Klikk på en bok for å skrive en omtale.

Viser 1 til 20 av 86 bokomtaler

Bokomtale

Noe av teksten er hentet fra FriFagbevegelse. Omtalen er veldig lang. Boken tar opp et viktig tema og er aktuell i våre dager uansett normal politisk ståsted.

Boka går fra 1865 fram til 9. april 1940.
Han har utgitt bind 2 - Kampen fortsetter mot rasisme og fascisme 1940 til i dag

For min del blir denne boken + bok 2 innlemmet som supplement til "De harde 30-årene bok-gruppen.",

....
– I boka skriver du blant annet at fascismen i 30-årene sto sterkere i Norge enn vi liker å tro?

– Forholdene lå ikke veldig godt til rette for en norsk fascisme, sier Bals.

– Vi hadde for eksempel ikke vært igjennom en krig, slik Italia og Tyskland hadde. Men det at Nasjonal Samling aldri fikk mer enn drøye to prosent ved et valg, har skygget for hvor populær og tiltrekkende fascismen var på mange, også i Norge. Fascistisk tankegods hadde sterk støtte langt inn i høyborgerlige kretser, i deler av bondestanden og på universitetet og gymnasene på Oslo vest.

Jonas Bals ble først kjent for det brede lag av befolkningen i 2017 da han satt forholdene i byggebransjen og sosial dumping på dagsorden med boka «Hvem skal bygge landet?». Siden har han også skrevet om streik, og rukket å ha en kort periode som rådgiver for «store-Jonas», altså Gahr Støre.

Bals’ nye bok spenner fra 1865 til 1940, i perioden mellom to borgerkriger: den amerikanske og den spanske.

.....
– Det er som om Norge har hukommelsestap mellom hver gang. Sånn: «oi, oi, oi, hvordan kunne dette skje??» Men det er altså sånn at noen av massemorderne som har gått rundt og drept i fascismens navn, ikke bare har ett norsk navn, men to skravert inn på våpnene sine. Det er jo bare flaks og sivilt mot som gjorde at det ikke gikk veldig mange liv tapt under Pride i fjor, og ved moskeen i Bærum.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bokomtale

Henry James (1843-1916), den mest produktive av amerikanske forfattere, “forfatterens forfatter,” en mann som så ut til å ha observert livet mer enn å ha levd i det, har gitt en av bærebjelkene til biograf Leon Edels karriere. Ved siden av å redigere fire bind av James’-brev, publiserte Prof. Edel fem bind, “The Life of Henry James,” mellom 1958 og 1972 som han fikk fortjente priser og ros for. Den nåværende nye boken er en kondensering av disse fem bindene, av Catharine Carver.

Selv om denne forkortelsen lider av et visst tap i grasiøs stil som den mer rolige originalen demonstrerte, er den fortsatt en relevant biografi og er sannsynligvis nok til å tilfredsstille de fleste lesere som er interessert i James’ liv.

Produkter av en eksentrisk komfortabelt velstående New York-familie, James-barna ble utdannet på en høyst uvanlig måte, nå i Amerika, nå i England eller Frankrike eller Sveits eller Tyskland. Det er denne rotløsheten, denne mangelen på et senter eller tydelig rettet utdanning, foreslår Edel, det står både for Henry James’ evne til å bevege seg rundt i verden og dens språk med letthet og hans manglende evne til å danne en varig, lidenskapelig forbindelse med noen, mann eller kvinne.

James, i sitt lange liv, syntes å ha kjent alle i den litterære verden-Emerson, Kipling, Turgenev, Zola, Arnold, Oscar Wilde, rundt hvem han følte seg ukomfortabel, Henry Adams, Ford Madox Ford og så videre. Han nøt raskt berømmelse (om ikke formue), spesielt i England, var mye ettertraktet av vertinner (spesielt eldre), og passet lett inn i flere sosiale lag i samfunnet, til tross for at han var amerikaner, og registrerte det meste av det han så og opplevde i historiene hans eller hans omfangsrike brev.

Det er Edels eget forord til det nåværende bindet man finner noe av rang. Edel hevder, av respekt for overlevende medlemmer av James-familien, å ha tilslørt eller ignorert visse seksuelle elementer i James’-karakteren i den forrige lange studien, og hevder nå at tidene har endret seg og derfor kaster den nye boken lys over “. . . hans homoerotiske komponent, hans forvandlede lidenskaper, hans latente prudery . . ”

Med andre ord, grunnen til “Henry James: A Life,” er visstnok for å legge til en viss grad av prurience til James’ bevoktet privatliv. Denne åpenbaringen oppnår ikke boken - sannsynligvis fordi James faktisk sublimerte vanlig seksuell lidenskap til kunst og dermed overlistet sine biografer. Mer til poenget, å utstede den nye forkortelsen og forsøke å friste leserne med løfter om seksuelle avsløringer bærer om det en ubehagelig lukt.

Selv om James var i stand til å skrive “kjærlighetsbrev, ” av et slag, til menn, var alt som tydet på begjær fraværende, begravd under skredet av prosaen hans. James var også i stand til å nyte selskap med flinke unge menn som så på ham som mesteren, og manglet sjelden kafésamfunn og entusiastisk prat. Men så langt som denne boken går, forblir den seksuelle kroppen begravet.

