Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Martijn van Vliet mister ektefellen Cécile da datteren Lea er bare åtte år. Lea forsøker å overvinne sorgen ved å spille fiolin, og det viser seg at hun har et stort talent. Faren gjør alt for å hjelpe henne, men samtidig vokser avstanden mellom dem.
Omtale fra forlaget
Ny, vakker og tankevekkende roman om en far og hans datter ? av forfatteren bak verdenssuksessen Nattog til Lisboa.
Lea blir morløs som åtteåring, og faren, Martijn, prøver å være både mor og far. En dag de går gjennom en T-banestasjon, hører de en fantastisk kvinnelig felespiller, og Lea blir som besatt. I iveren etter å finne noe hun kan interessere seg for, kjøper faren en fiolin og finner en fiolinlærer. Snart viser det seg at hun har et stort talent. Musikken blir en besettelse for Lea, men også en skjebnesvanger vei som fører bort fra den velmenende faren og ikke til ham.
Lea er en intens roman, en desperat historie fylt av hat og kjærlighet, og en roman som stiller flere spørsmål. Hvor mye vet vi om dem som lever nært innpå oss? Hvor nært kan og skal forholdet mellom foreldre og barn være? Hva er kjærlighet? Hvordan blir vi lykkelige selv? Gjennom å hjelpe andre? Hva bringer kunsten inn i et liv ? og hvordan forandres et liv når kunstnerisk suksess blir et altoverskyggende mål?
«... en nydelig tragisk fortelling om en tafatt fars forsøk på å nå sin ulykkelige datter.» Cathrine Krøger, Dagbladet
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2011
Format Innbundet
ISBN13 9788205404342
EAN 9788205404342
Språk Bokmål
Sider 255
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Emnet for denne boken burde være interessant: to fedre til hver sin datter som snakker om og utforsker sine forhold til døtrene. Likevel, boken engasjerer bare middels. I motsetning til Merciers første bok, Nattog til Lisboa, blir problemstilling, handling og fortellermåte litt for oppstyltet, selv om den tidvis var oppstyltet også i hans første bok. sitat: " et bydende lys fylte den høye himmel, et lys som ikke lot noe annet enn øyeblikket gjelde, verken tanken på fortiden eller fremtiden, .."(side 98.) " På gaten så vi på hverandre et øyeblikk lenger enn tilfeldige bekjente gjør." (side 100), forsåvidt ok, men så.." når jeg tenker på at det var dette øyeblikk som bestemte over alt,.."
Av den snørrete gatelømmelen, den anarkistiske eleven og den durkdrevne sjakkspilleren var det blitt en mann som visste hvor skjørt det sjelelige livet er, og hvor mange nødutveier og illusjoner det trenger for at vi på et vis skal mestre oss selv.