Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Dette er historien til Norges mest forhatte rapper. Anders Kranmo Smedstad, bedre kjent som den norske gangstarapperen og produsenten Oral Bee, gir oss i Livet til en norsk boss et innblikk i sin turbulente karriere, som startet med at han regisserte et Tarzan-skuespill i hagen da han var fem år. Tretten år gammel får han sitt eget faste radioinnslag på NRK P3, "The Oral-B Show", der han fremfører egne låter, bisarre dikt og lager groteske hørespill. Hans kontroversielle humor gjør at en av låtene hans blir bannlyst av Kringkastingsrådet. Nitten år gammel får han platekontrakt og framtiden ser lys ut, men den vestkyst-inspirerte stilen hans blir dårlig mottatt av det norske hiphop-miljøet, og debutalbum blir slaktet av en samlet musikkpresse. Han blir norsk hiphops hovedfiende, og drapstrusler og disse-låter blir en del av hverdagen. All kritikken og den negative oppmerksomheten gjør ham til en .persona non grata. i musikkbransjen
radiostasjonene slutter å spille låtene hans, og medier og plateselskap avviser ham. Tjueto år gammel står han uten platekontrakt og innser at han må legge karrieren som rapper på is. Han velger å reise til USA for å spille sine låter for amerikanske rappere, og karrieren tar en uventet vending oppover den amerikanske Billboard-lista.
Forlag Kontur
Utgivelsesår 2013
Format Innbundet
ISBN13 9788293053156
EAN 9788293053156
Serie Livet til en Norsk boss (1)
Omtalt sted Norge
Omtalt person Anders Kranmo Smedstad
Språk Bokmål
Sider 236
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En breial G
I japansk populærmusikk er det, i motsetning til vestlig populærmusikk, ikke nødvendigvis et ideal å være nyskapende eller original. Band og artister får gjerne suksess ved å kopiere amerikanske eller europeiske artister og stilarter, bare de gjør det bra nok. Viktigere enn å være original, er det å vise hva du liker, og sånn sett; hvem du er. Oral Bee hadde kanskje gjort det bedre i Japan enn i Norge.
Anders Kranmo Smestad, selverklært gangsta' og Norges mest forhatte rapper, har skrevet biografi om seg selv og om sitt alter ego Oral Bee. Akkurat som rapperen Oral Bee turer helt skamløst fram som cocky artist, er det også noe herlig skamløst over å skrive sin egen biografi i en alder på noen og tredve. Uansett, her er det mannen bak rapperen som snakker, ikke "han der tullingen" som mange i norsk hip hop-miljø tilsynelatende mener han er. Altså, Oral Bees stemme er absolutt til stede, men med stemmen til Anders, mannen bak, klarer han å få mer sympati fra leseren. Og det er bra, for han fortjener nok anerkjennelse for noe av det han har fått til der ute i den norske kulda (som flere ganger er i det varme California).
Historien begynner på A og slutter på Nå. Fortellingen er ofte morsom, men litt for ofte nærmer forfatteren seg referat-sjangeren. Dramaturgien mangler, og prologen virker som å være eneste grep i så måte. Fortellingen blir fortalt i en rett linje der ingenting får mer fokus enn noe annet. Noe er faktisk mer interessant og burde fått mer fokus. "Den norske hip hop-krigen" og oppholdene i USA burde etter min mening fått mer plass. Dette er kanskje det laveste og høyeste punktet i Oral Bees karriere, og det spennet kunne gjerne vært gjenskapt i bokas fortelling.
Som musikkhistorie er denne artig og lese, fordi den viser litt av de mindre kredible sidene ved norsk musikkmiljø på sendt 90-tall og tidlig 00-tall. Men som fortellingen om Oral Bee er den dessverre ganske vassen. Synd, for det kunne vært en riktig god fortelling.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket