Libra

Penguin 1998 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Penguin

Utgivelsesår 1998

Format Paperback

Glimrende, faktabasert roman om Lee H. Oswalds vei fra oppveksten til drapet på president Kennedy 1963. Samtidig følger vi også historien om en gruppe tidligere, nå desillusjonerte CIA-agenter. Etter det mislykte forsøket på å styrte Fidel Castro ved invasjonen i Grisebukta 1961, ser de for seg en rekke aksjoner for å vekke Amerikas interesse for en ny intervensjon på Cuba. Ett av disse er et fingert attentat på presidenten. I hvilken grad hadde disse folkene kjennskap til og kontakt med Oswald?

Samtidig kan boka ses på som et slags motsvar til alle spekulasjonene og mytene om Kennedy-drapet. Flere år seinere sitter en CIA-historiker begravd i så mange detaljer om hendelsen at han aldri kommer i gang med skrivearbeidet sitt. Med andre ord, det er bare gjennom en fiksjonalisert versjon som fyller de mange hullene og uoverensstemmelsene i faktastrømmen at vi kan nærme oss en forståelig versjon av det som hendte i Dallas 1963.

The Agency [dvs. CIA] was the one subject in his life that never could be exhausted. Central Intelligence. Beryl saw it as the best organized church in the Christian world, a mission to collect and store everything that everyone has ever said and then reduce it to a microdot and call it God.

Destiny is larger than facts or events. It is something to believe in outside the ordinary borders of the senses, with God so distant from our lives.

• "I Married a Communist" av Philip Roth
  • "Mao II" av Don DeLillo