Men bortsett fra denne ene reservasjonen, “Henry James: A Life” forblir nådig, sjenerøs og sunn.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bokomtale

Denne studien viser at vanskelighetene med James' stil avslører det som den sentrale strategien i kunsten hans, og gir språket i seg selv en intens tematisk rolle i romanene hans. Lenge før poststrukturalismen hadde fokusert på ustabiliteten og leken som ligger i ord, hadde James sluttet seg til språket i sitt eget spill, og i sin stil oppfunnet et system av relasjoner for å orkestrere og inneholde dets beredskap.

Romanene hans mimer hans egen kamp med uttrykk, karakterene hans er hans dobler i deres forsøk på å forhandle plott i forbindelse med beslutninger om utplassering og referanse av ord. Ved å gjøre språket sitt til poenget og moralen i alt, må James også møte feilen i denne strategien.

Romanene hans er dypt desentrert av dette forsøket på inneslutning, denne dødsdømte søken etter sannhet og inkludering. Ved å bruke moderne teori dekker denne analysen av James 'stil mye som har forblitt uutforsket i mønstrene, syntaksen og kunstneriske formålene til hans litterære språk. Inkludert er en liste over forkortelser og en liste over verkene sitert av forfatteren.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bokomtale / Amazon

De tre romanene i dette Library of America-bindet fra Henry James sin mellomperiode utforsker noen historiske og sosiale dilemmaer som tilhører like mye vår tid som hans egen.

Prinsesse Casamassima ble utgitt i 1886, et år som så opptøyer av arbeidsledige i London. Det er en politisk roman der anarkister og terrorister konspirerer innenfor en fin de siècle-verden av overflod og glamour. Handlingen spenner fra palasser til slumområder, fra London til Paris til Venezia og tilbake igjen. Romanens helt, Hyacinth Robinson, er revet mellom sin lojalitet til revolusjonære saker - som han er i ferd med å begå en voldshandling for som kan koste ham livet - og hans smak for den kunstneriske siden av aristokratisk kultur, delvis representert av den vakre, velstående, medfølende og likevel villedende prinsesse av tittelen. Muligens for å redde Hyacinth, blir hun romantisk involvert med sin medkonspirator Paul Muniment, en kalkulerende politisk operativ, idealistisk og forrædersk etter tur. Attentatplaner, seksuelle svik, drap, selvmord og det voldsomme spillet av motstridende lojaliteter, alle disse bringer i spill en intrikat overflod av ledsagende skikkelser, som den rake kaptein Sholto og den tiltalende, men troløse Millicent Henning.

The Reverberator (1888) er en tegneserieroman i raskt tempo oppkalt etter en avis som imøtekommer den amerikanske offentlighetens appetitt på “samfunnsnyhetene i hvert kvartal på kloden.” Francie Dosson, den frisinnede datteren til en velstående Boston-familie, gir uskyldig sladder til George Flack, en “ung kommersiell amerikansk” som skriver for avisen. Hans publiserte rapport setter hennes forlovelse med Gaston Probert i fare, hvis familie er rasende over utlufting av deres hemmeligheter. James skildrer kollisjonen av lett sjokkert Old World anstendighet og selvsikker New World naivitet med velvillig hengivenhet og livlig glede.

The Tragic Muse (1890) utforsker med en aktuell realisme som vanligvis ikke finnes i James konfliktene mellom kunst og politikk, samfunn og det bohemske livet. Det gjørs med blendende glimt av parisisk teater og London-estetikk, som artikulert av den flamboyante og idealistiske Gabriel Nash. I midten er fire ypperlig tegnede karakterer. Den fascinerende Miriam Rooth er en skuespillerinne med overveldende egoistisk vitalitet og dedikasjon til kunsten sin. Frieren hennes, diplomaten Peter Sherringham, er lidenskapelig opptatt av hennes teatralske talent selv mens han ber henne om å ofre det for karrieren. Nick Dormer står overfor en lignende knipe i forlovelsen med den rike Julia Dallow, som vil at han skal gi avkall på maleriet sitt for å utnytte formuen hennes i jakten på karrieren i parlamentet. Romanen er full av vittig prat og levende dramatiske scener, og inkluderer et stort utvalg karakterer som den imponerende politiske matriarken Lady Dormer. Kanskje mer enn noen av romanene hans, vitner det om James sin anerkjennelse av kostnadene ved enhver dedikasjon, som hans egen, til kreativ prestasjon.

LIBRARY OF AMERICA er en uavhengig ideell kulturorganisasjon grunnlagt i 1979 for å bevare USAs litterære arv ved å publisere, og holde permanent på trykk, USAs beste og mest betydningsfulle forfatterskap. Library of America-serien inkluderer mer enn 300 bind til dags dato, autoritative utgaver som er gjennomsnittlig 1000 sider lange, har bokomslag, sydde bindinger og båndmarkører, og er trykt på førsteklasses syrefritt papir som vil vare i århundrer.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bokomtale / Amazon

Den sanne historien om hvite europeiske slaver i Alger, Tunis og Marokko fra det syttende århundre

Sommeren 1716 ble en kornisk hyttegutt ved navn Thomas Pellow og femtien av kameratene hans tatt til fange til sjøs av Barbary-korsarene. Fangefangerne deres - Ali Hakem og hans nettverk av islamske slavehandlere - hadde erklært krig mot hele kristenheten. Frankrike, Spania, England og Italia hadde vært utsatt for en rekke ødeleggende angrep. Tusenvis av europeere var blitt revet fra hjemmene sine og ført i lenker til de store slavemarkedene Alger, Tunis og Salé i Marokko.

