Dødsdømt i Kongo

kampen for friheten

Aschehoug 2017 Innbundet

Den 11. mai 2009 får Kari Hilde Hodne French en oppringing som forandrer livet hennes. Sønnen Joshua er fengslet i Kongo sammen med kompanjong Tjostolv Moland. I samme øyeblikk starter en tilsynelatende endeløs kamp for å få de to nordmennene fri.

Begge de to nordmennene blir dømt til døden. Dette er Kari Hilde Hodne French sin sterke historie om hvordan hun snur bunnløs fortvilelse til aktiv handling. Hun følger farseaktige rettsaker, besøker loslitte kongolesiske fengsler, møter nyttige støttespillere, tungrodd byråkrati og maktpersoner av alle avskygninger.

Tjostolv Moland dør i 2013, men Joshua French blir omsider løslatt 16. mai 2017, etter åtte lange år. Uten Kari Hilde French sin innsats er det uvisst om sønnen ville overlevd. Dette er en historie om heltemot, om å overleve under umenneskelige press, og om en mors ubetingede kjærlighet.

ISBN13 9788203296895

EAN 9788203296895

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Kongo, den demokratiske republikken

Omtalt person Joshua French Kari Hilde Hodne French

Dødsdommen ble forkynt 8. september 2009 litt etter klokken 13. Folk i salen reiste seg og jublet. French og Moland ble funnet skyldig på alle tiltalepunkter. De to kameratene fikk ni dødsdommer til sammen.
.........

Mange var fornærmet i forbindelse med rettssaken. Også dommerne. De hadde bedt om å få 30 000 dollar i bestikkelse for å felle en mildere dom, men fikk ingenting.

Det fantes to typer mennesker, hadde han sagt. Hvis en fange var så svak at han ikke kunne spise brødet sitt, ville den ene typen menneske stjele brødet fra den syke. Den andre typen menneske ville gi ham hjelp ved å mate ham. En slik person bevarte sin menneskelige verdighet.

• "Vendela - alt jeg ikke har fortalt" av Vendela Kirsebom
  • "Forbudte sanger - ti historier - fem kontinenter" av Pål Moddi Knutsen
  • "Dømt til døden i Kongo - historien om Tjostolv Moland og Joshua French" av Fredrik Græsvik
  • "Ildsjelen - historien om Vidar Bøe" av Håvard Rem
  • "Drapene i Baneheia - to historier, en sannhet" av Bjørn Olav Jahr
  • "Mitt hemmelige liv - biografi" av Caitlyn Jenner
  • "Angelica - en varslet tragedie" av Jon Gangdal
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "En natt i oktober - historien bak Halloween-saken" av Marius Løken
  • "Northug - en familiehistorie" av Sverre M. Nyrønning