Under the North Star 3 - Reconciliation (Aspasia Classics in Finnish Literature)

av (forfatter), Richard Impola (editor), Translator (editor) og Börje Vähämäki (editor).

Aspasia Books 2003 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Aspasia Books

Utgivelsesår 2003

Format Hardcover

Med tredje og siste bind av serien er det ikke annet å si enn at dette var storslagent. Tidsspennet i bind 3, "Sønner av et folk", går fra etter den blodige finske borgerkrigen og fram til slutte av 2. verdenskrig. De sosiale og politiske motsetningene mellom bygdefolket i Pentinkulma øker som et resultat av borgerkrigen. Konflikten skaper sår som ikke gror så lett og veien til forsoning blir lang.

Linna beskriver veldig godt hvilke utslag politiske konflikter, både nasjonalt og internasjonalt, får i et lite samfunn. Det er som han zoomer inn på hvordan livene til vanlige mennesker påvirkes av forhold som egentlig ligger utenfor deres makt og innflytelse. For eksempel de økonomiske nedgangstidene med sult og armod. Samtidig gir han oss også et innblikk i moderniseringsprosessen på landsbygda, blant annet med innføring av traktoren, bilen, nye kvinnemoter og radio. Han beskriver også framveksten av den finske nasjonalismen på 20- og 30-tallet, og den ytterliggående Skyddskårbevegelsen og ikke minst Lappobevegelsen, som banker opp sambygdingene som står politisk til venstre, og de lokale myndigheter som enten er passive, eller deltar aktivt i voldsomhetene.

Men alle påkjenningene til tross greier den finske befolkningen å samle seg mot en ytre fiende, når Sovjetunionen går til angrep i 1939, noe som blir innledningen til Den finske vinterkrigen. Det heltemot og de offer som den finske befolking legger for dagen, bidrar til at den smertefulle forsoningsprosessen etter borgerkrigen blir mulig. Deretter kommer fortsettelseskrigen i våpenbrorskap med Nazi-Tyskland, før det rakner og nederlaget kommer, noe formildet av at Finland, etter påtrykk fra Sovjet, snur våpnene mot tyskerne.

Til tross for alle prøvelsene og tapene står karakterene i denne episke fortellingen oppreist i stormen. Om de heter Koskela, Salpakari, Rautajärvi, Kivivuori eller Kivioja, så bærer de alltid ett grann av sin menneskelighet gjennom lidelsene. Alle politiske ideologier, kriger, konfilkter og sult de påføres utenfra, og nører opp under tilværelsens urimeligheter, kan ikke ta ifra dem livsmotet, fordi det er i hverdagens slit og slep de finner de små øyeblikkene i livet hvor de er lykkelige. Våre nordiske naboer lengst øst har en unik historie, som klart skiller dem fra resten av Norden. De har vært gjennom litt av hvert og har likevel oppnådd imponerende mye. Slikt inngir respekt, og det er kanskje det inntrykket som festet seg mest hos denne leseren etter å ha vært gjennom Väinö Linnas Polstjerne-trilogi. Anbefales på det varmeste.

Skjørtene ble kortere for hvert år, og et nytt og uvant fenomen holdt sitt inntog i Pentinkulma - kvinneleggen.

I grålysningen vandret de avsted til skolen, dette råmaterialet som nasjonen knyttet så store forhåpninger til.

Sjelden opplevde denne mor og sønn slike stunder av nærhet og åpenhet. Det var noe uvanlig lett over tonen da de senere gikk over til å snakke om saueklippingen.

Prosten kom inn.
- Kråkene røver til seg alt sammen. Jeg vet ikke noen mer avskyelig fugl enn kråka. Til og med låten. Når jeg ser en kråke, blir jeg rent i tvil om Guds hensikter.

Gamlingens harme og fektingen med stokken vakte munterhet, for han ble regnet for å være litt åreforkalket.

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket