Her lå i alle fall en diagnose av den telemarkske uangripelighet,
vindusplass
under mottoet «Vil du kje tru meg, gakk inn å sjå»

ideén bak metakritikken tiltaler muligens, skulle jeg prøve
et angrep på landshøvding Vidkuns (museale?) høyborg ? 'After Ål'..

Å forklare Mozart er mer krevende enn å skyte Ketil med diagnoser..
(jeg drøyer med begge deler ;)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Look to Scandia

Godt sagt! (0) Varsle Svar

What kind of idiot tastes freedom and spits it out?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Parenthood was like awakening to find a soap bubble in the cup of your palm, and being told you had to carry it while you parachuted from a dizzying height, climbed a mountain range, battled on the front lines. All you wanted to do was tuck it away, safe from natural disasters and violence and prejudice and sarcasm, but that was not an option. You lived in a daily fear of watching it burst, of breaking it yourself. Somehow you knew that if it disappeared, you would, too.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

(...) the words of Leonardo da Vinci: While I thought that I was learning how to live, I have been learning how to die.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Katter har gjort noe som tilsynelatende er umulig: De har integrert seg selv i den moderne, høyteknologiske verden uten å overgi seg. De har fortsatt kontrollen. Det er ingen grunn til å bekymre seg for at et hemmelig meme basert på algoritmer og betalt av en nifs, hemmelig oligark har tatt over katten din. Ingen har tatt over katten din. Ikke du, ingen andre.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Kollektivistiske regjeringer? - jo, må være de som tar inn all kollekten

Godt sagt! (0) Varsle Svar

abortiception and contraption ? ==>

robotiception or collaption

Godt sagt! (0) Varsle Svar

23.oktober 1983. Amerikanske marinesoldater på vakt la
merke til en medtatt libanesisk lastebil på veg mot basen.
De ble ikke mistenksomme.
Det var bare en person i bilen, og han satt og smilte.

Da han nærmet seg porten, gav han gass, manøvrerte forbi
sperrene og med bunn gass kjørte han rett inn i den fem-
etasjes bygningen.
I et øredøvende brak eksploderte et tonn eksplosiver.
Bygningen raste og 241 marinesoldater omkom, de fleste
av dem sov.
Få minutter senere ble en selvmordsbombe sendt inn i den
franske fallskjermsbasen. 58 soldater døde.

Angrepene sjokkerte en verden som allerede var slått av
redsel over grusomheter i Libanon.
Mest forskrekket var soldatene som hadde hatt vakttjeneste.
"Fyren satt og smilte" - dette kom med i offisiell rapport
om hendelsen.

"En sitter vel ikke og smiler når han vet at han skal dø.
Gjør han vel?"
Selv om vaktsoldaten hadde holdt vakt med uladd gevær --
offiserene ønsket ikke ulykker - kjente han seg syk og
skyldig enda han hadde vært uten mulighet til å stoppe
angrepet.

/

Hussein Musawi, leder for en shia-muslimsk gruppe .. satt
med en halvsirkel skjeggete og intense menn omkring seg,
alle yngre enn han .. forklarte meg rolig hvorfor Beirut-
angrepene var gjennomført. "Det er meget enkelt: Vi er i
krig med amerikanerne, som er fiender av Allah."

Hvorfor var de fiender av Allah? Det var også enkelt.
Ayatollah Khomeini hadde sagt at de var det. "Mange flere
amerikanere, franskmenn og andre kommer til å dø."
Han var stolt av det som var gjort i Beirut.

Jeg tok opp spørsmålet fra marinesoldaten i Beirut om
hvorfor selvmordsjåføren smilte på veg til den visse død.
"Fordi han også var på veg til det like visse Paradiset,"
forklarte Mussawi. "Da han hadde drept Allahs fiender, ble
han en martyr som Allah elsker. Selvsagt smilte han."

"Ville du selv kjøre en bilbombe og sprenge deg selv med den?"
"Selvsagt," sa Mussawi igjen, og mente det øyensynlig.
"Døden i islams hellige krig er den reneste form for offer."

"Hvor lenge mener du at denne hellige krigen kommer til å
vare?" -"Inntil alle islams fiender er overvunnet - på en
eller annen måte. Den hellige bok, Koranen, lover at det skal
skje. Men det kan komme til å ta mange år." (..)

