..anfektelser at kirken har vært en maktkirke gjennom sin
allianse med denne verdens herskere gjennom størstedelen av
sin historie. Ved tvang og sverd er store deler av den
såkalte "kristenhet" massedøpt (...)
..skjebnesvangert ... at evangelisering ved Åndens våpen
alene, ble avløst av "kristianisering" ved hjelp av verdens
makt. (...)
alliansen mellom 'Kronen og Alteret' preger en stor del av
kirkehistorien. En allianse som førte til så mye under-
bibelsk kristendom, for ikke å si ubibelsk sådan.
De store folkekirkene har ikke fått realisere sin oppgave,
å være jordens salt og verdens lys.
Jurgen Moltmann har .. pekt på hvordan troen mistet sin
bibelske egenart ved at kirkens kristendom ble den offentlige
religion, til erstatning for de gamle offentlige kulter.
Slik allerede fra keiser Konstantin på 300-tallet.
(Moltmann: 'Theologie der Hoffnung')..
(kirken) ble gjort til en del av samfunnssystemet som skulle
sikre folkenes velferd og moral. Harmonien mellom samfunn
og kirke ble idealet. Dette kunne bare skje på bekostning
av bibelsk tro.
(..) om ikke storkirkene snublet i den fristelse som Herren
måtte avvise ved inngangen til sin Messiastjeneste:
Denne verdens fyrste viste ham alle verdens riker og lovet
at alt dette skulle han få, om han bare ville inngå
allianse.
Verduin drøfter konfliktene mellom hybriden 'Kirke-og-Stat alliansen' som har preget
så mye av historien, overfor utfordrerne - spesielt det troende folk i sin enkelhet -
det legfolkelige vekkelsesmiljø, der man ikke har automatisk og tvungen tilhørighet
gjennom Kongelig folkeregister,
men bare ved personlig avgjørelse og innlevelse - som i apostlenes dager.
Men stadig siden israelittene på Samuels tid krevde å få en konge over seg,
har den registrert-religiøse verden konstruert statsmyndig enhetskirke,
der Statens sverd står klart til å iverksette kongers, keiseres og politiske
myndigheters program for den religiøse sektor -
samt beskjære utfordrende tendenser, [helst i halshøyde.]
Verduin alarmeres av den evig-moderne oppveksten av monolittisk samfunn,
der alle ventes lojalt å slutte seg til den rådende orden, uten hensyn til
avvikende overbevisninger. Samfunnet bør tillate personlig variasjonsbredde,
som forfatteren avleder fra den opprinnelige kristne vekkelses samfunnssyn -
hva rådende makter stadig avviste som skadelig kjettersk trassighet.
Verduin tar opp Jesus' konfrontasjon med det Høye råd, forfølgelsene under det
Konstantinske regime, Calvins Geneve, fram til Roger Williams' problemer med
puritanerne, samt det 'Amerikanske eksperiment' der kongressen skulle ligge
unna å regulere friheten til utøvelse av tro.
[fritt oversatt etter forlagets omslagstekst]
..Charlemagne gave orders that every Saxon who chose to remain
unbaptized was to be put to death...
sometimes whole tribes were made to pass through a shallow stream
and amid the splashing a cleric would pronounce the 'words of
baptism'.
..at least one cleric kept his sanity in the midst of absurdity
and said (..) You may indeed force him into being baptized but
not into believing.
The reader will probably see forced baptism as a piece of
devilish mockery - and it is. But...
when Church and State are considered one, then forced baptism
is altogether reasonable.
The state can tolerate no citizen who refuses to be considered
a member of the state, nor will the church establishment tolerate
such a one if it considers itself coextensive with the state.
In "Christendom", good standing in the state requires good
standing in the church and vice versa. Forced baptism is
therefore.. as reasonable as universal military service or
common taxes.
Moreover, .. 'christening' [babydåp] is in itself a kind of
forced baptism, opening the way into forced baptism in the
life of adults. (..)
following Augustine.. the 4th Lateran Council taught that
"they who have once been brought into the faith are not to be
permitted to turn back from it".. it was an official teaching
that when heretics returned from error, their penitence was
to be accepted, "but not to the point of escaping the death
penalty thereby."
Ingerlise ville ha litt avveksling i en grå hverdag.
