Streik

arbeiderroman

Eide forlag 1972 Innbundet

Romanen bygger på en faktisk hendelse i Drammen i 1881, da en storstreik blant byens sagbruksarbeidere ble slått ned med militærmakt. En arbeider ble skutt, og to døde senere av skadene de fikk av bajonettstikk. Handlingen i romanen er lagt til den fiktive trelastbyen Langestrand. Her får vi blant annet høre om kynisk forretningsmoral, nød og armod, men også humoristiske skildringer av personer og folkeliv.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 1972

Serie Store norske romaner

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

Det går openbart ikkje an å seie at ei bok er skuld i sjølvmord likevel finn ein bøker hos forfattarar som tilsynelatande er så gjennomsyra med dysterhait og melankoli at ein må kunne spyrje om det er noko samanheng med litteraturen og forfatterens død. Vil her berre legge ut nokon bøker av fofatterar som har begått sjølvmord, ellers legg eg meg ikkje så langt inn i relevansen for kopling mellom litteraturen og sjølvmordet..

• "Mørkets gjerninger" av Rolf Sagen
  • "Hva er retorikk" av Jens E. Kjeldsen
  • "Det 5. trinn - veien til et nytt samfunn" av Dag Andersen
  • "Om sjelen" av Aristoteles
  • "Skipet går videre" av Nordahl Grieg
  • "Store fri" av Espen Haavardsholm
  • "Hva er hukommelse" av Pål Johan Karlsen
  • "Forførerens dagbok" av Søren Kierkegaard
  • "På leting etter Spinoza - glede, sorg og den følende hjernen" av Antonio R. Damasio
  • "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "Flaskesamlaren" av Jon Fosse
  • "Estetisk teori" av Theodor W. Adorno