Han gjorde klart for meg at .. disse gruppene er i hellig krig
med visse muslimer, så vel som med kristne og jøder. (...)

Mussawi vendte stadig tilbake til temaet om den åndelige makt
som styrer islam, han snakket med sterke følelser, men uten å
heve stemmen eller gjøre retoriske utfall, som arabere har en
tendens til.. Desto sterkere inntrykk, desto mer skremmende
var hans veloverveide svar.
Han snakket om Ayatollah Khomeini med stor hengivenhet og
respekt. "Den store Ayatollahen har vist verden hva folkemasser
kan utføre når de blir sterkt motivert av en åndelig kraft."

.."Nå da Jihad, den hellige krigen er i gang, kan ingenting
stoppe den, ingenting."
Ofrene som har overlevd denne krigen, kjenner den uforsonlige
voldsbruken -- enten de er blitt krøplinger i eksplosjoner,
holdt som gisler under flykapringer, eller torturert som Allahs
fiender.

( 1989 -- fulltekst hos nb.no )

Godt sagt! (3) Varsle Svar

om en kvinne gjør sitt beste for å skjule sin femininitet,
så vil han akte og ære henne likevel. Det skal nemlig en
mann gjøre -- dessuten er hun feminin innerst inne.
Hun ble nemlig skapt slik.

Arthur Bergs manns-ideal og hans kvinne-ideal hører den
gamle kulturen til.
Og det er en gåte for ham at vår moderne kultur så lettvint
og tankeløst forkaster disse verdiene.
Når vi har tapt denne kulturarven er vi for alvor et
lutfattig folk.
De som taper mest er kvinnene. De ser ikke idag hva de er
i ferd med å miste. En dag vil de oppdage det.
Det er bare spørsmål om hvor mye ugagn det må skje i
samfunn og kulturliv før de ser det, og igjen ønsker seg
respekt og rang som kvinner, ikke som etterligninger av menn.
(..)

Debatten de siste par tiårene [fra 68'er tida] har gitt
Arthur Berg rikelig anledning til å konkretisere ..
stikkord her er likestillingslov og likestillingsombud.
Begge deler har vært offer for hans penn. Og om han ofte
har falt for fristelsen til å polemisere med ironi og humor,
vil han nok forsvare det med at temaene har vært så
latterlige at det ikke var til å unngå.
Men den underliggende kultur- og ideologi-kampen har vært
alvorlig nok.

Tryggheim Folkehøgskole på Jæren annonserte i juli 1979
etter "kristen kjøkkenjente". Annonsen var i samsvar med
skolens praksis fra alle år tidligere. Men denne gangen
ble det bråk: Annonsen var ulovlig. Det var brudd på
Arbeidsmiljøloven å søke etter en kristen kjøkken-
jente. Ifølge likestillingsloven var det like forbudt å
søke etter kristen kjøkken jente , det skulle være åpent
for begge kjønn. Skolen hadde begått en dobbelt synd ved
sin lille annonse.
Som svar gjorde skolen det klart at de gjerne så at flest
mulig av de ansatte bodde på internatskolen, og at denne
kjøkkenhjelp skulle bo i et internat med bare jenter.
Altså burde kjøkkenhjelpen være av samme kjønn.
Likstillingsombudet godtok ikke den forklaringen.

Arthur Berg slo fast at styremaktene har gjort klokere ting
enn å opprette likestillingsombudet. Hvis innehaveren av
embetet skulle overgå styremaktene slik i mangel på klokskap,
lå det an til at embetet kunne bli en fare for tanke-, tale-
og trykkefriheten, samt for moralsans og kulturnivå.

-Man skal heretter visstnok fremdeles ha rett til å kalle
en spade for en spade. Men å kalle en jente for en jente,
det er noe annet.
Skjer det i en annonse, er det ulovlig.
-Foreløpig er det ikke forbudt å være mann eller kvinne.
Bare man avskaffer kjønnsbetegnelser. (..)
I samme lederartikkel gjorde Arthur Berg det klart også
uten ironi at likstillingsombudet nå var i ferd med å fremme
en slett moral, en naturstridig kultur og et fordummende
kjønnsløst språk > .

-Mot dette protesterer vi på vegne av alle kjønn. Og hadde
det ikke vært anakronistisk, skulle vi ønsket oss et mandig
neveslag i bordet mot slike angrep på den frie tanken i et
folkestyrt land. (..)
Dette er
"åndskampens fårlege semantiske folkedåring i vår tid".