Pellow og skipskameratene hans ble kjøpt av den tyranniske sultanen av Marokko, Moulay Ismail, som bygde et keiserlig palass av en slik skala og storhet at det ville overgå alle andre bygninger i verden, et palass bygget utelukkende av kristent slavearbeid.

Ressurssterk, spenstig og rask tenkning ble Pellow valgt ut av Moulay Ismail for spesialbehandling, og var en av de heldige få som overlevde for å fortelle historien sin.

En ekstraordinær og sjokkerende historie, hentet fra upubliserte brev og manuskripter skrevet av slaver og av padres og ambassadører sendt for å frigjøre dem, avslører White Gold et urovekkende og lenge glemt kapittel i historien.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Endelig har fått tak i Kunsten eller livet? hva Marcel Proust kan lære oss om tvetydigheten i alt som er av Karin Gundersen (27 August 1944 – 4 June 2024). Det finnes e-bok å få kjøpt, men jeg liker å holde boken i mine hender og legg inn bokmerke når jeg tar pauser.

Lenge virket som boka ikke var oppdrive, men plutselig fikk jeg napp og nå er den i posten. Liker å lese bøker som dette som gir innsikt i forfatteren "Marcel Proust" på sin måte og vi får samtidig innføring om forfatterens bøker (kommer under huden). Har flere "sakprosa" om forfatteren(ere) som gir gir forskjellig vinklinger.

Forlagets bokomtale:
Det er først når han har gitt opp alt håp at svaret på kunstens gåte åpenbarer seg for ham: En stor forfatter oppfinner ingenting, han har allerede alt inne i seg; boken bare ligger der og venter på å bli ”oversatt”. En virtuell skrift kan spores gjennom hele den bortkastete tiden, dvs. livet, og det er leserens oppgave å tyde og gjenkjenne denne skriften i lag på lag av bilder, gjenskinn, speilinger og skygger, og tvers gjennom alle kunst- og kunnskapsområdene (musikk, billedkunst, arkitektur, arkeologi, geologi, ornitologi, kjøkkenkunst osv.) som Prousts roman er laget av.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Skapt for ære av Jawad Raja
Forlagets bokomtale:
«Jeg var alltid på vakt når pappa var til stede. Jeg prøvde å gjøre meg så usynlig som mulig, så han kanskje ville glemme at jeg var der, la være å si navnet mitt, be meg komme bort til ham, eller kommandere meg ned i kjelleren».

Da han var 15 år, rømte Jawad Raja til barnevernet. De neste årene bruker han på å løsrive seg fra familiens æreskultur, finne ut hvem han er, hvem han kan bli – og veien fram til forsoning.

Han er sønn av Abida Raja & Raja Mohammad Fayyaz (far, pågrepet av politiet i dag).

**VGs bokomtale:
*Jawad Raja (29) forteller om en brutal oppvekst, og om å være redd for sin far alltid.
Jawad Rajas familie er behørig kjent. Han er sønn av Abida Raja, som utkom med boken
«Frihetens øyeblikk» i 2022, en sterk historie om hennes løsrivelse.
Jawads onkel er Abid Raja, som utga bestselgeren «Min skyld. En historie om frigjøring» i 2021, og tanten er Nadia Ansar, som utga boken «Min skam» i 2023.

Så her er æreskultur, patriarkalsk kultur, vold og streng kontroll brettet ut i alle retninger.*

Aftenpostens bokomtale:
Pappaen til Jawad Raja skal ha slått ham og ville bestemme hvem han skulle gifte seg med. Da valgte Jawad Ingrid.
«Jeg var rundt fem år da pappa begynte å forberede kroppen min på å ta imot straff», skriver Jawad Raja i den nye boken «Skapt for ære».

Nettavisens bokomtale:
.......
Æreskulturens ødeleggende kraft
Æreskultur handler om mer enn strenge sosiale normer. Det handler om et system der familiens ære ses som et kollektivt gode, og der individets handlinger enten styrker eller svekker denne æren. Resultatet er ofte streng kontroll, særlig over kvinner, som frykter konsekvensene av å bryte normene.

Dette er en kultur som straffer dem som ønsker å leve frie, selvstendige liv, og som fremmer undertrykkelse gjennom trusler om vold, sosial utestengelse og ydmykelse.

Jawad Raja forteller i sin bok om hvordan han som barn ble utsatt for oppdragelsesvold, blant annet ved bruk av den torturlignende «murga-stillingen», som var ment å bryte ham ned både fysisk og mentalt. Flere unge har delt lignende historier med meg, og det er påfallende hvordan så mange fortsatt bagatelliserer alvorligheten i denne volden.

Æreskulturen er ikke bare destruktiv – den fratar unge mennesker muligheten til å utvikle seg fritt og i tråd med sine egne ønsker og drømmer. Vi kan ikke lenger ignorere dette som et «privat anliggende». Det er en samfunnsutfordring som angår oss alle.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Leste nettopp et intervjue på NrKs nyheter som var interessant.

