Utdrivelsen av helvete

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Aschehoug 2003 Innbundet

Under en jubileumsfest hersker en lystig stemning blant deltagerne, helt til Viktor konfronterer sine medelever med lærernes nazi-fortid. Lærere og elever forlater festen i protest, bare Viktor og Hildegunn blir igjen. I løpet av natten forteller Viktor om sitt liv og virke. Han er av jødisk herkomst og barn av nazi-ofre. Han skal holde et foredrag om Spinozas lærer, som var rabbiner. Rekonstruksjonen av rabbinerens livsskjebne og Viktors erindringer om skole- og studietid viser paralleller, både på det personlige og samfunnsmessige plan. Boken er en utforsking av Europas mørke fortid og en beretning om jødeforfølgelsene.

I denne romanen forteller den østerrikske forfatteren Robert Menasse om to menn og hvordan deres historie og livsskjebner speiler seg i hverandre. Den ene er østerrikeren Victor Abravanel, av jødisk herkomst og barn av nazi-ofre. Den andre er jøden Mané, som i 1600-tallets Portugal er på flukt fra inkvisisjonen. Menasses bok er en kulturhistorie, en utforsking av Europas mørke fortid og en beretning om jødeforfølgelsene. Utdrivelsen av helvete er en utfordrende og tankevekkende bok som gir skarpe analyser, ikke bare av fortiden, men også av vår egen tid. Boken utkommer i Nova-serien.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203207020