Vitaminrevolusjonen

trim ditt immunforsvar med vitaminer og mineraler: slik får du bedre helse og mer energi

Hilt og Hansteen 1997 Innbundet

Denne boken informerer om vitaminer og mineraler og hvordan man kan bruke disse til å holde seg frisk og forebygge sykdom. Med ordliste, referanseliste og stikkordregister.

Forlag Hilt og Hansteen

Utgivelsesår 1997

En informativ bok om vitaminer og den slags som fint kan brukes som et nyttig oppslagsverk. Svakheten med boken er at endel av det som står der er utdatert, er antakelser og ikke basert på direkte vitenskapelige studier. Selvom pasienterfaringer med visse behandlingsformer og tilskudd skal kunne legges noe vekt på så synes jeg forfatteren til tider tar seg litt store friheter i å påstå ting. Til tider peker han til forskning, andre ganger er han tydelig på at visse ting ikke er forsket nok på, eller ikke baserer seg på forskning men erfaringer fra legepraksisen og pasienthistorier, mens han andre ganger er mer eller mindre taus og påstår ting uten grunnlag. F.eks. så ser jeg at han stadig vekk henviser til Omega 6 som en tilskuddsanbefaling. Saken er at vi får i oss så mye Omega 6 gjennom den hverdagse kosten vår at det å få tilskudd av det bare vil øke sannsynligheten for inflamasjon, noe store mengder av denne fettsyren kan føre til.
Forfatteren ser også ut til å være en tilhenger av blodtypedietten. Jeg har ikke satt meg så mye inn i det, men det vitenskapelige grunnlaget virker å være tynt. Det samme kan gjelde hans stadige gjentakelser av surhetsgraden i viss mat som kan se ut fra hans synsvinkel til å føre til kreft og andre lumskheter med ganske stor sikkerhet. Da snakker han om sunne matvarer som bl.a. kjøtt, som han selv ikke ser på som så veldig sunt slik status quo er. Han holder seg også til den gamle skolen om at fett bør ungås og at kornprodukter og pasta bør man spise større mengder av.
Sett bort fra dette så er det mye interessant og givende i boken. Et interessant fenomen er hvordan betennelser i tannrøttene kan påvirke den generelle helsen vår og hvordan en "reperasjon" på dette området kan helbrede en ellers uforklarlig sykdom eller tilstand i kroppen. Selvom jeg var klar over at tannhelse kan ha betydning for den generelle helsen så var jeg ikke klar over at betennelseslokasjonen i en viss rot kan ha sykdoms- /smerkevirkning på visse andre steder i kroppen. Hvor vitenskapelig denne tanken er, er jeg ikke så sikker på, og må sette meg litt dypere inn i, men interessant er det, og det virker som om han vektlegger dette ganske mye. Flytlie tar også fram alternative behandlingsformer og forklarer hvorfor disse faktisk kan brukes som fungerende medisinformer i tilegg eller istedenfor skolemedisinen, selvom det ikke finnes en haug med vitenskapelige studier til å "backe" det opp.

• "Astrologi - stjernehimmelen over oss, kreftene inne i oss" av Lise Fredriksen
  • "Helse på grønn resept - hvordan forebygge og behandle de vanligste sykdommene og plagene med vitaminer, mineraler og urter" av Stig Bruset
  • "Damms store bok om medisinske urter" av Andrew Chevallier
  • "Samme sjel, mange liv - om den healende kraften i fremtidige liv" av Brian L. Weiss
  • "Blodtypedietten" av Peter J. D'Adamo
  • "Klarsynt" av Sylvia Browne
  • "Inka-innvielsen - en kvinnes åndelige eventyr i hjertet av Andes" av Elizabeth B. Jenkins
  • "Livet på den andre siden - jorden er ditt midlertidige oppholdssted" av Sylvia Browne
  • "pH-mirakelet - balanser kostholdet, gjenvinn helsen" av Robert O. Young
  • "Mellom to verdener - en veiviser til det hinsidige" av Sylvia Browne
  • "Stemmer fra en annen verden - fortalt til Charlotte Kehler" av Marion Dampier-Jeans
  • "Mitt liv med åndene" av Marion Dampier-Jeans