*«Jævelungen» ble reddet av rektor: – Følte jeg var en verdiløs taper
Frederik Svindland (38) ble utvist fra ungdomsskolen for 25 år siden. Det reddet livet hans.*

Han har tidligere utgitt:
Dyrenes lykke – roman (Cappelen Damm, 2023)
Når verden plutselig forklarer seg for meg, og andre leseropplevelser – antologi (Cappelen Damm, 2019)
Engelsk tåke – roman (Cappelen Damm, 2018)
Pelargonia – roman (Cappelen Damm, 2016)

Bakgrunn og forfatterskap:
Svindland har fransk-sveitsisk bakgrunn, er oppvokst i Porsgrunn, og bor i Oslo. Minnene og erfaringene fra oppveksten i Porsgrunn har vært utgangspunktet for hans to første romaner, og han uttalte i 2018 at han arbeidet med en tredje bok fra det samme universet. Han er utdannet ved Forfatterstudiet på Høgskolen i Bø i Telemark

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Bokomtale - Amazon :

Caesar's Column ble publisert i 1890 og er en beretning om en reise til New York City i 1988 av en besøkende fra den sveitsiske kolonien Uganda. Den store metropolen blender med sin futuristiske teknologi, men dens prangende rikdom og luksus maskerer den brutale undertrykkelsen av arbeiderklassene av deres rike sjefer. Arbeiderne, hjulpet av internasjonale terrorister, iscenesetter et voldelig opprør og fortelleren flykter fra den ødelagte byen med luftskip for å grunnlegge en jordbruksutopi i Afrika.

Drevet av forargelse over sosiale forhold, var Caesar's Column den første store dystopiske romanen på engelsk. Forfatteren, Ignatius Donnelly, var datidens mest kjente og kontroversielle, amerikanske populistiske politiker, og boken hans ble en stor bestselger og ble ofte sammenlignet med slike utopiske verk som Edward Bellamys Looking Backward (1888) og William Morris's News from Nowhere (1890).

Wikipedia - Ignatius L. Donnelly (November 3, 1831 – January 1, 1901)

Artikler :
Brave New Worlds before Huxley and Orwell
Warnings from the past Caesars Colum & Nineteen-Eighty Four

Godt sagt! (1) Varsle Svar

En King for vår tid
Kom over Nrks bokanmeldelse av boken - King. Et liv. av Jonathan Eig

En legende fra 1960s som jeg kommer til å kjøpe ved første anledning.
Fakta:

  • Født 15. januar 1929 i Atlanta i Georgia
  • Ordinert som baptistpastor i 1948. I 1955 tok han doktorgrad i teologi ved Boston University.
  • Var president for borgerrettsgruppen Montgomery Improvement Association (1955–60) og president for den kristne borgerrettsgruppen Southern Christian Leadership Conference (fra 1957).
  • Tildelt Nobels fredspris i 1964 for sitt arbeid for svartes rettigheter.
  • Martin Luther King jr. ble skutt og drept i Memphis i Tennessee og etterlot seg kone og
    fire barn.
  • Tredje mandag i januar er offentlig helligdag i USA til minne om King.

Det er noen år siden han ble drept - 1968. Husker det fremdeles som 15 åring - tenkte : Har USA gått av hengslene / galne ? Like etterpå ble Robert Kennedy drept også. Som ungdom synes jeg det var helt hårreisende det som skjedde i USA. Det ble snakkis på skolen. Dette skjedde fordi han var svart - stod opp for borgerretter & menneskeretter for alle, uansett hudfarge.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Dette leste jeg for noen måneder siden i Haugesund Avis - intervjue med :
Jan Ivar Hauge Bringedal

Norsk fantasylitteratur
I skyggen av Yggdrasil: Jakten på Odins øye

Jan Ivar Hauge Bringedal sier han har hatt kontakt med forlag, og fått gode tilbakemeldinger, men at utgivelsen blir gjort selvstendig.

– Markedet for norsk fantasylitteratur er lite, dermed er det mer risiko å satse, forklarer Bringedal.

Han forteller at fantasysjangeren leses mest på engelsk, selv i Norge. Mot slutten av året vil boken også være tilgjengelig på engelsk.

Jakten på Odins øye skal bli tilgjengelig på nett hos de fleste norske bokforhandlere. Bringedal bruker tjenesten Books on Demand til trykkingen.

– På den måten ender jeg ikke opp med 1000 usolgte bøker i kjelleren. Via nettsiden deres kan jeg bestille bøker i takt med salg gjort hos bokforhandlerne, forteller forfatteren.
Oppfølger på vei

Bringedal har ingen planer om å legge pennen på hylla med det første.
Han ser for seg at dette kan bli starten på en bokserie

Forlagets bokomtale:
I Skyggen av Yggdrasil følger en Erik og Isabell, to unge historikere, som får mer enn de forhandlet om under en utgravning på Avaldsnes. De oppdager en mystisk monolitt som transporterer dem til en ukjent verden, hvor legender viser seg å være sannheter.

På deres reise, oppdager Erik og Isabell uforklarlige sannheter om seg selv og hemmeligheter som har vært skjult. De må navigere gjennom farlige territorier, møte legendariske skapninger og forstå sin plass i en eldgamle profeti.

