Spøkelseståken

av (forfatter), Endre Skandfer (forfatter) og Bjarte Agdestein (illustratør).

Strand 2022 Innbundet

En søndagskveld, høsten 1964, må spesialetterforskerne Jacob Krüger og Otto Krogh rykke ut til Akersberget, sentralt i Oslo. Her ligger byens eldste bygning, Gamle Aker Kirke, omkranset av en dyster kirkegård. Nå sier vitner at de har hørt dype drønn fra berget, opplevd kirkegården innhyllet i en tykk, svovelstinkende tåke, og til og med sett skikkelser stige opp fra gravene!

Om noen skal kunne løse mysteriet, må det bli AFMA - Avsnitt for Mellomliggende Anliggender - som tar for seg de sakene som faller mellom Forsvarets Etterretningstjeneste og Politiets Overvåkningstjenestes ansvarsområder.

Etterforskningen blir en reise tilbake til byens opprinnelse, via det okkulte, og dypt, dypt ned under torva.

Forlag Strand

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788284420363

EAN 9788284420363

Serie Krüger & Krogh (2)

Genre Agenter og spioner Historisk litteratur

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Oslo

Jeg er svært begeistret for tegnestilen, og enda mer begeistret for troen mot det historiske bakgrunnsmaterialet i bøkene om Kruger & Krogh. I bok nummer to er historien bedre og karakterene helere og mer troverdige. Håper det kommer mange flere bøker i serien!

Jeg må tilstå at jeg er svært svak for tegneserier i såkalt fransk-belgisk tegneserietradisjonen, spesielt den retningen som kalles Comic-Dynamic, en dynamisk stil med spenstig strek og ofte runde, karikerte figurer, for eksempel med karakteristiske store runde neser.

De mest kjente figurene innen denne stilen er Asterix, Lucky Luke, VIggo og Sprint - kjente og kjære tegneseriefigurer som det stadig gis ut nye album av, også oversattt til norsk, mens vår egen Pondus er vårt mest kjente hjemlige eksempel på denne formen for tegnestil.

Trioen Kabíček, Skandfer og Agdestein er nå ute med bok nummer to i deres felles kjærlighetsprosjekt Krüger & Krogh, tegnet i nettopp denne stilen. De kommer egentlig fra reklamebransjen, men har dette som et felles hobbyprosjekt.

Duoen Jacob Krüger og Otto Krogh befinner seg også denne gang i sekstitallets Oslo, som agenter i den hemmelige etterretningstjenesten AFMA (Avsnitt for mellomliggende anliggender). De tar de sakene som ligger mellom Forsvarets Etterretningstjeneste og Politiets Overvåkningstjeneste.

Dette er oppfølgeren til den svært suksessfulle førsteboka «Brennpunkt Oslo» som kom i 2014. Fire år tok det altså å ferdigstille de vel 60 helsidene i denne fortellingen, og det skjønner man godt - dette er presisjonsarbeid på høyt nivå. Tegningene fra 60-tallets Oslo er laget på bakgrunn av nitidig reaserch, og spesielt de store panelene kan studeres som de reneste kunstverk i seg selv.

Historien er laget på bakgrunn av samme type research, og har bakgrunn i ekte myter fra Osloområdet. I dette tilfellet må de to etterforskerne opp til Gamle Aker Kirke for å undersøke mystiske lyder og hendelser fra kirkens gravsteder. Hva skjuler seg under bakken blant graver og gruver midt i Oslo? Mystisk!

Boka preges av god og kjapp dialog de to agentene imellom, der dynamikken først og fremst preges av den snerte og unge Krüger og den godt voksne og moralistiske Krogh. Det er et glitrende eksempel på tegneserie som ren underholdning, men gjort så til de grader gjennomført at ingen som elsker enten gode røverhistorier eller gode tegneserier kan komme unna!

Denne passer for alle!

Bøker ikke lest for en leseutfordring - del 2

• "Nord og ned - Del 1" av Ronald Kabíček
  • "Berserk" av Øystein Runde
  • "Hvem drepte Ibsen? - en bok om de fire store" av Øystein Runde
  • "Den store Radio Gaga bok-boka!" av Flis
  • "Robin Hood - røverhøvdingen fra Barnsdale og Sherwoodskogen" av Tor Åge Bringsværd
  • "Å, Josephine!" av Jason
  • "Drabant - Vol. 3" av Øyvind Holen