Thygesen-fortellinger

Oktober 2005 Innbundet

Boken inneholder fire fortellinger, tre av dem med Vilhelm Thygesen som hovedperson. Det dreier seg om morderiske oppkomlinger i TV-bransjen på Oslos beste vestkant, om drap utført av en såkalt Stay Behind-gruppe i Notodden-traktene, om en ureturnerbar afrikansk asylsøker, og om en skapsprenger som sprenger skapene etter han har åpnet dem. Dette er den 10. boka om Vilhelm Thygesen.

Jon Michelet: Thygesen-fortellinger Om morderiske oppkomlinger i tv-bransjen på Oslos beste vestkant, om drap utført av en såkalt Stay Behind gruppe i Notodden-traktene, om en ureturnerbar afrikansk asylsøker som velger en grusom skjebne ombord i ei skute ved Glommas bredd i Fredrikstad, om en skapsprenger som sprenger pengeskapene etter han har åpnet dem --- han begår en dødelig feil i Uddevalla. "Thygesen-fortellinger" samler fire historier som ikke er utgitt i bokform tidligere, tre av dem har Vilhelm Thygesen som hovedperson. Dette er den 10. boka om Thygesen, og i år er det 30 år siden han dukket opp i Jon Michelets debutroman "Den drukner ei som henges skal". Michelet utviklet raskt Thygesen til en nyskapning i den norske krimlitteraturen, en hovedperson som verken er polititjenestemann eller privatdetektiv, men en einstøing som ofte strir like mye med egen eksistens som med kriminell djevelskap. Sju av Thygesen-bøkene er oversatt til tysk og det finnes utgaver på flere språk, bl.a. nederlandsk og spansk. Jon Michelet (f. 1944) har fått Riverton-prisen for årets beste norske kriminalroman to ganger, for "Hvit som snø" i 1980 og for "Den frosne kvinnen" i 2001.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2005

Genre Politi og detektiver Krim

• "N for nemesis" av Sue Grafton
  • "66° nord - thriller" av Siri Lill Mannes
  • "Kjære gud jeg har det godt har du noe ull" av Mark Levengood
  • "Den gule djevelens by - kriminalroman om et øksemord i Brooklyn, roman fra kapitalismens høyborg" av Jon Michelet
  • "Udyr" av Lotte Hammer
  • "Hvit som snø" av Jon Michelet