Under the North Star 2 - The Uprising (Aspasia Classics in Finnish Literature)

av (forfatter), Richard Impola (editor), Translator (editor) og Börje Vähämäki (editor).

Aspasia Books 2002 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Aspasia Books

Utgivelsesår 2002

Format Hardcover

En opprivende, tragisk, men like fullt rørende del to av trilogien til Linna. Der første halvdel av boken går sakte og dreier seg mye omkring politiske forhold, lokalt og nasjonalt, tar dette seg kraftig opp i resten av fortellingen, og engasjerer i hvert fall denne leseren til det fulle. Noe av det mest medrivende jeg har lest på lenge.
Rammen rundt fortellingen er løsrivelsen fra Russland i 1917/18 og den påfølgende finske borgerkrigen. Linna gir leseren et innblikk i finske samfunnsforhold på begynnelsen av 1900-tallet og man skjønner enda mer hvilken lidelseshistorie finnene har sammenlignet med de øvrige nordiske landene. De sosiale motsetningene, voldsomhetene, forbitrelse og hat, og forsoning. Hele tiden med fokus på de individene som står oppi det og vevd inn i hverdagslivet til embedsmenn, bønder, husmenn og dagarbeidere.
Linnas språk er ikke avansert, men er malerisk og har dybde i all sin enkelhet. De fleste hovedpersonene er bygdas folk, og deres tanker, ytringer og handlinger setter premissene for språket. Ypperlig utført. Gleder meg til tredje og siste del, som var den som gav ham Nordisk råds litteraturpris.

Det lønner seg ikke å snakke om sånt som ikke forandrer seg med snakk.

Etter dette samlet ikke folk seg lenger ved Rävbakken. Men det kom ofte folk og så på drapsplassen. Det var tydelige blodspor i det nedtrampede gresset en tid, til skjærene hadde plukket det rent. De eldre landsbyboerne kommenterte hendelsen seg imellom og de var nesten skadefro:
"Det måtte jo hende noe til slutt, så lenge som det har brygget opp."

Å nå ska du få høre hva du er for en ... En helvites diger satan er du, en jævli finsk varg, et så gjennomjævli menneske at det ikke fins en til a samme sorten på hele jorden. Far din var åsså en skittstøvel, men me han kunne en bli enig på et vis, men fra den da'n du overtok gården så ble mitt liv et eneste helvete.

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket