse
i bokstavlig forstand, som jeg tidligere ikke hadde.

Ikke som at jeg hadde fått en annen oppfatning av
mennesket og innsett at jeg tidligere hadde under-
vurdert menneskene. Tvert om.
Jeg hadde sett helt riktig, min nye erfaring gav meg
bare et sterkere inntrykk av menneskenes absolutte
hjelpeløshet, humanismens hulhet og nød, djevelens
sikre overmakt.
Jeg så tilsynelatende sterke, myndige, rettferdige
menn avsløres som forbrytere i stand til de største
gemenheter.
I all min angst for ulveflokken hadde jeg ikke
tidligere hatt en så klar oppfatning av hulheten i
all menneskelig streben, av kraftløsheten i all
menneskelig idealisme.

Venn bedrar venn med iskold ro og kjenner etter sitt
bedrageri ikke fnugg av anger, men går rolig og
uanfektet videre mot en bedre sosial posisjon,
forvisset om at hans karriere er en garanti for at
han ikke behøver være urolig over noe i sin fortid.
Far mot sønn, hustru mot mann, kollega mot kollega,
underordnede mot sjefer -- overalt .. det samme
forferdende syn. Men det nye og avgjørende for meg
var at i denne flokken av ulver var jeg selv én --
og at jeg for adskillige mennesker stod som innbegrep
av negativitet, av ondskap. Og det ikke uten grunn.

Og nu så jeg for første gang at der fantes mennesker
av en helt annen art, at ulvene kunne temmes,
at der var en kongevei frem mot den sanne og
positive menneskelighet -- den kristne livsveien.

Mitt livs nye og største erfaring var at denne ikke
er noen flukt fra verden, eller en serie mystiske
opplevelser, men i egentligste mening et nytt liv
under Guds ledelse. ..
Det som kunne hende Ananias og Paulus, kan hende et
alminnelig nutidsmenneske.
(ApGj 9:10)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Har kommet godt i gang med lesingen igjen, har lest ut Franz Werfels bok om Bernadette.Ganske så lesverdig, liker måten han skriver på. Innholdsmessig var nok De førti dagene på Musa Dagh bedre og mer interessant ( og nytt) for meg.
Nå har jeg begynt på Brekkukotkrønike av Hallvor Laxness og den er god.
Er meldt regn i dagevis framover så det er godt lesevær også.
God helg til alle bokelskere.

Godt sagt! (8) Varsle Svar

og der ute i Googolesien ligger en svær ikonografiks film om
spontanmusikeren Glenn Gould.
Sålangt har jeg inntatt en tredjedel av helaftensfilmen, jeg kan
gjerne like ildsjeler og kontant ærlige helstøpte personer -

..tar heller reservasjon mot allvitende-nedlatende 'kritikere'
som fyller bukselommene dusinvis med kunstnerpersonligheter
de gjerne spår psykiske diagnoser på, men mangler etasjer
på å ha skissevis forstått.
Filmen går nok ikke så langt i møte med sådanne kollektiv-maniske
mikro herskersjeler, de som lager alle forbudene og strupe-
halsbåndene til oss..
Glenn selv opptrer nyansert og nøkternt profft, en kan lure på
om det bare er gangarten, kroppspråket som gjør noen utrygge?

full film her

vel, lange reisebudsjetter måtte nok BBC gi ut for å finne så
ureservert ivrige entusiaster, som 'kultgjenstanden' selv kanskje
bare skulle ha funnet moderat underholdende i lengden?
Men gi meg gjerne en så fredelig utkant-Canadisk nordmarkshytte
med ekte snille naboer, de var vel ikke bare rollestatister?

/ / /

..hermed ble også ytret noen ord om disse alteiende mikrohersker-
personlighetene, de som har oss alle i baklomme.
Tro om noen har gitt dem noe vannfast 'reell analyse'?

det var vel mitt første voksent akademiske granske-emne, spirt av
irritasjonen over personligheter som var så overbevist om at de
selv var riktige 'menneskekjennere', du hvor grundt de skuet 'dypt'
i oss, så de trodde det selv.

De som ubekymret, unominert bare eier kloden med alle innbyggere,
skal tåle litt analyse?

/

PS, interpretivtegnet / / / uttales 'bla bla bla' ..

..og kjørte Gould en drøyt 50 prosent lengre Lincoln stasbil enn
president JFK ble myrdet i? GG valgte nok redskap etter veienes
utførelse, grei nok parkering utenfor Steinways pianoverksted,
steinAnyway?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Hun hadde googlet sjalusi i smug og lest at det bunnet i en grunnliggende usikkerhet. Som om det var en bombe.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

..Hitler drar konsekvenserna utan att tveka. Är människan ett
djur, så skall hon behandlas som ett djur. ...

..föreföll mig som om man i nazismen mötte samma naturalistiska
människosyn som hos t.ex Eyvind Johnson. Skillnaden var emellertid
den att Hitler inte tvekade att dra de logiska konsekvenserna av
sin lära --
utan att spela humanistisk eller human kämpade han för ett radikalt
avskärande av hele den tyska kulturutvecklingen och för införandet
av en obarmhärtig naturalistisk grundsyn, som innebar rätt för den
starke att använda alla medel och att fritt förfoga över svaga
människors och över meningsmotståndares liv.
Ja, inte nog med detta -- han räknade kallblodigt med att formligen
utrota hela folk för att skapa plats för det tyska herrefolket.

Det hjälpte inte att alla de tyska nazistiska medlöpare jag mött
ivrigt förnekade att sådana planer förelåg. Den som noga följde
den nazistiska pressen och literaturen viiste vad som förbereddes.

..I min dagbok [1938] ..: Det är endast en sak jag nu längtar efter,
att gå ut i Sverige med avslöjanden om nazismens faktiska väsen.

..den djupast sett anti-humana syn som möter hos så många av de
svenska pseudo-demokraterna är densamma som finns hos Hitler; båda
anser att det andliga bara är -- med Eyvind Johnson - "körtelsaker".

Skillnaden är att Hitler drar konsekvenserna utan att tveka. ..
Är naturalismens bild av människan riktig, så kan det inte finnas
någon plats för de svaga.

Rent groteskt .. att se personer, för vilka det andliga livet är
'körtelsaker', stå upp och försvara inte bara friheten utan "anden".
Vilken ande ?

..Jag råkade i går de tre tyskarna ... jag blev starkt gripen.
De har sina närmaste i fängelse; en av dem har förlorat sin far och
sin bror i gatustrider emot nazisterna. De kan ha all anledning
att hata Hitler. De hatar över huvud inte. De arbetar med planer
på att gå tillbaka in i Tyskland och där försöka bygga upp samma
anda av försoning och besegrade lidelser som Oxfordgruppen lyckats
skapa i så många länder. De är alldeles på det klara med att detta
är farligt, att de bokstavligen riskerar sina liv.
Men, som en av dem sade: "Min far satt fem månader i fängelse och
slet mycket ont. Men han hann göra båda sina fångvaktare till
levande kristna ..."

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hvorfor er forfattere så tilbøyelige til å flette inn musikken som
et innholdselement? Fordi vi er misunnelige på musikkens øyeblikkelige
kommunikasjonsevne. Musikk kan formidle et inntrykk umiddelbart.

Det kan være noe visuelt, 'litterært' (som i programmusikken) eller noe
uutsigelig, eventuelt intellektuelt (som i absolutt musikk).
Av de litterære former er det muligens bare haiku-diktet som kan virke
på en tilsvarende måte.
Forfattere har alltid forsøkt å stjele litt av musikkens effektivitet.
Det er fristende -- du får så mye gratis.

