Verden i dag

en bruksanvisning

av (redaktør), Janike Kampevold Larsen (redaktør) og Tore Renberg (redaktør).

Gyldendal 2000 Innbundet

En redaksjon inviterer en håndfull av landets oppegående skribenter til fest i definisjonens hus. Forfattere, avisfolk, kulturskribenter, noen rikssynsere, en og annen lege, en jurist m.fl. Redaksjonen ba den enkelte om å definere flere utvalgte ord på sin egen, personlige måte. De inviterte ble bedt om å velge form og stil selv. Ordene kom tilbake, fulldefinerte, med en ny mening og gammel mening, noen morsomme, noen triste, noen korte, og noen lange. Dette "antileksikonet" er resultatet av dette prosjektet.

Et ord kan brukes på mange måter. Vil du vite hva et ord betyr, har du mange muligheter. Du kan ringe en ekspert, slå opp i en ordbok, lete på nettet, spørre en venn. Eller du kan bla opp i Verden i dag. Verden i dag er et annerledes leksikon, et leksikon der ikke bare fagkunnskap, men også skribentenes lidenskap og poetiske nerve har skapt innholdet. Redaksjonen inviterte en rekke av landets fremste forfattere, essayister, tenkere, skribenter og fagpersoner til fest i definisjonens hus! En skribent fikk f.eks. ordene "historie", "ungdomsskole" og "spøkelse", mens en annen fikk "taper", "generasjon" og "kjønnssykdom". De inviterte ble bedt om å velge form og stil selv. Resultatet er blitt et leksikon med overraskende, tankevekkende, humoristiske og utfordrende orddefinisjoner som gir leseren nye innfallsvinkler til verden og tilværelsen . og kanskje også til vår egen tid? Verden i dag er et leksikon som inviterer leseren til å hoppe fra "brød" til "vin" og fra "bråvakker" til "kontor", en bok til å bla i, rikt illustrert med fotos, samt tegnede orddefinisjoner av Per Dybvig, Kim Hiorthøy og Karine Haaland.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205256804