Uendelig rikdom

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Her møter vi igjen åndebarnet Azaro fra "Den sultne veien". Han inngikk en pakt med sine åndevenner før han ble født. Den gikk ut på at han skulle dø så snart han fikk sjansen og så komme tilbake til dem. Azaro bryter imidlertid denne pakten, og åndene sender fem ånder for å hente han tilbake. Nå har de sendt to til, og de er de farligste av alle.

Uendelig rikdom er tredje og siste bind i den nigerianske forfatteren Ben Okris store romansyklus om Azaro, hans foreldre og deres naboer i et fattig boligkvarter i utkanten av Lagos. Uendelig rikdom åpner et nytt kapittel i Azaros historie, åndebarnet fra romanen Den sultne veien, som ble belønnet med Booker-prisen, og fortsettelsen, Fortryllelsens sanger. I Uendelig rikdom blir Azaros far arrestert, uberettiget anklaget for mord. Men hans mor iverksetter en kampanje for å få ham løslatt. Det blir startskuddet for et opprør som kulminerer med tumulten omkring Nigerias første presidentvalg. Som i de to foregående bøkene er også dette en roman om ulike typer rikdom og forskjellige former for makt. Det er kontrastene i nåtidens Afrika som er romanens brennstoff, et Afrika i sosial, politisk og mental forvandling, der ingenting er helt det det ser ut til å være.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205275461