2010
Ingen favoritt
Ingen omtale
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Mickey Sabbaths sexfiksering synes så overveldende at det preger store deler av denne lange romanen på 450 sider. Akkurat det overrasker ikke en tidligere Roth-leser som meg. På sett og vis er hovedpersonen en selverklært drittsekk som jeg likevel får nok sympati for til å følge helt til boka slutter. Det skyldes at Roth skriver forrykende godt i en «stream-of-conciousness»-stil der selv små hendelser utløser en strøm av minner og refleksjoner. Han skifter gjerne stil underveis og sørger for nok av overraskende vendinger.
Den aldrende Roth er nylig blitt kritisert for et mangelfullt kvinnesyn, men kvinneportrettene i denne boka er etter min mening varierte, nyanserte og empatiske. I relasjon til dem framstår hovedpersonen Sabbath selv mer som en karikatur.
He felt as overcome and nonsensical as Emma Bovary out riding with Rodolphe. In the masterpieces they're always killing themselves when they commit adultery. He wanted to kill himself when he couldn't.
Sabbath heard a chuckle from the crowd, somebody saying something funny at a funeral. It always happens. The small man who'd just arrived must be the rabbi. He was holding a book. Immediately he was offered shelter beneath an umbrella. Another chuckle. Hard to tell what that meant about the person who died. Nothing probably. It was just that the living were living and couldn't help it.
Funnet på Slate.com. With the publication this month of Today Will Be Different, Maria Semple’s follow-up to Where’d You Go, Bernadette, we got to wondering: What’s the funniest book by a living writer? Well, who better to ask than Maria Semple? The Seattle-based novelist told us her three favorite funny books, so then we asked those three authors. Then we kept asking. Our daisy chain of hilarity includes recommendations from more than 30 writers, including David Sedaris, Junot Díaz, Elif Batuman, Paul Beatty, Miranda July, Chris Kraus, and Don Novello. It’s not only an intellectual map of the state of modern humor writing, but a handy guide to scores of books that will make you LLOL.