Temmelig mye juling

Schibsted 2009 Innbundet

I boka møter vi Stefan Lot, en ung sjømann som vikles inn i et mytteri langs norskekysten før han går i land - i Chicago. Han er en egoistisk person med sosiopatiske trekk, men er samtidig selvkritisk og ærlig og full av kjærlighet til menneskeheten - den amerikanske urbefolkningen spesielt. Iblant utviskes skillet mellom virkelighet og drøm, og fortellingen beveger seg inn i parallelle univers. Dette er forfatterens debutroman.

En underfundig og burlesk fortelling om Stefan Lot, en ung sjømann som vikles inn i et mytteri langs norskekysten før han går i land - i Chicago. Stefan er en dypt egoistisk person med sosiopatiske trekk. Samtidig er han selvkritisk, ærlig og full av kjærlighet til menneskeheten - den amerikanske urbefolkningen spesielt. Iblant utviskes skillet mellom virkelighet og drøm, og fortellingen beveger seg inn i parallelle univers: en hund som kan ta av seg hundedrakten og bli menneske, et syrisk angrep på israelittene i profeten Elias. tid, en fergetur nedover Styx med Charon og Penis. Romanen er herlig original og morsom, og klarer på sjeldent vis å finne språk for de merkeligste tanker og innskytelser.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Norge USA

Hun lo av vitsene mine og lyttet til meg når jeg fortalte historier fra uvirkeligheten.

• "Sjelden som en engelsk jomfru" av Hanif Kureishi
  • "Mord av klasse" av John Le Carré
  • "Sennepslegionen" av Morten Jørgensen
  • "En uskyldig tid - den eneste sanne beretningen om Jan Jakobsen, Rein Skåde, den store Herder og den skjønne Marketa Holdt" av Jonny Halberg
  • "Den sjenerte pornografen - roman" av Nikolaj Frobenius
  • "Matriarkat - roman" av Tore Renberg