Navet som knakk

av (forfatter).

Pax 2010 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (1 terningkast.)

7 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Sverre Hoems eksemplar av Navet som knakk

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Fagprosa INA

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka tar for seg NAV-reformen ser her på forløp og konsekvenser av denne.

Omtale fra forlaget

NAV er søylen i den norske velferdsstaten. I dag er det åpenbart at NAV er i dyp og vedvarende krise! NAV-reformen ble gjennomført med stadig blinkende blålys, uten at noen tok fatt i de grunnleggende utfordringene. Resultatet er fatalt: De ansatte i NAV har ikke lenger mulighet for å gjøre jobben sin på en ordentlig måte, restansene er skyhøye, klagene er stadig flere, henvendelsene er stadig vanskeligere å få tid til å besvare og sykefraværet i NAV er høyere enn mange andre steder. Viktigst av alt: Reformen har på ingen måte nådd sin målsetning: å gjøre det enklere for brukerne. I denne boken ser forfatteren reformen fra flere vinkler og viser, hva og hvorfor det gikk så galt og hvem som bør stilles til ansvar for å gjennomføre en reform som gjør livet uendelig mye vanskeligere for dem som trengte den mest

Bokdetaljer

Forlag Pax

Utgivelsesår 2010

Format Innbundet

ISBN13 9788253033570

EAN 9788253033570

Språk Bokmål

Sider 183

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 0 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

"Vi gir mennesker muligheter," er NAVs visjon. Altfor mange mennesker har opplevd at NAV tar fra dem mulighetene.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Domenet nav.no betalte etaten 4,37 millioner kroner for, til et arkitektfirma som het NAV a/s.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Tor Saglie: "Blant annet er vi ikke flinke nok til å følge opp brukerne når vi lover det. Vi sender også brukerne rundt i systemet, uten at vi står for en helhetlig tilnærming."

Det paradoksale er at NAV skulle være svaret på dette da Stortinget for fem år siden [2005] vedtok reformen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Befolkningens tillit til Nav er på et bunnivå. NAV har brukt opp tabbekvoten. Prisen for dette kan bli velferdsstatens fall. Det ville være besynderlig om en regjering ledet av Jens Stoltenberg, skulle få det ettermæle at det var de som avrundet den lange perioden med en solid norsk velferdsstat.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Velferdsstaten ligger nær den ideologiske kjernen i Arbeiderpartiet. Allikevel har statsminister Stoltenberg nærmest vært fraværende i stormkastene. Stoltenberg burde stilt på broen med fast grep om skipsrattet og holdt stø kurs. Det er grenser for hvor fraværende en statsminister fra Arbeiderpartiet kan være i debatten om velferdsstatens fremtid.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Arbeidsløse fikk ikke utbetalt dagpengene våren 2009. I Oslo var syv av ti uten dagpenger - NAV klarte ikke å holde behandlingsfristene de selv hadde satt. Flere ansatte anbefalte de rammede å låne penger i banken eller å gå til sosialkontoret. Fagorganisasjonen NITO tilbød korttidslån til sine medlemmer som var blitt arbeidsløse. LO som eier 10% av aksjene i Sparebank 1, tilbød arbeidsløse å låne penger i bankene. (Side 89-90)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Riksrevisjonens meget kraftige rapport får ingen dramatiske følger for persongalleriet som har båret ansvaret for NAV-reformen, enda et regnskap på nærmere 300 milliarder ikke kan anbefales, og hovedmålene ikke er nådd.

Statsråd Bjurstrøms uforbeholdne ros til Tor Saglie må tolkes som en bekreftelse på at den hovedkursen NAV har valgt, vil stadfestes under hennes ledelse. Dette gir grunn til sterk bekymring. (Side 142-3)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

For Tor Saglie var formålet med opprettelsen av spesial- og produksjonsenhetene klart: "Opprettelsen av spesialenhetene skjer ene og alene for å styrke førstelinjen i deres møte med brukerne." Rådmann Einar Gustad var uenig: "Ingen - selv ikke Tor Saglie - klarer å få økt brukerfokus ved å trekke tjenestene bort fra brukerne."

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Tor Saglie i bladet Velferd høsten 2005: "Den mest krevende jobben på lokalkontorene får koordinatorene, som skal kjenne hele det brede spekteret av tilbud, lover og regler. Jeg er litt fascinert av en slik rolle. Jeg liker å sammenligne den med allmennpraktikeren i helsevesenet." - Da Saglie ble konfrontert med dette i 2009, benektet han at han eller andre i ledelsen hadde kjørt frem generalist-modellen på NAV-kontorene. Saglie henviser også til håndboken Veileder for NAV-kontorene for å distansere seg fra dette.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Et av målene ved NAV-reformen var en mer effektiv velferdsforvaltning. Aftenposten desember 2009: "NAV sparer penger på å kaste." I løpet av fire år hadde de fem største hjelpemiddelsentralene kastet hjelpemidler for 1,5 MILLIARD KRONER. Reparasjon av hjelpemidler måtte sentralene dekke av sitt eget driftsbudsjett. Nyinnkjøp ble derimot dekket av stønadsbudsjettet, som ikke hadde noen øvre grense.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Alkymisten" av Paulo Coelho
Alle bokanbefalinger for dette verket