Gjennom interesse for UFO'er kom hun i kontakt med vesener
fra verdensrommet - trodde hun.
Det viste seg at det var fiendtlig åndsmakt hun hadde
innlatt seg med.
I dag er hun fri.
(forlagsomtale på omslag)
..the whole party flew to Herakleon (late Candia) in Crete.
A comfortable hotel, but no food supplied. We set out for
dinner .. a terrible tourist resort called "The Glass House"
on the edge of the harbour. We were kept waiting hours for
a very indifferent meal, and the band blared away deafeningly.
Joy finally began flicking bread-pellets at the nearest
musician, and the four of us whiled away the time by writing
alternate lines of the following doggerel:
[Jack ] A pub-crawl through the glittering isles of Greece,
[Joy ] I wish it left my ears a moment's peace!
[June ] If once the crashing Cretans ceased to bore,
[Roger] The drums of England would resist no more.
[Jack ] No more they can resist: For mine are broken!
[Roger] To this Curetes' shields were but a token,
[June ] Our cries in silence still above the noise -
[Joy ] He has been hit by a good shot of Joy's !
[Jack ] What aim! What strength! What purpose and what poise !
(from Roger L Green's diary.. at Sunday 10 April, 1960)
Hvem var han? Var det virkelig djevelen som i tre måneder
hadde hatt meg under sin kontroll? ..Var det han som hadde
skrevet alle de pompøse og besnærende ordene gjennom min hånd?
Jeg hadde likt alt det fine han hadde sagt -... det han som
en tilbeder hadde forespeilt meg. Og jeg hadde lukket øynene
for de tegnene som kunne ha vist meg at han var noe annet enn
han gav seg ut for(...) jeg syntes nok det var litt rart at
dette vesenet, som angivelig skulle være av guddommelig
opprinnelse, oppførte seg slik. Spesielt den småfornærmede
tonen han ofte brukte for at jeg skulle bøye meg under hans
vilje. Men jeg ville tro at det var godt ment, og så var jo
ikke heller Gud en man kunne forhandle med? han fant seg vel
ikke i ulydighet, tenkte jeg. Og skjøv til siden den lille
uroen jeg kjente(...)
Når jeg så tilbake, avtegnet det seg et bilde av en tenkende,
handlende person som fult ut tilsvarte den beskrivelsen
Bibelen gir av den onde. Hans formål var utelukkende å fange,
eie og ødelegge en sjel som i virkeligheten ønsket å tilhøre
Gud. Denne personen hadde lagt en plan for meg. Han hadde
sett hva jeg så intenst ønsket meg. Han kom som forføreren,
som den lysets engel Bibelen omtaler som hans forkledning.
Han tilbød meg alt jeg hadde ønsket meg, men glemte å
fortelle noe om prisen! Mønsteret i planen så jeg tydelig -
etterpå.
Det hele begynte med at en kollega lånte meg et par bøker
om UFO'er.
Etter fire år som lærer i grunnskolen, i en alder av 27 år
følte jeg at den grå rutine begynte å prege hverdagen. (...)
Alle dagene var like. De samme barna, de samme problemene,
de samme fagene, og hjem til en tom leilighet. Var jeg
havnet på feil hylle i livet? Skulle det bare fortsette
slik resten av livet? (...)
Da var det at UFO'ene inntok min verden.
Tragisk, når de bare stirrer sløvt på tragiske tider..
Nei! nå må det ikke være mer snakk! Neshorn eller ikke neshorn,
flyvende tallerkner eller ikke flyvende tallerkner;
her må arbeides.
Firmaet lønner dere ikke for å kaste bort tiden med å konversere
om virkelige eller oppdiktede dyr.
Stillferdig, og likevel vektig historiegranskning som vil sette lys på
en rekke mindre, uavhengige bibeltroende forsamlinger -
fra oldtid til 1930
hvorav de fleste gjennom et par tusen år har vært forfulgt, hatet og
fiendestemplet av verdens diktaturmakter og statsmakt-kirker.
De ville ikke være med på keiserens og verdensmaktenes oppkjøp av
'galileerens' virksomheter, muliggjort etter at oppkjøper regnet at
alle ledere på ur-apostlenes linje skulle være ferdig utryddet.
"Vær ikke redd, du lille hjord! For det er deres Fars gode vilje
å gi dere riket."
"Hvis verden hater dere, skal dere vite at den har hatet meg først."
(Lukas 12.32 , Joh 15.18)
Broadbent reiste gjennom endel ganske isolerte distrikter for å
følge sporene og møte de som ennå hadde bevart dem.
'Pilgrim Church' finnes nå i fulltekst på flere nettsteder, bl.a.
i en lang (500Kb) webside med full original boktekst
... research into some of the experiences of certain churches of God which,
at different times and in various places, have endeavoured in their meetings,
order, and testimony to make the Scriptures their guide
and to act upon them as the Word of God, counting them as sufficient for all their
needs in all their circumstances.
There have always been such churches; the records of most have disappeared,
but what remain are of such volume that only a selection can be given.
...
Each of these churches stands in direct relationship to the Lord,
draws its authority from Him and is responsible to Him (Rev. 2 and 3).
There is no suggestion that one church should control another
or that any organised union of churches should exist,
but an intimate personal fellowship unites them (Acts 15.36).
Hans Kristian Neerskov fortæller, at da han for nogle år siden holdt foredrag
for ca. 100 skoleelever om forholdene i Sovjetunionen under kommunismens tyranni,
måtte han temmelig hurtigt holde inde:
»Jeg blev klar over, at de ikke anede, hvad jeg talte om.
Så spurgte jeg dem, om de vidste, hvad kommunismen var, eller hvad Jerntæppet
var for noget. De anede intet om det.
Ingen havde ulejliget sig med at fortælle dem om den menneskelige katastrofe«.
"Hvis de i et fødselsdagsselskap synger en salme, har de overtrådt loven."
Fordi så mange prester er fratatt retten til å preke, blir endel menigheter
påtvunget prester som ikke er kristne - de opptrer som ulver i fåreklær.
De er angivere som er uttatt av myndighetene til å motarbeide sin egen
menighet. Gjennom politisk press blir slike menn utnevnt til biskoper og
ledende stillinger innen kirken. Slik blir det, gjennom kirkens 'egne'
ledere, innført regler som er utarbeidet av styremaktene for å bekjempe
kirken.
Det er f.eks ikke lovlig å døpe barn og unge under 18 år... de kristne
får ikke samles andre steder enn i kirken. Hvis de i et fødselsdagsselskap
synger en salme eller ber en bønn, har de overtrådt loven.
De får ikke gi barna kristen undervisning. Selv foreldre har ikke lov til
å oppdra sine barn i den kristne tro. I Sovjet er mange foreldre
fratatt sine barn fordi de har påvirket dem i religiøs retning. Barna
blir satt inn på ateistiske barnehjem, de får aldri mer lov å ha kontakt
med foreldrene, selv ikke i ferier og på fridager.
Den nakne apen har gitt ut en bok
som rett på sak er kalt 'Den nakne apen'
og denne nakne apebok er klok;
den har i aperyggen vitenskapen
(som også skapes av den nakne apen).
Her er den lodne, nakne sannhet sett
og man er saklig kommet frem til saken:
at lodden-naken kommer ut på ett,
for er den lodne apen rett og slett
det verste som går rundt og viser baken,
er nemlig apen som er naken, maken!
Nu er det bare en ting som er haken
ved saken: apen skrev at den er naken.
Vel er vi dyrerikets pestilens
og vi har neppe mer respekt å tape,
vel stapper vi oss selv i apegapet,
men hva med apebokens eksistens?
Si, hvordan kan en naken ape skape
'Den nakne apen' - når den selv er ape?
Här läser Tove Jansson sin berättelse
'Vem ska trösta knyttet' är en älskad bilderboksklassiker från 1960
om det ensamma lilla knyttet som möter hemuler och filifjonkor,
men han är för blyg för att ge sig tillkänna.
Men en dag hittar han flaskpost från ett ännu räddare skrutt.
Tove Jansson har berättat att hon fick inspiration att skriva Vem ska trösta knyttet?
när hon fick ett brev av en pojke som var ensam och inte hade vänner.
Han hade undertecknat brevet med Knyttet.
Tove Jansson skrev sin bilderbok med stämningsfulla och starka bilder.
Budskapet i boken står sig ännu:
"Men vem ska trösta knyttet med att säga sanningen:
om du bara springer undan så får du ingen vän."