Mens de utforsker denne nye virkeligheten, innser de at en mørk kraft er ute etter dem, en ondskap som truer med å ødelegge både deres verden og den mytiske verden de har blitt en del av. Med tiden som deres største fiende, må Erik og Isabell bruke all sin kunnskap, mot og nyoppdagede krefter for å redde seg selv og den verden de kjenner fra undergang.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Historie
Beckett skrev Proust sommeren 1930, som svar på en kommisjon utløst av Thomas MacGreevy, Charles Prentice og Richard Aldington, under oppholdet på École normale i Paris. I slutten av september leverte han den til Charles Prentice hos Chatto & Windus. Boken solgte 2600 eksemplarer innen 1937, og de resterende 400 eksemplarene ble stående i 1941. I ettertid avfeide Beckett det som å ha blitt skrevet i "billig prangende filosofisk sjargong".

Tolkning
Essayet tjener dobbel plikt som forfatterens estetiske og epistemologiske manifest, og proklamerer på vegne av dets tilsynelatende emne: "Vi kan ikke vite og vi kan ikke bli kjent". I tett og hentydende språk krediterer Beckett sine nåværende påvirkninger, spesielt Schopenhauer og Calderón, og forutsier hans fremtidige opptatthet, og leser dem inn i prosaen til Marcel Proust:

Minnelovene er underlagt de mer generelle vanelovene. Habit er et kompromiss som utføres mellom individet og dets miljø, eller mellom individet og dets egne organiske eksentrisiteter, garantien for en kjedelig ukrenkelighet, lynlederen av hans eksistens Habit er ballast som lenker hunden til oppkastet hans. Pust er vane Livet er vane Eller snarere er livet en rekke vaner, siden individet er en rekke individer; verden er en projeksjon av individets bevissthet (en objektivering av individets vilje, vil Schopenhauer si), pakten må kontinuerlig fornyes, brevet om sikker oppførsel oppdateres. Skapelsen av verden fant ikke sted en gang for alle tid, men finner sted hver dag. Habit er da den generelle betegnelsen for de utallige traktatene som er inngått mellom de utallige subjektene som utgjør individet og deres utallige korrelative objekter. Overgangsperiodene som skiller påfølgende tilpasninger (fordi gravarkene ikke kan tjene som svøping) -klær) representerer de farlige sonene i individets liv, farlige, prekære, smertefulle mystisk og fruktbar, når kjedsomheten ved å leve et øyeblikk erstattes av lidelsen ved å være (på dette tidspunktet, og med et tungt hjerte og for tilfredsstillelse eller misnøye til gideanere, semi og integral, blir jeg inspirert til å innrømme en kort parentes til alle de analogivorous, som er i stand til å tolke 'Live dangerously', den seirende hikken i vakuum, som nasjonalsangen til det sanne egoet som er forvist i vane. Gideerne tar til orde for en vane med å leve og ser etter et epitet. En useriøs bastardfrase En automatisk tilpasning av den menneskelige organismen til forholdene for dens eksistens har like liten moralsk betydning som å kaste en innflytelse når mai er eller er ikke ute; og formaningen om å dyrke en vane like lite fornuftig som en formaning om å dyrke en coryza)

Beckett fortsetter med å peke på sitt moralske fokus på de grunnleggende dilemmaene ved menneskelig eksistens, og fraskriver seg ethvert engasjement i sosiale spørsmål:

Her er Proust som alltid helt løsrevet fra alle moralske hensyn. Det er ingen rett og galt i Proust eller i hans verden (bortsett fra muligens i de passasjene som omhandler krigen, når han for et rom slutter å være kunstner og hever stemmen med plebs, mob, rabble, canaille). Tragedie er ikke opptatt av menneskelig rettferdighet. Tragedie er uttalelsen om en soning, men ikke den elendige soningen av et kodifisert brudd på en lokal ordning, organisert av knepene for dårene. Den tragiske figuren representerer soningen av arvesynden, av den opprinnelige og evige synden til ham og all hans 'soci malorum', synden ved å ha blitt født.

"Vel, forbrytelsen
Det er fra mennesket å være født".

Det siste sitatet er fra Pedro Calderón de la Barcas Life is a Dream, og "soci malorum" er et sitat fra Arthur Schopenhauers Studies in Pessimism:

Faktisk er overbevisningen om at verden og mennesket er noe som bedre ikke hadde vært, av et slag for å fylle oss med overbærenhet mot hverandre. Nei, fra dette synspunktet kan vi godt anse den riktige tiltaleformen for å være, ikke Monsieur, Sir, mein Herr, men min medlidende, Soci malorum, compagnon de miseres!

I alle sine påfølgende skrifter fortsatte Beckett å støtte denne hamartiologiske konklusjonen; sammenlign "Den eneste synden er synden ved å bli født", fra et intervju fra 1969.

