Hjemkomsten

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Peter Debauer vokser opp i Tyskland etter krigen. Hos besteforeldrene finner han en historie uten slutt. Den handler om en tysk krigsfange som ved hjemkomsten oppdager at kona har trodd han var død, og at hun derfor hadde gåtte videre i livet. Som voksen leter han etter forfatteren av boka, for å få slutten på historien. Han kommer da bort i historien om sin egen far, som han alltid har trodd døde under krigen.

En ny roman av forfatteren bak verdenssuksessen Høytleseren ? om en far og en sønn og om hjemløshet.

Peter Debauer vokser opp i Tyskland etter krigen, alene med sin mor. Han tilbringer mye tid hos besteforeldrene. Peter er en lesehest, og hos besteforeldrene begynner han på en historie som ikke har noen slutt. Den handler om en tysk krigsfange som rømmer fra en russisk fangeleir og kjemper seg hjem igjen. Ved hjemkomsten oppdager han at kona hans har trodd at han var død, og at det står en annen mann i døråpningen bak henne ...
Som gutt blir Peter besatt av denne historien og av hvordan det går videre. Som voksen fortsetter han å lete etter forfatteren av boka og slutten på fortellingen, men havner plutselig inn i en helt annen historie, den om hans egen far, som han alltid har trodd døde under krigen.
Da Peter begynner å nøste opp trådene fra fortiden, må han også se på seg selv med nye øyne. Han oppdager at virkelighet og litteratur noen ganger springer ut fra samme rot.
En gripende og samtidig ubehagelig historie om hjemløshet, fedre og sønner.
Dette sier Cathrine Krøger i Dagbladet
"Letingen bringer Peter til en kvinne som gjør at dette også blir en kjærlighetshistorie.....Jeg innrømmer gjerne at jeg er svak for denne type litteratur, spesielt i Sverre Dahls oversettelse. Relativt smale skarpsindige fortellinger, formulert med en blanding av den mellomeuropeisk ironi og skjøre erindringsbilder. Juristen Schlink tar også et høyst originalt dypdykk i rettshistorien, og diskuterer på sitt underfundige vis hvorvidt en nasjon har rett til å drepe."
"Bernhard Schlink verken moraliserer er preker, han beretter. Det er forteller han er. Og han er god, svært god. Han er i det hele tatt vanskelig å legge fra seg."
Olav Egil Aune, Vårt Land

• "Kjærlighet og sommer" av William Trevor
  • "Orkansesongen og stillheten - roman" av Anne-Cathrine Riebnitzsky
  • "Kvinner som kjøper blomster" av Vanessa Montfort
  • "Bokryggpoesi - bli med og redd papirboka!" av Tiger Garté
  • "Skrevet i stjernene - iblant trenger skjebnen en liten dytt i riktig retning" av Minnie Darke