Du skriver, f.eks. i en dialog, navnet på en komponist, et verk - og vips,
navnet, musikkstykket skaper assosiasjoner i leseren som ikke sjelden
blir til et stort rom, en hel historie ( ... )

..i 'Forføreren' er orgelet nærmest å regne som en av hovedpersonene,
dessuten et formmessig vink.
Til og med på metaforplanet kan jeg ty til musikk, som i en passasje i
'Speil' hvor .. en kvinne er like vakker som Chopins klaverkonsert i
f-moll.
_

( fulltekst lenke> )

Godt sagt! (3) Varsle Svar

UNIVERSET selv dirrer av hvit forventning
Vi ser ekspertene foreta en siste kontroll. Alt gjøres klart,
spenningen stiger fra time til time. Hele verden vokter på oss
gjennom kameraøyne og journalistenes briller. hvit forventning
om han som skal komme: ROMPILOTEN Adam, det første menneske
som sprenger ringen rundt Tellus, lar atmosfæren gli av seg
skjødesløst, som en kåpe
kaster seg ut som en stuper fra brettet --DER!--
crawler i snorrett linje mot Mars
slår hånden i kraterkanten som svømmeren i klippen, hever seg
opp med eterdråpene dryppende
som salt havskum
og løfter sin hånd
i triumf: Nu er du m i t t univers,
jeg setter min fot på din nakke
for nu b e h e r s k e r jeg deg!

Imorgen skal dette skje, hvert minste hjul er parat
knappen venter på fingeren
og vi venter på HAM . . . .


_Filmen fades, mellomteppet opp.

_
_

( fulltekst hos nb.no -> )

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det ble mange møter med oberst Masenga, lederen for det militære fengselsvesenet. Hans tunge øyelokk dekket noe av øynene hans. Øynene kalles sjelens speil, men jeg hadde ikke ønske om å se inn i denne mannens sjel. Det er mye mørke der. Han er en farlig mann.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Tiden synes å være et abstrakt begrep i Kongo. Jeg har hørt ordtaket "Tiden går ikke, den kommer" som et uttrykk for hvordan afrikanere ser på tiden. "Tiden kommer" kan jo høres romantisk ut for folk i et land som Norge, hvor man sliter med "tidsklemma". Men etter mine år i Afrika (inkludert Nigeria og Sør Sudan) opplever jeg at mangel på respekt både for ens egen og andres tid er et stort problem.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Med mindre aktor selv snakket, kjedet han seg. Når andre hadde ordet, snakket han gjerne i mobilen. Andre sov. Jeg misunner kongoleserne deres gode sovehjerte: De kan sove hvor som helst og når som helst. Både den ene og den andre tok seg en blund. Jeg tror det skjedde med et par av dommerne også.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Verd å granske litt nærmere, den Kina-episoden,
der kan de være kjappe til å utnevne Folkefiender

og de skal ha opplevd sånne Ibsen-temaer konflikt-
utløsende før, meldes det her > (år 1926)

Nrk Urix rammer inn den nylige episoden her .

"Skuespillerne fikk beskjed om å avlyse oppsetningen eller
å kutte ut den delen av stykket der publikum inviteres til
å kommentere handlingen.
Kineserne benyttet nemlig anledningen til å kritisere eget samfunn."
_

Keiserdømmet har ellers fått hjerterå utviklingshjelp av
alteiende Google, med å omstøpe kontinentet til klodens
største fangeleir, vet hjelp av et off. Bingo poengsystem
som snart overvåker alle. Omtalt her !>

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det han og alle ønsket, var selvsagt penger. Offentlige tjenestemenn i Kongo forventer penger eller større gaver for å få noe gjort. En gang forsøkte jeg å forklare sjåføren og tolken vår om hvordan man ser på den slags i Norge - at en offisiell tjenestemann faktisk kan bli arrestert hvis han eller hun tar imot gaver over en viss størrelse. Dette syntes de var så morsomt at de lo seg skakke i forsetet på bilen.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

her >

For eller imot at tidens mange varsler om krise i de meteorologiske,
seismiske, makt- og krigspolitiske, åndelige, astronomisk-nautiske mv.
'subsystemer' innen vår human-sapiente ekspertise

skal kunne spisse seg til klassisk-litterær samt realfaglig
'apokalyptisk' dimensjon ?

