Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Hovedidéen med coaching er å hjelpe folk til å fjerne hindringer slik at de kan nå sine mål. Hindringene sitter ofte i folks hoder. I tennis kan motstanden i eget hode være sterkere enn motstanderen på den andre siden av banen. Kjernen i effektiv coaching handler om en form for tankekontroll eller kognitiv ledelse (Gallwey, 2000).
Metoden i coaching innebærer å stille spørsmål som: Hvor er du? Hva vil du? Hvordan skal du komme dit? Ansvaret i voaching er todelt. Coachien har ansvaret for å formulere mål og realisere mål. Coachen har ansvaret for å utvikle en metode, der coachien både blir utfordret og støttet. Coach og coachie har et felles ansvar for å utvikle en god relasjon seg imellom.
En kognitiv tilnærming antar at tankene styrer følelsene. Greier man å kontrollere tankene, kan man også kontrollere følelsene. I positiv psykologi antar vi at det ikke er et enten-eller, men en vekselvirkning. Om det er tankene eller følelsene som styrer, er situasjonsbestemt. Et hovedspørsmål blir derfor: Når styrer følelsene tankene, og når styrer tankene følelsene?
Mennesker er urimelige, ufornuftige, selvsentrerte.
Elsk dem likevel.
Hvis du gjør det bra, vil andre anklage deg for å være selvisk og å ha skjulte motiver.
Gjør det bra likevel.
Hvis du har suksess, vil du få falske venner og sanne fiender.
Prøv å lykkes likevel.
Det gode du gjør i dag, vil være glemt i morgen.
Gjør det likevel.
Ærlighet og oppriktighet gjør deg sårbar.
Vær ærlig og oppriktig likevel.
Det du bruker år på å bygge, kan bli ødelagt over natten.
Bygg likevel.
Mennesket trenger hjelp, men de kan angripe deg hvis du hjelper dem.
Hjelp dem likevel.
Gi verden det beste du har, og du vil få tennene sparket ut.
Gi det beste du har likevel.
Karl Manninger
Det er gjerne syv ferdigheter som coachen bør være dyktig i:
Utvikle tillit, åpenhet og trygghet, samt skape en utmerket relasjon til den som blir coachet.
Stille relevante spørsmål og lytte aktivt.
Bruke intuisjon og også lytte etter det som ikke blir sagt.
Antyde handlingsalternativer. Ikke gi råd.
Oppfordre til handling og etterspørre resultater. Støtte og utfordre til positive mestringsopplevelser.
Gi konstruktive tilbakemeldinger, og la individet lære av egne erfaringer.
Gi anerkjennelse og bidra til å utvikle selvtillit.
Klargjøre at coachien er ansvarlig for sin egen utvikling og realisering av egne mål.
At man, naar det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv i en indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en anden. For i sandhet at kunne hjælpe en anden, maa jeg forstaa mer end ham, men dog først og fremmest forstaa det han fortaar. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min merforstaaelse ham slet ikke.
Søren Kirkegaard
Å utvikle tenkemåten innebærer kognitiv ledelse, med andre ord å styre tankene sine. Vi handler ikke ut fra hvordan en situasjon objektivt er, men hvordan vi tolker situasjonen. Vi trenger mentale kart og kognitive modeller som kan hjelpe oss til å forstå virkeligheten. Kognitiv ledelse medfører å utvikle en "suksessmodell" som kan legge grunnlaget for vellykket handling i den situasjonen man er i. Suksessmodellen i vår betydning sier noe om hvordan ting henger sammen og hva man bør gjøre for å lykkes.
En definisjon av coaching:
Gjennom handlingsorientert dialog, utfordre og støtte et individ eller et team til å utvikle sin tenke-, være- og læremåte, samt sine gode følelser, for å nå viktige personlige mål og/eller organisasjonsmessige mål.
Hvert individ har store ressurser i form av "skjulte" talenter, men greier ikke alltid å utvikle sitt potensial alene. Personen kan ha gode intensjoner om å endre seg, men har ofte ikke tilstrekkelige ferdigheter til å mestre det. Mange mennesker går derfor gjennom livet uten å identifisere, utvikle og bruke sitt potensial. De lever ikke det meningsfulle livet de kunne leve.
Det er flere årsaker til at coaching er blitt populært. Skal individet leve et rikt liv og nå resultater, trenger det hjelp fra andre. Skal individet utvikle sitt potensial og realisere sine mål, både faglig og personlig, trenger det ofte en hjelper til å utfordre og støtte, i en konstruktiv læreprosess. En sentral oppgave er å gi personen gode mestringsopplevelser, slik at han ønsker å utvikle seg videre. Coaching er en hjelperrolle som tilbyr tre former for bidrag:
(a) en modell av hva som er selve innholdet ved utvikling av mennesker;
(b) en metode for å gjennomføre prosessen og
(c) en presisering av hvem som har ansvaret for å lykkes.
I 1872 ble følgende "suksessmodell for samarbeid", kalt arbeidsreglement, slått opp på kontoret der de ansatte jobbet:
1. Gudsfrygt, Renlighet og Paalidelighet er nødvendig i Arbejdet.
2. Personalets Arbejdstid er nu reduceret til fra kl. 0600 Morgen til kl. 0600 Aften med Undtagelse af Søndage, hvor det forudsættes at man beskæftiger sig med gudfrygtige sysler. Bøn vil blive læst af vor øverste Chef hver Morgen ved Kontorets Begyndelse.
3. Når det er nødvendig, kræves det at Personalet arbejder udover ovennævnte Arbejdstid.
4. Det er forbudt at snakke i Arbejdstiden. Der gjøres oppmerksom paa at en Ansats Ærbarhed, Properhed og Ansvarsfølelse vil blive draget i Tvil dersom han ryger Cigarer, drikker Alkohol, spiller Billiard eller deltager i politiske Møder.
5. Personalet har Mulighed for at indtage Forfriskninger mellom kl. 1130 og kl. 1200. Arbejdet maa imidlertid ikke afbrydes. Kunder, Ledelsen og Pressen maa behandles høfligst og med Respekt.
6. De ansatte maa holde sig friske. Lønudbetalinger standses øjeblikkelig i Tilfælde af Sygdom. Det anbefales saaledes at hver Ansat foretager Opsparing for at sikre mot Sygdomsfravære og for at forebygge Alderdommen, saaledes at de ikke bliver en Byrde for Samfundet.
7. Det understreges at Arbejdsreglementet betyder en væsentlig Forbedring af de Ansattes Arbejdsforhold. Det ventes derfor af de Ansatte en tilsvarende Forbedring i udført Arbejdsmængde.