Utland

Aschehoug 2006 Innbundet

Dette er ei historie om forholdet mellom et indre og ytre landskap, fortalt gjennom Hege. I løpet av noen måneder konfronteres Hege med flere viktige erfaringer, hun er gravid, morfaren er døende og det årelange forholdet til kjæresten Halvard går i oppløsning. Rammen rundt romanen er det lille hjemstedet i Telemark, der handlinga gradvis avdekker noen av de strukturene som former et liv. Heges uro og intensitet, hennes kraft og vilje til å trenge inn i skjulte fortellinger, avspeiler en dyp menneskelig drift etter å utfordre det bestående. Romanen peker også på hvordan mennesket nødvendigvis er formet av det landskapet det vokser opp i.

Utland er en historie om forholdet mellom et indre og ytre landskap, fortalt gjennom Hege. I løpet av noen måneder konfronteres hun med flere viktige erfaringer: Hun er gravid, morfaren er døende, det årelange forholdet til kjæresten går i oppløsning. Gradvis avdekker handlingen noen av de strukturene som former et liv. Gjennom gjenfortellinger av blant annet tungtvannsaksjonen på Vemork under annen verdenskrig og vår tids gisselsaksjon i Dubrovka-teateret, ser Hege etter hvert nye trekk ved disse hendelsene, noe som får konsekvenser for livet hennes. En reise til det jødiske strøket i Wien kaster lys over en del av morfarens skjulte historie. Den markerer også hvor tungt de ugjorte valgene i et liv kan veie.
Aasne Linnestå har tidligere skrevet to diktsamlinger: Små hellige løgner (2000) og Stanislaw. En forestilling (2002). Dette er hennes første roman.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203188428