..det er det nok fortrøstningsfullt å være, når
de 7 tropesykloner samordner krefter til å vaske bort noen flere mill.
knyttnevebærende primate eksistenser.
-av de selvbeundrende tobente som strever litt
i selvhjelp- og selvfrelse-faget, og selvbildet. (som stadig må tas)

Er det da vi må håpe på Staten, at hun lager en samordna, garantert
objektiv fulldekkende Mening om alt dette --
så vi skal slippe Falske nyheter og krigsrykter, dermed unngå
sjelekvaler og unødig forbruk av e-papyrus og fossile opinioner?

har vi ikke krav på en Fører som har tenkt og forstått alt for oss?
..bare han ikke vet for mye om å frelse..

Og så gjaldt det jo, For eller Mot at mulig religiøst motiverte
fraksjoner skal få kvitre ungood-kjente toner i orkanbildet.

Men Staten har så godt gammelt, allvitende håndlag i å
typegodkjenne meninger -
en tuktemester til helse og frelse, embete og autoritet.
Vi kan nyvelge ham, menes det, men blir han så klokere av det?

Eller vi velger oss Skalder, som vil dikte klimariktige dystopiske
an-oder. Legg gjerne skylda på vampyromane Ekstraterrestrikere,
men skriv ut jødepass på fraksjoner som virker for opptatte av
Apokalypsen som grunnla genren?

Vi kom over en nøktern oppdatering som setter litt stormlykt på
det apokalyptiske fag av idag,

Lese: Klikk her> (eller øverst)

forskning pågår, bidra gjerne..

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Kaos gjennomsyrer hverdagen i Kongo - i trafikken, i politikken, i økonomien, ofte i familielivet og på det religiøse området, hvor kristendom og tradisjonell religion gjerne blandes sammen.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Er så mye stress hos oss for tiden, at det blir litt opp og ned med lesing. Men har fått lest ut Coffin Road av Peter May og Søsterklokkene av Mytting, kjempebra bøker begge to. Nå har jeg funnet fram Franz Werfels Bernadette, den tror jeg også er bra. Men i kveld kom det besøk så det blir nok ikke mye lesing før søndag, i beste fall.
God helg til alle, med eller uten bøker.

Godt sagt! (9) Varsle Svar

Nettopp, kulene viser at 'partene i konflikten' skyter med
samme ammunisjon.
ttt

Partiene iverksetter hver sine biter av samme langsiktige,
fjernstyrte og demonstrativ-destruktive politikk.
man skyter på folket, særlig de underprivilegerte -
fra hver sine vinkler!

En satirekunstner kan oppfange sånt, uten å være sertifisert
synsk alternativbehandler.

Et annet opus viser en sosialrammet som har vært så begunstiget
å få lest opp alle sine sosiale rettigheter, her >

tegneren må ha fått øye på at mono-politikken må komponeres av
maksimert motsatt rettede ekstremismer, idiotismer og fanatismer.
"Ingen kan klage på at de ikke ble hørt".

..og som Shostakovitch, så må vel også Gustafson prøve å unngå
å bli knivdrept for tidlig av de velutropte gale terroristene,
disse tar helst uavhengige, velartikulerte kritikere -
( begynte med W.Nygaard d.y. ) og støtter dermed alle de sameinte
partiuniform-fargene i krigen mot sivilisasjon og frihet.

"Slik er det, mine damer og herrer" som historielæreren sa..

Godt sagt! (1) Varsle Svar

I den grad vi finner antikapitalistisk språkbruk hos Vidkun
Quisling, er det der han henvender seg til arbeiderne --
ikke når han holder taler til arbeidsgiverne.

( Øystein Sørensen )

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Linda RastenMads Leonard HolvikAnn EkerhovdBerit B LieHegeHarald KHeidi HoltanKirsten LundInger-LiseTrygve JakobsenDolly DuckReadninggirl30TheaHilde H HelsethCathrine PedersenAgnete M. HafskjoldTine SundalBeathe SolbergTjommiLene MBjørg Marit TinholtConnieToveJakob SæthrealpakkaPär J ThorssonSynnøve H HoelFindusEllen E. MartolDaffy EnglundMonica CarlsenIngunnJKarin BergIngeborg GEli HagelundGrete AastorpAkima MontgomeryNora FjelliAnniken RøilAliceInsane