Trollet sprekker når du ler av sjefen

håndbok i overlevelseskunst for ansatte og ledere

Kagge 2007 Innbundet

Forskning viser at over en tredjedel mener sjefen ødelegger hverdagen på jobben, og denne boken handler om hvorfor arbeidslivet har blitt slik og hva de ansatte kan gjøre med det. Den er en øvelse i å se det komiske i arbeidslivet, og er først og fremst beregnet på de som ledes. Blant temaene som tas opp er alt fra omorganisering i bedriften til medarbeidersamtalen og "den daglige tralten".

"Uansett hva slags leder du har, er det viktig å huske på hvem som er sjefen. Han kjøper arbeidskraften din. Betyr det at han skal bestemme alt mulig? Svaret er, dessverre, som regel ja. I alle fall kjøper han retten til å oppleve seg selv som sjefen din. Utfordringen er å gi ham opplevelsen han betaler for, samtidig som du stort sett gjør det du vil. Husk at inne i enhver sjef er det en liten gutt som lurer på hvor livet ble av." Slik innleder forfatteren en morsom og ettertenksom bok om ledere og ledelsesfilosofi. Her slipper ingen unna. Boka gir et vell av råd og informasjon om hvordan man skal styre unna problemer som påføres av sjefen. Dette er en gavebok, en inspirasjonsbok, en bok om ledelse som du garantert aldri tidligere har lest.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2007

Omstillinger er ikke noe nytt. Helt siden Adams tid har menneskeslekten levd med kraftige forandringer. Det var nok ikke med lett hjerte han tok Eva i hånden og forlot Paradis. Han var den første lederen som så nytten av å ha noen å skylde på. Regn med at Eva fikk høre det.

Omstillingen var ikke over med det. Da istiden la seg over Europa, tvang kulden menneskene til å kle på seg. Senere måtte mannfolk lære å gå ned på kne for å sikre seg en kone, etter at det ble innført regler mot å klubbe bruden i bakhodet og dra henne hjem til hulen.

Stort sett tvinges omstillingen på oss. Grunnleggende krefter som klimaforandringer, pest, billig utenlandsk arbeidskraft og krig presser folk til å tenke annerledes.

Derfor er det helt naturlig at vi ser på omstilling som ubehagelig og noe vi må kjempe mot.
Heldigvis taper vi som regel den kampen. Elles ville vi fortsatt bodd i huler og hatt koner med halvt istykkerslått skaller.

• "Shantaram" av Gregory David Roberts