Proust, Wikipedia

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Bokomtale (hentet fra nettet for ingen omtale fins her på Bokelskere)

Ivo Andric (1892-1975) fikk som første jugoslav Nobelprisen i litteratur. Den foreliggende bok, Ex Ponto, som var det verket han først slo gjennom med i sitt hjemland, har en helt annen karakter enn romanene som gjorde ham verdenskjent. Andric skrev dette verket da han satt fengslet og internert i tre år for å ha deltatt i jugoslavenes kamp for frigjøring fra Østerrike-Ungarn. Ex Ponto er et slags dikt i prosa. Andric gir her korte, avsluttede samtaler med sin sjel, med dype tanker om menneskelivet, om filosofiske og etiske spørsmål og om sin egen skjebne.

Ex Ponto (I):
Have you ever had everything taken from you - and what can't be taken from a man?
When I die, feel free to write down that I squinted at the last moment.

Life is such that a person often has to be ashamed of what is most beautiful in him and to hide it from the world, even from those who are closest to him. (Ivo Andrić)

You will be ashamed as long as you live. You will always have opportunities for that. The world will give you enough of it, but even when it doesn't, you will try to find it yourself.

You will stumble but not fall; and if it happens - an exceptional case - that you fall, you will not hurt yourself, but as soon as you get up, you will continue your journey calmly and cheerfully. You are different from everything around you, everything threatens you, everything endangers you, but nothing bad can happen to you irreparably, because from the beginning there lives in you a hidden and indestructible spark of life's joy that is more powerful than everything that surrounds you.

You will only suffer for the whole century, until the last day, because of the unnatural position in the world into which you have been thrown.

So it can be said that through all the twists and turns of a long life, you are assured of two things: long suffering and sure victory.

It is a hope, a vague and hopeless hope, which torments us more than it comforts and strengthens us, and which never leaves us.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Bokomtaler:

Fant denne på nettet og kjøpte den sporens. Det å finne bokomtale av boken var ikke lett. Denne boken er på 768 sider, så mye er tatt med. Iom at denne boken er lagt til av meg så er den ikke søkbar, går under skjulte bøker. Det andre jeg tenkte på - om andre var interessert i boken også.

Presenterer den definitive Proust-biografien, som beskriver den urolige forfatterens barndomsforhold, forhold til kvinner og menn og en fantastisk litterær karriere.

''Ingen biografi har noen gang før kastet så mye lys over et mesterverk.

'' Raymond Mortimer. '' George Painter har gjort arbeidet sitt så bra at det er vanskelig å snakke i moderate termer om hans dyktighet og diskrete vidd.

'' Anthony Powell. '' Strålende og vitenskapelig. . . George Painters største triumf er i hans skildring av sted og mennesker, hans åpenbaring av råstoffet i romanen.

'' Angus Wilson. Med A LA RECHERCHE DU TEMPS PERDU oppnådde Marcel Proust en perfekt gjengivelse av livet i kunsten, av fortiden skapt gjennom hukommelsen. Det er både et portrett av kunstneren og en oppdagelse av estetikken som portrettet er malt etter, og det skulle ha en sentral innflytelse på litteraturen fra det tjuende århundre. George Painters arbeid har på en briljant måte fanget livet til den store forfatteren i en TOUR DE FORCE av vitenskapelig forskning og litterært håndverk.

Wikipedia

PS! Fant boken hos Norli, 1996 utgave, Forlag: SD Books, 816 sider (min er 1983 utgave, men jeg har ikke mottatt den enda)

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Leste på 'Nrk nyheter', da jeg kom over en rykende fersk anmeldelse om Ole Paus. Ikke viste jeg at der er en bok om ham, av ham. Den ble raskt satt på min ønskeliste. "Rørende om en rastløs sjel. Ole Paus kom aldri i mål med å skrive om livet sitt. Men som han lever mellom permene!"

Ole Paus var full av motsetninger. Han var en borgerlig anarkist, tvileren som gjorde salmer til hits, refseren som aldri sparket nedover. Før han døde, begynte han på en selvbiografi. Han skrev for å samle trådene, og skapte poesi ut av levd liv.

Ole Paus ble 76 år gammel. Dette er manuset han skrev mot slutten av livet, selvbiografien som han, på typisk Paus-vis, ga tittelen For en mann:

«Alt som ligger bak meg, er tilfeldige bilder og brokker. Jeg har ingen sammenheng i opplevelsene mine eller i livet mitt, men et sted begynte det. En gang var alt ugjort. Det er på tide å samle sammen brikkene og forsøke å få lagt dette fordømte puslespillet en gang for å se hvordan det ferdige bildet ser ut.»

Musikkjournalist Asbjørn Bakke har skrevet etterordet i boka, som er like langt som selvbiografien.

'Ole Paus' anmeldelse på NrK

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Rytterarmeen av Isaak Babel ble med meg hjem. Da jeg la den inn her i dag - var det ingen bokomtale - terningkast 1 > hva! Da var det straks en tur til forlaget. Tok også med bokomtaler fra andre for å få et nyansert bilde av boken.

Med forord av Erika Fatland.
Ljutyj er ukrainsk jøde med borgerlig bakgrunn. Sommeren 1920 er han krigskorrespondent blant kosakker på sovjetisk side i krigen mot Polen. Han beveger seg gjennom krigens landskap - i det som nå er Vest-Ukraina - som i en drøm, eller snarere et mareritt: Ljutyj deler seng med lik, hører en stupfull kosakk spille på et kirkeorgel, ser ryttere kjempe mot brølende fly og passerer plyndrede landsbyer. Hendelsene i "Rytterarmeen" har historisk forankring, samtidig peker de bakover og fremover: på krig som aldri tar slutt, makt som aldri kan vinnes. For hvordan kan menneskelighet og forstand opprettholdes når vold og brutalitet blir betingelsen for alt?

