The monk of Mokha

Random House 2018 Heftet

The Monk of Mokha is the exhilarating true story of a young Yemeni American man, raised in San Francisco, who dreams of resurrecting the ancient art of Yemeni coffee but finds himself trapped in Sana'a by civil war. Mokhtar Alkhanshali is twenty-four and working as a doorman when he discovers the astonishing history of coffee and Yemen's central place in it. He leaves San Francisco and travels deep into his ancestral homeland to tour terraced farms high in the country's rugged mountains and meet beleagured but determined farmers. But when war engulfs the country and Saudi bombs rain down, Mokhtar has to find a way out of Yemen without sacrificing his dreams or abandoning his people.

Forlag Random House

Utgivelsesår 2018

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Jemen

Omtalt person Mokhtar Alkhanshali

Et kaffeeventyr fra Jemen.
Utgangspunktet er historien om den unge jemensk-amerikaneren Mokhtar som trass til dels umulige odds lykkes som kaffeimportør fra borgerkrigens Jemen. Til å begynne med er det mye om en rotete oppvekst i San Francisco, men etterhvert får Eggers skikkelig driv på beretningen om kaffedrikkens historie og nåtidens satsing på kvalitetskaffe. Et vesentlig poeng er jo at kaffen har sitt utspring nettopp i Jemen (derav «mokka» fra havnebyen Mokha).

Boka blir faktisk svært så spennende og dramatisk når Mokhtar reiser til sitt gamle hjemland for å hente prøver og begynne importen av kvalitetskaffe. Én sak er å få takk i de riktige sortene, en annen er å få kaffen ut av landet i tide. Det kritiske tidspunktet kommer akkurat da Saudi-Arabia med allierte begynner sine bombetokt mot houthistammen som kontrollerer Sana'a og Nord-Jemen. Boka gir dermed også innsyn i de politiske konfliktene som har herjet Jemen det siste tiåret.

Boka inngikk i min amerikanske bokklubb 2023.

Bøker som leses i min amerikanske bokklubb

Bokklubben er opprettet for tidligere studenter ved American University i Washington, DC, hvor jeg studerte på 1980-90-tallet. En professjonell leder presenterer hver tredje måned tre aktuelle bøker som medlemmene kan stemme over. Det er lagt vekt på at bøkene tar for seg temaer som kan føre til diskusjon blant leserne. I min tid som medlem har både romaner og sakprosa i stor grad tatt for seg USAs problematiske forhold til minoriteter. Noen få titler er skrevet av ikke-amerikanere.

Som det framgår av listen nedenfor finnes noen av bøkene i norsk oversettelse. Selv synes jeg det har vært enkelt å få tak i bøkene gjennom norske bokhandlere.

(Opprettet 11.8.2021, sist redigert 23.1.24).