Den nye ideologien har fått oss til å skifte språk, uten at
det er tenkt skikkelig igjennom hva det er vi gjør.
Det er farlig,
for den som får kommandoen over språket vårt, kan også
manipulere med vår tanke. (...)

Men ifølge Arthur Berg er det kjønnsløsheten i språket som
virkelig er kjønnsdiskriminerende. For dersom en skulle
drive upassende diskriminering når en sier "lærerinne" eller
"sykepleierske", da må det komme av at en nedvurderer en
person nettopp ved å la det skinne igjennom at vedkommende
er en hun-person.

Ideologien .. kommer også til uttrykk i den moten som vil
kle kvinner og menn mest mulig likt: Det er om å gjøre å
skjule og bagatellisere ulikheten.
Slikt gjør bare en kultur som ikke lenger har aksept for
Skaperen som skapte mennesket til mann og kvinne.

"Med dette oppmodar vi alle som ikkje er misnøgde med Vår
Herre fordi han skapte mennesket som to ulike kjøn, til å
la språk og tanke lyda skaparordningi og ikkje lyde den nye
mot-ideologien
som no krev makt over tanken og mentaliteten vår."

/

Det begynte så smått med at vi ble lært opp til å le av
en gammeldags familie-idyll: "Mor syr. Far leser."

Men denne humoren har utviklet seg til en farlig gift
som angriper selve familie-institusjonen. (..)

og til de som brenner med spørsmålet: Vasker han opp noen
gang? - kan vi svare: Ja.

( Fulltekst hos nb.no -- 1987 )

(ekstra!) Newfreespeak iverksatt : >
"et fordummende kjønnsløst språk"

..Prohibit gender specific pronouns and be more inclusive by using
gender “neutral” pronouns such as ze, hir, zir, xe, xem and xyr,
rather than he, she, him or her

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Denne uka har jeg lest Mors historie an Mona Levin, fortsetter med litt av samme tema da jeg nå har begynt på Tilbake til Lemberg av Philippe Sands. Den er veldig interessant. Ellers er det så fantastisk med 16 plussgrader og strålende vær her på øya, at det bli noen gåturer også.
God lesehelg til alle.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Visting nærmer seg pensjonsalderen, og det virker som det begynner å bli på tide.
Synes boka bærer preg av litt manglende engasjement hos Horst. Her var alt helt på det jevne, ikke særlig spennende. Virker som han prøvde å fornye seg litt, plutselig var sønnen med igjen, men kunn som barnevakt. Forøvrig alt for mye om ungen, som overhodet ikke hadde noen relevans til handlingen.
En ny politimann ble bragt inn, ante det kunne blitt tilløp til noe spennende, men det ble bare halveis, og sluknet fort.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I will not cease from mental fight
"But This is plague." out right

"Is not this: great
Babylon, that I built..
by might of rayowl power ?

bray tell us, brother Bleak :
when last

didst thou en-act
infinite holding in thy hand
diminute speck of land
we call our Earth, or tell us

Hast thou an arm like God? or canst
with a voice like him?
thou thunder.
_

At this most finite time
my reason did return to me
off vanity o vanity

Now I Nebuchadn praise, extol
the King of heaven, all whose works
are truth,
and his ways judgment:
and those
that walk in pride

is able to abase.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Araberne er ulykkelige. Vi føler avmakt og har ikke tro på oss sjøl eller på framtida. Arabere ser bare bakover, på gullalderen da profeten og hans etterkommere levde. Folk lager fantasibilder om den ærefulle fortida. De drømmer seg tilbake istedenfor å se framover. Vi har ingen utvikling, ingen demokratier, bare ineffektive og urettferdige stater uten rettsvern, dårlig helsevesen, dårlige skoler, korrupte politifolk og elendig infrastruktur. For ikke å snakke om det daglige kaoset. Det finnes for eksempel ikke trafikkregler eller kølappsystemer, bare bråk og spetakkel.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Women had been property. Their chastity had always belonged to a man, until abortion and contraception put control of women's sexuality in the women's hands.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Noe av det arabere frykter mest, er misunnelse. Misunnelse kan skape store ulykker, sykdommer, ja til og med død. Det var mange som misunte mamma fordi hun hadde det flotteste huset, de dyreste klærne og de vakreste barna. Derfor brukte de svart magi på mamma, og derfor ble Aisha så syk at hun nesten døde. Men vi hadde også engler som passa på oss. Iraks diktator Saddam Hussein gikk til krig mot Iran, og de slapp bomber over byen vår. Araberne sier om persere at de hilser på deg med et stort smil før de stikker kniven i deg, og smiler like hjertelig dagen etter.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

