Utpå livets vei : stubber og fortellinger ; Kjærlighet på rundpinne

Tiden 1999 Innbundet

Alf Prøysen skrev fast i Arbeiderbladet hver lørdag fra 15. oktober 1951 og fram til sin død i 1970. Boka inneholder lørdagsstubber fra Arbeiderbladet og noen lengre fortellinger.

En samling korte Prøysen-tekster preget av hans menneskekunnskap og skarpe humor. En hovedstamme i Alf Prøysens forfatterskap er de stykkene han skrev for Arbeiderbladet, hver lørdag fra 1951 til 1970. Disse lørdagsstubbene utgjør en stor samling tekster - nesten 900 til sammen. Tekstene er hovedsakelig korte noveller, som alle er preget av Prøysens menneskekunnskap og skarpe humor. I 1998 utga Tiden to bind lørdagsstubber, Spaserveier i granskog og Tia og timen, som aldri tidligere hadde vært utgitt i bokform. Boken Ut på livets vei/Kjærlighet på rundpinne, samler de to eneste bokutgivelsene av lørdagsstubber som Alf Prøysen selv sto for. Da Prøysen i 1952 utga Utpå livets vei, og i 1958 Kjærlighet på rundpinne, besto materialet nesten utelukkende av lørdagsstubber han selv komponerte til en helhet. Disse to bøkene gjenutgis nå med forord av Elin Prøysen og med opplysninger om når de enkelte stubbene første gang sto på trykk.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1999