Yann Andrea Steiner

Gyldendal 1994 Innbundet

Sommeren 1980. En aldrende forfatterinne tilbringer sommeren på et badehotell på Atlanterhavskysten. En ung mann, som i et par år har skrevet (ubesvarte) brev til henne, kommer på besøk. Han blir boende hos henne, og de to blir elskere.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205219823

EAN 9788205219823

Denne korte, poetiske romanen begynner i realistisk stil om forholdet mellom fortelleren, Duras selv, og en mye yngre mann med samme navn som tittelen på boka. Resten av boka er derimot, slik jeg leser den, en meditasjon over Holocaust og dens følger slik de kommer til uttrykk hos to unge overlevende en sommer lenge etter krigen. Tematikken er kanskje for stor og alvorlig for Duras? Jeg synes i all fall at en forfatter som W.G. Sebald har behandlet de overlevendes situasjon dypere og bedre i romanene «Emigrantene» og «Austerlitz». Men for all del, dette er likevel en leseverdig bok.

Hun sier også at hvis verken havet eller kjærligheten hadde vært der, ville ingen ha skrevet bøker.