Navet som knakk

av (forfatter).

Pax 2010 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (1 terningkast.)

7 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka tar for seg NAV-reformen ser her på forløp og konsekvenser av denne.

Omtale fra forlaget

NAV er søylen i den norske velferdsstaten. I dag er det åpenbart at NAV er i dyp og vedvarende krise! NAV-reformen ble gjennomført med stadig blinkende blålys, uten at noen tok fatt i de grunnleggende utfordringene. Resultatet er fatalt: De ansatte i NAV har ikke lenger mulighet for å gjøre jobben sin på en ordentlig måte, restansene er skyhøye, klagene er stadig flere, henvendelsene er stadig vanskeligere å få tid til å besvare og sykefraværet i NAV er høyere enn mange andre steder. Viktigst av alt: Reformen har på ingen måte nådd sin målsetning: å gjøre det enklere for brukerne. I denne boken ser forfatteren reformen fra flere vinkler og viser, hva og hvorfor det gikk så galt og hvem som bør stilles til ansvar for å gjennomføre en reform som gjør livet uendelig mye vanskeligere for dem som trengte den mest

Bokdetaljer

Forlag Pax

Utgivelsesår 2010

Format Innbundet

ISBN13 9788253033570

EAN 9788253033570

Språk Bokmål

Sider 183

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 0 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

"Vi gir mennesker muligheter," er NAVs visjon. Altfor mange mennesker har opplevd at NAV tar fra dem mulighetene.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Domenet nav.no betalte etaten 4,37 millioner kroner for, til et arkitektfirma som het NAV a/s.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Svein Oppegaard fra NHO: "Det er viktig at man arbeider med tilbakeføring av sykmeldte - det er kjernen i hele arbeidslinjen - både dialogmøte 1 - som holdes på bedriften - mellom bedrift og arbeidstaker, og dialogmøte 2, som er møtet med NAV. Vi vet at 70% ikke har et slikt dialogmøte 2. Vi vet også at når det gjelder de 30% som har dialogmøte, fungerer dette utmerket og er det viktigste tiltaket for å få folk tilbake i arbeid. Det at det i så mange tilfeller ikke blir gjennomført dialogmøte 2, er en stor og betydelig svakhet."

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Tor Saglie i bladet Velferd høsten 2005: "Den mest krevende jobben på lokalkontorene får koordinatorene, som skal kjenne hele det brede spekteret av tilbud, lover og regler. Jeg er litt fascinert av en slik rolle. Jeg liker å sammenligne den med allmennpraktikeren i helsevesenet." - Da Saglie ble konfrontert med dette i 2009, benektet han at han eller andre i ledelsen hadde kjørt frem generalist-modellen på NAV-kontorene. Saglie henviser også til håndboken Veileder for NAV-kontorene for å distansere seg fra dette.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Et av målene ved NAV-reformen var en mer effektiv velferdsforvaltning. Aftenposten desember 2009: "NAV sparer penger på å kaste." I løpet av fire år hadde de fem største hjelpemiddelsentralene kastet hjelpemidler for 1,5 MILLIARD KRONER. Reparasjon av hjelpemidler måtte sentralene dekke av sitt eget driftsbudsjett. Nyinnkjøp ble derimot dekket av stønadsbudsjettet, som ikke hadde noen øvre grense.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Alkymisten" av Paulo Coelho
Alle bokanbefalinger for dette verket