Klikk på en bok for å legge inn et sitat.

Viser 11 til 16 av 16 sitater

Når vi angriper islamismen, forsvarer vi til gjengjeld muslimer som likeverdige borgere, som først og fremst er franskmenn, altså borgere i en republikk bygget på verdslige prinsipper og på likhet for loven. Mange mener at hvis man kritiserer religionen, angriper man samtidig de troende, men det er ikke tilfellet. Angrep på islamismen er ikke noe angrep på de troende. Islamismen stiller politiske krav, så den er noe mer enn bare religion.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Det handler ikke bare om at noen karikaturtegnere er blitt angrepet og drept, selv om det også handler om det. Det er ytringsfriheten som en demokratisk verdi som blir angrepet. Den omfatter også retten til blasfemi, retten til å karikere. Hvis man etablerer en forbindelse mellom dem som fastholder denne verdien og retten i et demokratisk samfunn, og dem som krever den avskaffet og er rede til å drepe for å få sin vilje, så undergraver man forestillingen om ytringsfriheten som en universell menneskerett.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

De nevnte eksemplene viser at det i den globale landsbyen pågår en kamp om ytringsfrihetens grenser på tvers av kontinenter og regioner. Påvirkningen er gjensidig, og den blir forsterket av vår digitale teknologi. Det er ikke godt å si hvordan det ender, men det bør iallfall ikke være sinte folkemengder og terrorister som skal bestemme ytringsfrihetens grenser. Det gjelder både kravene om nye lover som kriminaliserer hån mot religiøse følelser og symboler, spesielt den stilltiende internaliseringen av grensene som intimidering, trusler og vold medfører, men som ingen kan se med det blotte øye og som mange nekter å vedkjenne seg.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Charlie Hebdo var nødt til å fortsette sin "hån, spott og latterliggjøring" av islam helt til den ble like banal som en tilsvarende hån av katolisismen. Bak denne uttalelsen lå en forestilling om at en av religionskritikkens funksjoner er å holde religiøse ideer og institusjoner i sjakk, slik at de ikke kan opphøyes til en ukrenkelig status og brukes til å skaffe seg makt eller utøve sosial kontroll. De skal rives ned fra sin pidestall hver gang det blir sagt eller gjort tåpelige ting med religionen som referanse.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

I debatten om Muhammed-tegningene og islam inntraff det en forskyvning av rollene i den demokratiske orden som de færreste problematiserte. Regjeringer i den frie verden oppfordret i mange tilfeller borgerne til å gi avkall på sine rettigheter av hensyn til voldsparate individer og grupper hjemme og i utlandet. I debatten ble det ofte hevdet at ytringsfrihet ikke er det samme som ytringsplikt, og at bare fordi man har rett til å si noe, bør man ikke nødvendigvis si det. Meningen var visst at man bør vokte seg for å fremsette unødig krenkende ytringer, særlig mot minoriteter som er så svake at de kan true folk til taushet eller drepe dem dersom man ytrer seg altfor krenkende. Utsagnet er et innholdsløst retorisk grep, for det angir ingen retningslinjer for når det gir mening å ytre seg, og når det er bedre å holde munn.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

For meg handler debatten om frihetens fundament; om forholdet mellom toleranse og frihet, mellom frihet og likhet, ord og handling, individ og fellesskap, makten og de maktesløse, mindretall og flertall. Mellom friheten som en rettighet og friheten som et instrument som kan underlegges andre hensyn.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Sist sett

Kirsten LundPiippokattaTor Arne DahlLailaSigrid Blytt TøsdalAgathe MolvikReadninggirl30alpakkaRisRosOgKlagingTheaTorill RevheimEivind  VaksvikBjørg Marit TinholtNina M. Haugan FinnsonLilleviStine SevilhaugAnniken RøilRoger MartinsenTine VictoriaAnn EkerhovdNinaNorahTove Obrestad Wøieningar hJørgen NBokToreTor-Arne JensenPirelliLise MuntheMarenLeseaaseRavnG LMarit HåverstadKjell F TislevollIngeborgMorten BolstadChristinaGrete AastorpThomas Kihlman