Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Det unge jenter trenger for å bli bevisst og bli fornøyd. Hvorfor synker selvbildet til unge jenter?.Hva handler dagens jag etter perfeksjon egentlig om?.Hvorfor retusjeres modeller til å bli enda.mer «perfekte» enn det.de allerede er?.Hvordan kan rosabloggere få så stor makt? Hvorfor blir jenter framstilt som pornostjerner i reklamer og musikkvideoer? Og hvorfor er resultatet at vi dyrker mer stereotype kjønnsroller i dag.enn på flere tiår?. Dette er noen av spørsmålene Oda Faremo Lindholm prøver å gi svar på i denne hyperaktuelle boka. Hun forteller om hvordan bl.a. magasiner, musikkvideoer, tv-serier og sosiale medier påvirker jenters selvfølelse, og gir dem et redskap for å gjenkjenne påvirkningene de er utsatt for til daglig.. Med dette redskapet, bullshitfilteret, vil det bli lettere å gjennomskue hva som er kunstig, og dermed bli mer fornøyd med seg selv. Martin Gedde Dahl i Natt&Dag gir Oda Faremo Lindholm og boka Ukas High Five. Les mer her Kronikk av forfatteren i NRK Ytring. Les her Intervju i Smug. Les her Sonia Arisland i Barnebokkritikk.no: "[Forfatteren] har.en personlig fortellerstil som oser av engasjement. Ambisjonene er høye, og boka innfrir. ... Leseren er tenåringsjenta som leser rosablogger, søker etter sminketips på YouTube og som har en hverdag med mye medieinnhold. Hun er usikker på utseendet sitt og føler at hun ikke er bra nok. Selv om fortellerstemmen i teksten først og fremst henvender seg til ungdomsjenta som bekymrer seg over om hun er bra nok, så vil jeg påstå at dette er en bok for alle." Les mer . .
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2014
Format Heftet
ISBN13 9788205472815
EAN 9788205472815
Språk Bokmål
Sider 94
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Hver dag går unge jenter fra 8-19 år og tenker på utseende sitt. Det som er så trist, er at det ikke er de som har skapt de tankene i hodet. Det er media. Blader med perfekte modeller. Modellene er som vanlig photoshoppet til de grader, men det er det folk ikke forstår. Så hver gang de ser Heidi Klum i et magasin med lange, tynne ben, store pupper, perfekt munn - tenker de: Hvorfor er jeg ikke som henne? Jeg vil bli som henne, derfor kjøper jeg det produktet hun reklamerer for!
Denne boka lærer deg og bruke bullshitfilteret. Endelig noe vi kvinner kan reise oss opp med.
Dette er boka som hjelper deg å avsløre nokon av dei triksa media-, musikk- og reklamebransjen bruker for å gjere oss usikre på oss sjølve, og på den måten selge meir. Ved å pepre oss med retusjerte glansbilder av vakre modellar får me stadig dårlegare sjølbilde noko me bøter på ved å bruke stadig meir pengar på sminke, hårfjerning, botox og klær. Forfattaren vil med denne boka utstyre oss med ei effektiv motgift - eit bullshitfilter. Ei nyttig, lettlest og tankevekkande bok! Les den!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket