Ultraprosessert

hvorfor spiser vi greier som ikke er mat … og hvorfor klarer vi ikke å stoppe?

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Kagge 2024 Innbundet

«Etter denne boken blir maten aldri den samme. På en måte som er bra for deg.»
-Marit Kolby

Veldig mye av maten vi spiser består av ingredienser som er industrielt fremstilt. Både maten og markedsføringen gjør oss avhengige, og får oss til å spise for mye. Hva er egentlig denne maten? Vet du hva den gjør med helsen din?

Overvekt eller diabetes 2 er ikke din skyld. Bestselgeren Ultraprosessert er en sjokkerende beretning om en kynisk industri som ødelegger liv og helse over hele kloden. Lege og forsker Chris van Tulleken forteller hva som skjer når han bare spiser ultraprosessert mat, såkalt UPF. Han skiver personlig og engasjerende om hva forskerne har funnet ut: UPF lurer hjernen og kroppen vår, slik at vi får lyst på mer. Men den tilfører ikke kroppen den næringen den egentlig trenger. Dermed blir UPF den fremste årsaken til en rekke livsstilssykdommer og tidlig død.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2024

Tenkte å sette meg på venteliste på denne på biblioteket, men orket ikke vente så jeg kjøpte den selv. Og var jeg ikke skeptisk til ultraprosessert mat tidligere, så ble jeg det i enda større grad etter å ha lest denne!

• "Pulskuren - stress riktig, sov bedre, yt mer og lev lenger" av Torkil Færø
  • "Hva og når skal vi spise?" av Marit Kolby
  • "Stjålet fokus - grunnen til at du ikke klarer å følge med, og triksene du trenger for å klare å konsentrere deg igjen" av Johann Hari
  • "God jul - hvor er du?" av Beate Grimsrud
  • "Maskiner som tenker - algoritmenes hemmeligheter og veien til kunstig intelligens" av Inga Strümke
  • "Faen, faen, faen" av Linn Strømsborg
  • "Livet og korleis leve det - ei handbok for vaksne" av Anne Gunn Halvorsen