Og han bød oss å annamme
påskelammet.
Mens hans hender signet bordet,
sa han Ordet.
Men de signet mer enn venner,
disse hender.
Det var fler enn oss han gavnet,
for han favnet
med den elskende geberden
hele verden.
For vår glede som for pinen
drakk han vinen.
Og for greker som for jøde
brøt han brødet.
Det ble da oppstyr i hele byen, folket stimlet sammen.
De grep Paulus og slepte ham utenfor templet.
Og straks ble templets dører lukket.
Mens de nå var i ferd med å ville slå ham ihjel,
gikk det melding opp til den øverste høvedsmannen
for vakten, om at hele Jerusalem var i et røre.(...)
Men i folkemengden ropte noen ett, andre noe annet.
Og da høvedsmannen ikke kunne få skikkelig beskjed
på grunn av oppstyret, bød han at Paulus skulle
føres inn i festningen.(...)
Da sier Paulus til den øverste høvedsmannen:
Er det tillatt å si deg noe?
Men han sa: Kan du gresk?
Du er altså ikke den egypteren som for en tid siden
fikk i stand et opprør og førte de fire tusen
snikmorderne ut i ørkenen?
(fra Apostlenes gjerninger kap.21)
Rudolf Steiner begynte i 1909 å utvikle en lære om to Jesusbarn
som hadde hver sin stamtavle. Begge Jesusbarna hadde foreldre
som het Josef og Maria. Det ene barnet var en inkarnasjon av
Zarathustra som ca. 600 f.Kr stiftet en persisk mysteriereligion.
Det andre barnet ble født uten anlegg for noe jeg, men hadde en
astralkropp fra Buddha som levde ca. 500 år f.Kr. Etter noen år
døde josef i den ene familien og maria i den andre. Begge
familiene var bosatt i Nasaret og de to gjenlevende giftet seg
nå, begge Jesusbarna kom 12 år gamle til templet, hvor
Zarathustra-jeget fra det ene barnet gikk over i Buddha-astral
legemet i det andre. Det første barnet døde, og det andre levde
videre i kontakt med forskjellige åndsmakter. Det besøkte
bl.a. hedenske kultplasser og deltok i esseernes hemmelige
orden. Ved dåpen i Jordan vek så zarathustra-jeget bort, og
først nå kom kristus-jeget ned fra solen....
Som følge av disse teoriene om 'jesus og kristus' benekter
antroposofene at Guds unike sønn kom til Jorden som verdens
frelser og ble født som et virkelig menneskebarn.... Det er
karakteristisk for antroposofiens fremstilling at det aldri
blir noen fullstendig forbindelse mellom kristus og jesus...
Kristus blir.. bare ett av fire legemer i 'kristus jesus',
nemlig jeget.
'Kristus' er ikke den eneste frelseren i antroposofien...
Vi så ovenfor at også Buddha skal ha deltatt ved Jesu fødsel.
Steiner forteller videre at Buddha senere har vært aktiv i
Rosenkors-ordenen og har slått seg ned på Mars.
"Han overførte sin virksomhet til Mars året 1604 og utførte
der en dåd som tilsvarer kristi golgatha-mysterium på
jorden."..
en antroposof beskriver dagens situasjon slik: "Den høyeste
solånden 'Verdens lys' lever nå i jordens indre og leder
derfra jordens og menneskehetens utvikling til det
guddommelig-åndelige målet."
Antroposofien skulle ifølge Steiner fornye kristendommen.
Das-s versteht sich ..
..så du kan formane visse folk til ikke å fare med fremmed lære.
Og ikke gi seg av med eventyr og endeløse ættetavler:
Slikt fører heller til unyttig strid
enn til å tjene Guds plan til frelse; den er for troen.
Men budets endemål er kjærlighet av et rent hjerte
og en god samvittighet og en oppriktig tro.
Noen har forvillet seg bort fra dette mål og har havnet i tomt snakk.
De vil være lovlærere, men forstår verken det de selv sier
eller de spørsmål de uttaler seg så selvsikkert om. -
Men den som ikke vet å styre sitt eget hus,
hvordan kan han da ha omsorg for Guds menighet?
( Paulus’ første brev til Timoteus, fra kap.1)