Universets engler

Cappelen 1995 Innbundet

Palls fødsel var omgitt av masse oppstyr; det var nemlig den dagen Island ble medlem av NATO. Men barndommen hans forløp ellers som for gutter flest. Det er først i ungdomstiden han begynner å merke de første tegnene på at noe galt er under utvikling. Et barndomsminne dukker frem: en mann som trekker sin sinnsforvirrede sønn inn på Kleppur, galehuset i Reykjavik. En dag blir Pall selv pasient der, med diagnosen schizofreni. Romanen går inn i den sykes egen forestilling om verden og virkeligheten. Hans livshistorie omfatter også døden (som han valgte selv), og fortelles fra det hinsidige.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788202151263

EAN 9788202151263

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 1995

Denne klarte jeg virkelig ikke å finne interessant. Eneste grunnen til at jeg fullførte den er at jeg aldri avbryter en bok jeg først har begynt på.

Finnes det noe mer ensomt enn en ung mann som står der mutters alene med to kinobilletter i desembermørket?

Rundt ham dannet det seg en synlig tomhet og ofte var han lykkeligst når politiet plukket ham opp og trillet ham innover til Kleppur, for der hadde han det ofte mye bedre enn ute i den kulden som kalles samfunnet.

Selvfølgelig ville det være greit å bare kunne si som den tyske filosofen Hegel, da noen fortalte ham at teoriene hans ikke stemte med virkeligheten: Stakkars virkelighet, så vondt den må ha det. Sånn kan dikterne skrive. Sånn kan filosofene si. Men vi, som er innlagt på asyl og oppholder oss på institusjon, vi har ingen svar når forestillingene våre ikke passer med virkeligheten, for i vår verden har de andre rett og kjenner forskjellen på riktig og galt.

Måkene flakser og skriker som om utbrente sangerinner har slått seg til i strupene deres.

"Drømmer; på bunnen av dem ante vi virkelighetens nådeløse angrep." (Moren leser fra en diktsamling av Sigfus Dadason).

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

På tide å legge opp en leseplan for 2012.
Obs, denne listen er mest for min egen del...

Bøker lest i September 2012

Bøker lest i Oktober 2012