Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Det er en menneskerett å leve i trygghet og frihet fra vold, voldtekt og overgrep. Men, som sexolog Thore Langfeldt uttrykker det: "Det er også en menneskerett å slippe å vokse opp under forutsetninger og livsbetingelser som kan gjøre en til en voldtektsmann".
Når man avviser manns ansvar for voldtektsproblemet og hevder at kvinner ikke tar nok ansvar for å unngå å bli voldtatt, sender man et signal om at kvinners frihet ikke er like viktig som ens egen.
Når "mørke menn" er overrepresentert på overfallsvoldtektsstatistikken, er vi da ikke nødt til å spørre oss om det er noe eget ved hans kultur, kvinnesyn og livssituasjon som nører oppunderden aggressiviteten ?. Jo, det er vi.
I valgkampens hete kjemper politikerne om definisjonsmakten på en mengde samfunsspørsmål som de håper sanker stemmer: Integrasjon, bekjempelse av kriminalitet, likestilling. I årevis har voldtekt blitt brukt som ideologisk og politisk plattform, aller tydeligst hos Fremskrittspartiet. Under en tv duell få uker før stortingsvalget i 2009, gikk partileder Siv Jensen ut med følgende melding: " Det vi ser i Oslo er en flom av kriminelle asylsøkere som selger dop og voldtar jenter uten grunn." ..UTEN GRUNN?. Mener Frp lederen at det fins gode grunner til å voldta??
Etter vår vurdering håndterer ikke det norske rettssystemet godt nok de voldtektene som det forekommer flest av - de som foregår bak lukkede dører, der offeret og overgriperen kjenner hverandre. Det er ikke ofrene, men systemet, som har et troverdighetsproblem.
Førsteinntrykkenes veier er uransakelige.
Det foregår ting bak rettssalenes lukkede dører som den norske offentligheten stort sett er uvitende om. Ofrene får endevendt sine alkohol og sexvaner og utsettes for konservativ og kvinnefiendtlig moralisering.
Vår tids likestillingsparadoks er at det er tilnærmet straffrihet for voldtekt i Norge, selv om landet har en relativt velfungerende retsstat og sterke frihetsverdier.
Fortielse, bagatellisering og ufarliggjøring av voldtekt er en alvorlig sak. Det er både et uttrykk for mangel på likestilling og et hinder for å oppnå den.
Den eneste måten vi kan forstå voldtekt fullt ut, er ved å sprenge forståelsene av mannlig og kvinnelig seksualitet. Seksualiteten er ikke entydig; enten hundre prosent biologisk styrt, eller hundre prosent kulturelt formet. Skal vi virkelig forstå hva voldtekt er, trengs det er differensiert voldtektsbegrep. Vi må nærme oss en forståelse av at ulike ofre har ulike erfaringer og fortolkninger - at ulike dynamikker er i spill i det øyeblikket et annet menneske har sex med en person mot hans eller hennes vilje. Får vi grep om disse dynamikkene kan vi både hindre nye overgrep og sørge for at sex får det lekne, morsomme og deilige innholdet det skal ha.