Tanios-klippen

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Pax 2007 Heftet

I denne romanen henter forfatteren stoff fra sin egen familiesaga i Libanon på 1800-tallet. Pasjaen i Egypt utfordrer sultanen i Istanbul som regionens hersker, og franskmenn og briter satser på hver sin side. I landsbyen Kfaryabada gjør mennene det de kan for å tekkes den lokale sjeiken, mens kvinnene prøver å holde seg på god nok avstand. Men sjeikens egenrådighet og amorøse tilbøyeligheter setter igang kjedereaksjoner med eksplosive følger. Unggutten Tanios, sønn av den vakre Tania og kanskje av den ustyrlige sjeiken, virvles inn i begivenhetene selv om han helst vil slippe unna.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Libanon

En god fortelling fra Libanon, skrevet i en litt spesiell stil som jeg etter hvert satte stor pris på. Interessant og for meg en lærerik bok i tillegg til god underholdning!

• "Himmelflukt" av Louise Erdrich
  • "Med nedslått blikk" av Tahar Ben Jelloun