De ekspressive og kraftfulle fortellingene i "Rytterarmeen" springer ut fra Isaak Babels egne erfaringer som korrespondent ved fronten i 1920. Boken har blitt kalt novellesamling, episodisk roman, barokkroman og moderne epos. Uansett sjanger hører den til den sovjetiske epokens største litterære klassikere. Våren 2023 utkommer den i ny norsk oversettelse.

TOM EGIL HVERVEN, KLASSEKAMPEN
"Babels fortellinger fra fronten i 1920, «Rytterarmeen», virker enda sterkere i lys av vår tids front i Ukraina … «Rytterarmeen» er en litterær, definerende fortelling om krigens redsler … Fortellingenes særskilte kvalitet ligger kanskje nettopp i presist å vise fram kaoset ved fronten – og gjøre det mulig å reflektere over den etterfølgende forvirringens konsekvenser … en uovertruffen skildring av krig – sett fra både kosakkenes, polakkenes og jødenes perspektiver"

IVAR DALE, VÅRT LAND
"Selv om få nordmenn er kjent med konflikten som danner bokas bakteppe, etterlater den sterke inntrykk fra en kaotisk tid i europeisk historie. … Babel er kjent nettopp for sine kompakte, presise formuleringer og evnen til å skape fargerike, levende verdener med færrest mulig ord … Babels tilsynelatende enkle fortellinger er samtidig en form for poesi ... Vi skylder Isaak Babel å lese det han rakk å skrive"

ODDMUND HAGEN, DAG OG TID
"Isaak Babel skildrar ein nær gløymd krig i Ukraina for 103 år sidan … Språket i desse novellene er både poetisk med flotte naturskildringar og nyansert bildebruk kring skumring og nattlys, nært og sanseleg, samtidig som det også er direkte, folkeleg og usentimentalt i skildringa av fattigdom, plyndring, stank, råskap, valdtekter, vilkårlege avrettingar og hjelpelause menneske, ofte jødar, som er ramma av krigen»"

INGUNN ØKLAND, AFTENPOSTEN
"Denne korrespondenten skildret krigsforbrytelser begått av både høy og lav på begge sider, som voldtekter, tortur og likvidering av krigsfanger. Underlig nok er «Rytterarmeen» likevel lystbetont lesning. De harde partiene står side om side med vakre, burleske og følsomme skildringer. Glimt av galgenhumor trenger gjennom mørk materie …. «Rytterarmeen» setter dagens krigshandlinger i perspektiv og gir samtidig en unik leseropplevelse"

JON ROGNLIEN, DAGBLADET
"framragende ivaretatt av prisbelønte Marit Bjerkeng. Babel har evne til hele tida å mynte ut overraskende sammensetninger av ord, eggende metaforer, tankemessige saltomortaler og ville sprang … Til tross for gørra: givende og gøy å lese"

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Bokomtale
At mennesket noen gang har klart å utvikle en ‘vitenskapelig’ holdning til den naturlige verden er et av de sanne underverkene i menneskelig tanke. Og å svare på spørsmålet om hvor og hvordan denne holdningen begynte kan hjelpe oss å bedre forstå verden vi lever i og vitenskapen som styrer den.

Eureka! viser at vitenskapen begynte med grekerne. Disipliner så forskjellige som medisin, biologi, ingeniørfag, matematikk og kosmologi har alle sine røtter i de gamle grekerne. Platon, Aristoteles, Pythagoras, Arkimedes og Hippokrates var blant stjernene, mesterarkitekter for all moderne vitenskap så vel som den eldgamle. Hva lå bak dette kolossale utbruddet av vitenskapelig aktivitet?

Fri for intellektuelle og religiøse dogmer avviste grekerne forklaring i form av myter og lunefulle guder, og ved å skille mellom det naturlige og overnaturlige oppdaget de effektivt naturen. Teorier begynte å bli testet, noe som førte til en rask økning i deres raffinement med nye og bedre under utvikling.

Videre kom grekerne til å være bevisste på skillet mellom vitenskap og teknologi. Andrew Gregory avdekker vitenskapens tilblivelse i denne fascinerende utforskningen av opprinnelsen til den vestlige sivilisasjonen, og vårt ønske om et rasjonelt, legitimerende system i verden.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Forlagets omtale :

Dette er den første boka på norsk om det osmanske rikets historie. Forfatteren følger utviklingen fra rikets grunnleggelse rundt år 1300 til rikets fall i 1922, da den siste sultanen ble styrtet. På sitt største, rundt 1600, omfattet det osmanske riket blant annet Anatolia, Midtøsten, deler av Nord-Afrika, store deler av Sørøst-Europa og Kaukasus.

Opp gjennom historien har folk i Vest-Europa assosiert det osmanske riket med blodtørstige sultaner, konkubiner og harem, barbari, muslimsk fanatisme og lokale herskere som utbyttet sine undersåtter. Denne karikaturen av det osmanske har siden levd i beste velgående, helt opp til våre dager. I tillegg til å gi innføring i rikets indre utvikling og utbredelse, tar forfatteren et oppgjør med negative stereotypier om osmanene. En kort introduksjon til det osmanske riket viser at både riket og statsledelsen var langt mer sammensatt og mangfoldig enn det som har preget vestlige forestillinger.

