Tiril langt, langt borte

et eventyr basert på Th. Kittelsens malerier

av (forfatter), Oda Radoor (forfatter) og Victoria Sandøy (illustratør).

Figenschou 2019 Innbundet

ET NYSKREVET NORSK EVENTYR INSPIRERT AV TH. KITTELSENS MALERIER

Eventyret TIRIL - LANGT, LANGT BORTE bygger på Theodor Kittelsens mest kjente motiv, Nøkken. Men skogstroll og andre vesener får også være med i denne fantasifulle og lærerike bildeboken, som gir barna en fantastisk introduksjon til en av Norges største kunstnere.

KUNSTEN Å SI UNNSKYLD

Eventyret om Tiril handler om mot og om den lille, store tingen å klare å si unnskyld. Men veien dit kan være lang, og da er det godt å ha to gode hjelpere som Steintroll og Greintroll, særlig hvis man møter selveste Nøkken på sin vei.

DETTE SKRIVER FORFATTERNE OM BOKEN

«Det er ingen historier som kommer fra ingensteds, de kommer fra annetsteds.
For lenge siden var det en mann som het Kittelsen. Han tegnet trær, fjell og vann som om de var levende vesener. Kittelsen fant ikke på alt han tegnet helt selv. Han hadde lest et dikt som het «Lokkende toner», om ei hulder som heter Tirilil Tove, skrevet av en berømt dikter som het Welhaven. Men Welhaven hadde heller ikke funnet på alt selv. Han hadde lest en fortelling som heter «Tirilil Tove og Tyvenborg» av en mann som het Faye.

De levende vesenene Kittelsen tegnet henger i dag overalt på vegger og museum, og noen av dem, ble til en teaterforestilling som heter «Langt, langt borte». Og den teaterforestillingen har blitt skrevet og tegnet til en bok, og den boken holder du i hånda nå. Den er fra i dag, men også langt, langt borte fra.»

Forlag Figenschou

Utgivelsesår 2019