Svart katt over veien

om varsler, tegn og overtro

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Boka forsøker å forklare gamle tegn, varsler og overtro som fremdeles er en del av vår hverdag.

ISBN13 9788202363291

EAN 9788202363291

Her har det nok tidvis gått litt fort i svingene når det skrives om speil: Fra eventyrets verden husker vi den onde heksen som spør speilet hvem som er den vakreste i landet her - og hele tiden får det frustrerende svar at jo, det er Askepott ---. Spørsmålet blir da om det er andre feil eller sammenblanding av fakta her. Det var visselig i eventyret om "Snøhvit og de syv dverger" at stemoren/heksen/dronningen (avhengig av versjon) eide et speil som svarte på alt det ble spurt om.

Ellers kan sies at boka er interessant nok, men temmelig tørr og tidvis svært repeterende.

• "Hekser og troll - vardøger, varsler, fabeldyr og spøkelser" av Åse Moe
  • "Perraults eventyr - historier eller eventyr fra gamle dager med moral på vers" av Charles Perrault
  • "Driftige damer - lærde og ledende kvinner gjennom tidene" av Elisabeth Aasen
  • "Helgener - mirakelmakere og idoler" av Velle Espeland
  • "Drager - mellom myte og virkelighet" av Torfinn Ørmen
  • "100 norske sagn - fortidsminner på folkemunne" av Ørnulf Hodne
  • "Oldtidens religioner - midtøstens og middelhavsområdets religioner" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Vampyren" av John William Polidori
  • "Mystikk og magi i norsk folketro" av Ørnulf Hodne
  • "Mystiske steder og merkelige hendelser" av Ørnulf Hodne
  • "Symbolleksikon" av Hans Biedermann
  • "Seks skudd ved stengetid og andre mord - skjebner fra "Rett nummer 1" Old Bailey" av Richard Herrmann