Jeg vedlegger forlagets omtale siden bokens side - finnes den ikke her. Da kan andre lese om boken uten å forlate Bokelskere for å finne omtale om nevnte bok & vurdere om dette er av interesse.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Bokomtale /Forlag

Demokratiet, det er oss er et kampskrift for et styresett vi har begynt å ta for gitt.

Mens Norge troner øverst på demokratiske indekser er demokratiet i tilbakegang internasjonalt. Vår sikkerhet, handel og velferd avhenger av at så mange land som mulig er demokratiske. Men for å være en legitim forsvarer for styresettet ute, må vi holde vår sti ren hjemme.

Det norske demokratiet har flere sårbarheter som kan gjøre dette vanskeligere for oss, hevder tidligere stortingspolitiker for Arbeiderpartiet Jette F. Christensen i sin debutbok. For hva har Fosensaken, aksjehandel, organiseringen av NRK, seksuell trakassering i forsvaret, håndtering av pandemien, norsk Europadebatt, og avlysningen av Prideparaden med norsk sikkerhet å gjøre? Jo, de svekker både tilliten til det norske demokratiet og Norges mulighet til å kjempe for demokrati i andre land. Vi trenger begge deler. For trygghetens, pengenes og styresettets skyld.

Gjennom intervjuer og møter med sentrale representanter for blant annet rettsstat, presse, statlig voldsmakt, det sivile samfunn og politikken, ønsker Christensen å bidra til vår felles beredskap. For aldri har de demokratiske institusjonene våre vært mer presset, og aldri har vår tillit til de som skjøtter dem vært skjørere.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg har en tråd hvor jeg ønsker forslag til bøker til å utdype emne

Omtale fra forlaget

I 1927 vedtok Stortinget et knippe lover som endret spillereglene i arbeidslivet, og som gjorde rettsapparatet til et redskap for den ene samfunnsklassen i kampen mot den andre. Dermed fravek lovgiveren det klassiske rettsstatsidealet om likhet for loven og rettens autonomi. Den nye lovgivningen ble kalt tukthuslovene.

Aksjonen mot lovene i 1928 var norgeshistoriens største sivile ulydighetsaksjon. Den fremkalte en lovløshet som ikke er overgått verken før eller siden. Aksjonen samlet stortingsrepresentanter, kommunepolitikere, lærere, forfattere, kunstnere, arbeidere og funksjonærer. Noen var respekterte samfunnsborgere, de fleste helt alminnelige, lovlydige folk. Politiet raidet avisredaksjoner, fengslet redaktører og bøtela hundrevis av personer.

Graver forteller historien om tukthuslovene, hvordan de ble til, hvordan de ble mottatt og møtte motstand, og hvordan de ble nedkjempet. Lovene og striden om dem truet selve rettsstaten, og det kom beskyldninger om at domstolene var politiserte. Graver ser en parallell i dagens politisering av rettsapparatet, både i land der populistiske krefter søker kontroll over domstolene, og her hjemme hvor et høyere konfliktnivå, som rundt klimakrisen og pandemien, utfordrer rettsstaten.

Litteratur som omhandler de harde 30-årene:

Inspirert av Ole:
1. Tranmæl og hans menn by Bjørn Gunnar Olsen
2. Martin Tranmæls metode : da arbeiderbevegelsen nedkjempet ytre høyre og hvordan vi kan gjøre det igjen by Mímir Kristjánsson

Streik! en historie om strid, samhold og solidaritet av Jonas Bals
Demokratiet, det er oss, 10 sårbarheter i verdens beste folkestyre by Jette F. Christensen

Funnet på et Antikvariat:
I arbeidsfredens tjeneste, Arbeidsretten gjennom 100 år av Alsos, Kristin
De lange linjer, arbeiderbevegelsens historie i Norge av Trond Gram
Det uferdige av Thomas Mathiesen

Inspirert av Hans Petter Graver:
Romantrilogien Grenseland, Flaggermusene, Hjemover av Sigurd Evensmo.

Inspirert av Piippokatta:
Norges Bank 1816-2016 av Einar Lie, Jan Thomas Kobberrød, Eivind Thomassen og Gjermund Forfang Rongved

Inspirert av Rune:
Arbeiderbevegelsens historie i Norge. Bd. 3, gjennom kriser til makt, 1920-1935 av Per Maurseth

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Inger-LiseIngunn ØvrebøHilde Merete GjessingritaolineElin FjellheimRufsetufsaTonesen81Synnøve H HoelEivind  VaksvikMarteSverreReadninggirl30FredrikKirsten LundIngunn SJon Torger Hetland SalteVegardTove Obrestad WøienSilje BorvikBertyBjørg L.Beathe SolbergLisbeth Kingsrud KvistenIngeborg GVibekePirelliTheaLars MæhlumAgathe MolvikDolly DuckAlice NordliHilde H HelsethTanteMamieBente NogvaalpakkaSigrid Blytt TøsdalKjell F TislevollWenche VargasJane Foss HaugenChristoffer