"Hvordan skal du bli kvitt smartmåleren?" - direktevideo CHAT

premiere i aften, annonsert her >

"Tusener får helseplager der trådløse smartmålere (AMS) innføres.
Rettssaker er på gang i mange land.
I Norge har flere tusen fått fritak, men må til gjengjeld betale
saftige gebyrer."

-straalebilde-

noen relaterte lenker til orientering, sjekk kompasset:

" Pasienten bør ta RoundUp-tilskudd! "   ( ..hva er det? )

" The guidelines are inadequate to protect humans "

Hvorfor så grillstekende 'grenseverdier' ?

5G - dødsstøt for folkehelsa

teknologiutvikler advarer sterkt >

-Emeter-


Fulldekket hele døgnet, du kan ikke slå av:   5G og Smart-målere
Mikrobølger er jo kurant Våpen-teknologi !

Godt sagt! (0) Varsle Svar

BBC fra mørke fangehull-KINA :

webreportasje >

"vi" fant en søt liten dragebaby å adoptere?
Hvis 'vi' er vestlige investeringsmakter, rundt 1970-tallet
fikk alt folket beskjed om at heretter var det Kina 'vi'
skulle handle med.

Adoptivdragen 'vi' tok inn i husvarmen fortsatte som Mono-
diktatur og vokste til rekordsettende ensretterstat,
med sterk interesse for å bygge fangeleir-nettverk

så her viser BBC noe av det Kina brukte sparepengene til.

(en kan skrolle forbi saktekino i Dabancheng)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ny thriller fra Øystein Wiik. Spennende og velskrevet. Som vanlig litt springende i begynnelsen både når det gjelder tid, steder og personer, men Wiik nøster det hele sammen på en elegant måte.
Den eneste innvendingen er at det blir litt for fantasifullt,og derved urealistisk. Tom har vel også utviklet seg til å bli litt vel mye supermann, noe som heller ikke øker realismen, men en spennende eventyrfortelling er det.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I det er du kanskje hypotetisk enig med Jonathan Swift:

at det er en realpolitisk mulig situasjon en må vurdere
risikoen av, at sogar et flertall av et folk kan vippe over
grensen til alminnelig galskap ?

Skal være bl.a. belyst av en J.Kromm her> ,
"Frenzy--the most flagrant and political form of madness" --
"the madness of warrior-heroes, kings, scolds, and the possessed"

og som historieanalytisk begrep skal det også dekke inn
"abusive power and belligerence out of control" ev. grunnet i
politiske konflikter rundt undertrykkelse / siviloppstand og sterk
rolleinnlevelse på gateplan.

Grensepsykiatrisk kunne en vel også vurdere en depressivt preget
rådløshet eller angstbiting ved diktatur eller sivil ustabilitet,
slik de bedre dystopi-forfattere kan male ut, kanskje etter ennå
levende modeller -- enda utslagene lenge kan være mindre ekstreme
enn terrorfylte gater.
Sånt kan skje at "les demons sont dans la rue", Krystallnatt,
Maos herjende horder og hele holokaustikk-kaos inntreffer utenom
den nøkterne overveielse og utmåling av politiske virkegrep
vingegrep?
Vi betrakter faglig realitet her, ifølge Swift og Koht ?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Anniken RøilAliceInsaneBård StøreHeidiKirsten LundMathildeRonnyKjell F TislevollIngunn SHarald KOleMarit HåverstadFriskusenIreneleserJørgen NHilde H HelsethTor-Arne JensenElin Katrine NilssenHeidi LWenche VargasJakob SæthreMorten MüllerFarfalleToveElisabeth SveeAstrid Terese Bjorland SkjeggerudAkima MontgomeryLars MæhlumNinaBjørg L.DemeterVidar RingstrømBenedikteSvein Erik Francke-EnersenSiljeØystein Espeseth-AndresenJakob Lund KlausenTorill RevheimOddvarGritaoline