Taler som forandret Norge

av (redaktør), Thor Arvid Dyrerud (redaktør) og Trygve Riiser Gundersen (redaktør).

Press 2011 Innbundet

Boka inneholder et utvalg av Norges historisk sett viktigste taler, med store stridsspørsmål som krig og fred, selvstendighet og union, kvinnekamp og klassekamp, livet, døden, og kjærligheten som tema. Blant talerne er Niels Treschow, Fridtjof Nansen, Haakon Lie, Kronprins Haakon og Jens Stoltenberg. Har litteraturliste.

Fra Christian Magnus Falsen via Fritjof Nansen, Haakon VII og Haakon Lie og frem til i dag: Dette er boken som tar for seg de avgjørende øyeblikkene i norsk historie, øyeblikk da ordene endret nasjonens gang. Boken byr på et omfattende utvalg, tematisk bygget opp rundt de store stridsspørsmålene, om krig og fred, kvinnekamp og klassekamp. Men også om livet og døden og kjærligheten. Taler om opprør og taler i opprør, som Dommerens tale til Kautokeino-opprørerne og Jens Bjørneboes tale til ungdommen. Den gir plass til talene som forteller oss hvem vi er og hvem vi var, og hvem vi har ønsket å være for å bli det. Ordene som bygde landet, de som brant det ned, og de som åpnet det mot verden. Boken er bygd opp kronologisk med korte innledninger og presentasjoner av talerne og talene. Boken er illustrert, lett lesbar og tilgjengelig for folk flest. Kort sagt: en folkebok. Taler som forandret Norge er en norsk avlegger av den store internasjonale salgssuksessen Taler som forandret verden, som har solgt i flere hundretusen eksemplarer i England og er utkommet i flere opplag og utgaver på norsk.

Forlag Press

Språk Bokmål Nynorsk

En utrolig bra bok. En Norsk bragd. En bok alle må ha. Med setninger som kan sette spørsmålstegn hos en hver. Bli med gjennom Norges Historien sett gjennom talere og kjentes folk øyne. Anbefales sterkt!!

• "Guden for små ting" av Arundhati Roy
  • "Mors og fars historie" av Edvard Hoem